فائزون|۱۹ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15542 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۷:۱۹

تاریخ شمسی

19 آبان 1361

تاریخ قمری

23 محرم 1403

تاریخ میلادی

10 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- نیروهای ایرانی باوجود حجم وسیع آتش دشمن در تپه‌های ارتفاعات 175، موفق به حفظ این ارتفاعات شدند و نیروهای عراقی به‌دلیل ناکامی در کسب نتیجه، از حجم آتش خود کاسته، به تقویت نیروهای خود در فاصله‌ای دورتر از نیروهای خودی پرداختند.

- حفاظت مناطق عملیاتی محرم و بخشی از جنوب‌غربی نوار مرزی استان ایلام به ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

- انهدام یک بالگرد عراقی در منطقه عملیاتی محرم؛ دفع تجاوز 10 فروند از هواپیماهای عراقی به حریم هوایی مناطق جنوب، نفت‌شهر، طلائیه، مهران و... با واکنش و اقدامات راهکنشی هواپیماهای خودی؛ برجای‌ماندن 3 شهید و 8 مجروح در بمباران شهرهای آبادان و خرمشهر.

- عناصر غیر‌قانونی، ضمن گروگان‌گیری افراد در محور سنندج ـ کامیاران، 2 اتوبوس و یک لندرور را به آتش کشیدند؛ افراد غیر‌قانونی در کامیاران ضمن آتش‌زدن یک دستگاه ایفای ژاندارمری، 5 نفر را به شهادت رساندند؛ عناصر مسلح حزب دمکرات، تعدادی از کارکنان برق پیرانشهر را در جاده ارومیه ـ پیرانشهر به اسارت بردند؛ نیروهای غیر‌قانونی در شمال بانه، 2 نفر از نیروهای جهاد را شهید و 6 نفر دیگر را اسیر کردند؛ در پاک‌سازی محور سردشت ـ ربط، 2 سرباز ارتش مجروح شدند؛ شهادت یک سرباز و یک بسیجی و هلاکت یک نفر از افراد ضد‌انقلاب در درگیری در جنوب مهاباد؛ تقاضای امان‌نامه 4 نفر از افراد مسلح غیر‌قانونی از سپاه پاسداران بوکان.

- اقدام حزب دمکرات در آزادی تعدادی از زندانیان کُرد کردستان درپی محدودیت‌های مکانی، غذایی و سوختی و...؛ رویتر به نقل از منابع کُرد ضمن اشاره به موفقیت‌های نیروهای خودی در کردستان: کردستان اکنون در دست پاسداران انقلاب است.

- باتوجه‌به نزدیک‌شدن زمان برگزاری انتخابات مجلس خبرگان میان دوره‌ای مجلس، رادیو حزب دمکرات، شرکت مردم کردستان در این انتخابات را یک عمل ضد‌خلقی و خیانت نامید.

- ناکامی افراد مسلح در ترور معاون شورای زندان‌ها در خیابان دکتر فاطمی تهران؛ پرتاب یک کوکتل مولوتف به داخل منزل یک فرد متدین در بروجرد که خسارت و آسیبی وارد نکرد؛ خودکشی 2 نفر از عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با قرص سیانور در تهران و قائم‌شهر هنگام دستگیری؛ دستگیری 4 نفر از اعضای سازمان در رامسر، تهران، مرودشت و بندر گز.

- عزیمت نیروهای داوطلب مردمی از شهرهای سمنان، امام‌شهر و خمینی‌شهر به جبهه‌ها؛ رئیس شهربانی درپی فتوای امام خمینی از آمادگی نیروهای پلیس برای عزیمت به جبهه‌های جنگ خبر داد.

-  محسن رضایی در مراسم بزرگداشت شهدای شهر قم، علت برخوردهای امریکا با ایران را ترس از ناتوانی در آینده برای کنترل ایران ذکر کرد و ایران را کشوری خواند که هیچ‌گاه زیر بار ذلت نخواهد رفت.

- دیدار رئیس شهربانی با امام‌ خمینی و بیان گزارش فعالیت‌های شهربانی. اظهارخشنودی کردستان از همکاری بسیار خوب مردم این استان در خشکاندن ریشه ضد‌انقلاب و استقرار حاکمیت جمهوری اسلامی در این منطقه در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر.

