فائزون|۲۰ آبان ۱۳۶۶

کدخبر : 15545 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۷:۲۹

تاریخ شمسی

20 آبان 1366

تاریخ قمری

18 ربیع‌الاول 1408

تاریخ میلادی

11 نوامبر 1987
 
خلاصه روز: 

- کمبود امکانات و تردید در جدی بودن عملیات در منطقه ماووت، شروع فعالیت شناسایی برخی از یگان‌ها؛ مرحله‌بندی عملیات قرارگاه نجف؛ اهمیت در نظر گرفتن شرایط جوّی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- واگذاری مسئولیت تأمین و پدافند جزایر قشم، هرمز، لارک، هنگام و سواحل شرقی تنگه‌هرمز به نیروی دریایی سپاه‌پاسداران.

- حمله هوایی عراق به منطقه عملیاتی فاو، تأسیسات نفتی و گازی گچساران و آغاجاری. تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی مناطق بهبهان، امیدیه، آغاجاری، بوشهر و گناوه و شکستن دیوار صوتی برفراز بوشهر. نامه نماینده عراق در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان و ادعای حمله ایران به نقاط مسکونی.

- حمله قایق‌های توپدار به یک نفتکش ژاپنی که در پناه چهار رزم‌ناو امریکایی حرکت می‌کرد. حمله هواپیماهای عراق به نفتکش یونانی که پس از بارگیری از جزیره خارک به مقصد بندرعباس در حال حرکت بود.

- نیروی دریایی ایتالیا یک مین را در خلیج‌فارس شناسایی و منهدم کرد.

- افزایش فعالیت هوایی عراق در منطقه فاو؛ افزایش فعالیت نیروهای پیاده برای ترمیم سنگر، حفر کانال و دیده‌بانی مستمر در منطقه شرق بصره؛ حرکت تعداد زیادی تانک و کامیون به سمت شمال منطقه شرق دجله. کاهش تحرکات دشمن در منطقه چنگوله تا چزابه به دلیل نامساعد بودن هوا.

- اجرای عملیات تهاجمی نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق در محور سلیمانیه ـ دوکان؛ در این عملیات حدود 180 تن از نیروهای عراقی کشته شدند و 60 تن به اسارت درآمدند. حمله نیروهای عراقی به مواضع اتحادیه میهنی در ارتفاعات قره‌داغ به قصد بازپس‌گیری این ارتفاعات که با تحمل تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شدند. حمله مجاهدین عراقی به پست انتقال برق العماره که به خاموشی وسیعی در جنوب شرقی عراق منجر شد.

- گزارش هزینه‌های دفاعی و وضعیت نیروی انسانی ارتش ایران و ارتش عراق در سالنامه میلیتاری‌بالانس مؤسسه بین‌المللی تحقیقات استراتژیک لندن. (ضمیمه دارد)

- پایان اجلاس فوق‌العاده سران عرب در امان؛ در قطعنامه پایانی اجلاس، ایران به دلیل اشغال بخشی از خاک عراق و طفره رفتن از پذیرش قطعنامه محکوم شده و از عراق برای پاسخ به ابتکارات صلح قدردانی شده است. همچنین برای بازگشت مصر به جهان عرب و مسئله اسرائیل نیز تدابیری اتخاذ گردیده است.

- ارزیابی متفاوت عبدالسلام جلود (مرد شماره 2 لیبی)، شاه‌ حسین، خبرگزاری کویت و رادیو بی.بی.سی درباره نتایج و قطعنامه اجلاس سران عرب.

- بازتاب دیدار صدام و حافظ اسد در اجلاس امان و روابط عراق و سوریه در مطبوعات عراق و کویت و ابوظبی، روزنامه گاردین، رادیو بی.بی.سی و روزنامه سونسکا داگبلادت.

ارسال نظر






captcha
ارسال