- فرمانده نیروی هوایی هند در ضیافت شام سفارت ایران در دهلی‌نو، ضمن طرف‌داری از ایران و محکوم‌کردن عراق، امریکا را عامل اصلی بروز جنگ دانست و دولت صدام را یک دولت شکست‌خورده و دولت ایران را مردمی و پیروز خواند. هدف سفر هیئت نظامی ایران به هند، آشنایی با شیوه‌های جنگ هوایی بود.

- اشاره به توطئه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه؛ ضرورت گسترش همکاری‌های کشورهای اسلامی و پیشرو منطقه و فعالیت هرچه‌بیشتر جبهه پایداری، از موارد ذکرشده در دیدار معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با مقامات عالی‌رتبه لیبی در پایتخت این کشور بود.

- دیدار سفیر یوگسلاوی با معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل سازمان کشتیرانی و سخنان وی درباره چگونگی میزان تعامل اقتصادی کشور متبوعش با ایران.

- خبرگزاری یونایتدپرس در پایان اولین روز جلسه سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس: حکام کشورهای عربی درباره جنگ ایران و عراق و کمک مالی به عراق بحث و گفت‌وگو کردند و عمان نیز خواستار فراخوانی سفرای کشورهای عضو شورا از تهران و برقراری رابطه با مصر شد؛ رادیو کلن علّت تأسیس شورای همکاری خلیج‌فارس را جنگ ایران و عراق و درمعرض خطر قرارگرفتن منابع نفت و خطوط کشتیرانی این کشورها عنوان کرد؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس: ایران خود را تنها قدرت اصلی منطقه می‌داند و شورای خلیج‌فارس، فقط خود را به حمایت مالی از عراق و درگیری لفظی با ایران محدود کرده است؛ وزیر دفاع مصر جنگ ایران و عراق را خطری مستقیم برای منطقه نفت‌خیز خلیج‌فارس خواند و از ادامه کمک‌های نظامی مصر به عراق خبر داد؛ روزنامه کویتی الرای العام کشورهای شورای خلیج‌فارس را به برقراری رابطه و ادامه همکاری با مصر فراخواند و دلیل این فراخوانی را تهدید ایران علیه کشورهای خلیج عنوان کرد؛ رادیو ریاض بر لزوم حمایت نظامی عراق دربرابر توطئه‌ها و ایران تأکید کرد.

- تاس خبرگزاری رسمی شوروی، با ابراز نگرانی از مانور‌های امریکا در خلیج‌فارس و اقیانوس هند، هدف امریکا را از این عمل، استعمار دوباره اقیانوس هند عنوان کرد و هشدار داد که شوروی نمی‌تواند دربرابر خطری که امنیت و استقلالش را تهدید می‌کند بی‌تفاوت باشد؛ پیشنهاد روزنامه کویتی الوطن به شوروی درمورد رهسپارکردن وزیر امور خارجه خود به تهران و بغداد برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق و ازبین‌بردن انحصار ابتکارها و اقدام‌های امریکا در منطقه.

- اعلام آمادگی صدام حسین برای پذیرفتن ابونضال در بغداد؛ نگرانی دولت امریکا از این عمل صدام؛ تصادفی‌خواندن و منفی‌ندانستن این عمل صدام حسین ازجانب امریکا.

- صدام حسین بعد از پایان عملیات محرم، به تعدادی از افسران عراقی نشان شجاعت اعطا کرد؛ نشریه انگلیسی اینترنشنال چاپ کانادا: صدام حسین، تعدادی از افسران خود را که در شکست عراق در عملیات مسلم‌بن‌عقیل مؤثر بوده‌اند، به اعدام محکوم کرد؛ خبرگزاری لیبی: صدور حکم اعدام وزیر بازرگانی عراق ازسوی صدام حسین پس از اعدام 4 وزیر بهداری، نفت، راه و ترابری و دارایی.

- قائم‌مقام طرح گسترش مجتمع پتروشیمی شیراز از عملیات بزرگ نصب رآکتور واحد اوره‌سازی طرح گسترش پتروشیمی شیراز با طراحی نیروهای ایرانی و اجرای آنان با صرف هزینه‌ای بسیار اندک خبر داد؛ درحالی‌که شرکت‌های خارجی برای اجرای این عملیات خواهان 6 میلیون دلار بودند. وی اعلام کرد با اجرای این طرح، تولید پتروشیمی 10 برابر افزایش می‌یابد.

ارسال نظر






captcha
ارسال