فائزون|۱۹ آبان ۱۳۶۴

کدخبر : 15540 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۷:۱۶

تاریخ شمسی

19 آبان 1364

تاریخ قمری

26 صفر 1406

تاریخ میلادی

10 نوامبر 1985
 
خلاصه روز: 

- در جلسه امروز قرارگاه نیروی زمینی سپاه دلایل ناممکن‌بودن اجرای عملیات گسترده در فاو (کمبود توان رزمی، ناممکن‌بودن غافلگیری، مشکلات هماهنگی، توانایی عراق در نقل‌وانتقال سریع نیرو) و عواقب اجرای عملیات (تأثیر منفی بر روحیات، سلب‌شدن اعتماد مردم، آثار مخرب بر سیاست خارجی، تقویت روحیه دشمن و...) بررسی و قرار شد این موارد در جلسه‌ای با حضور فرمانده کل سپاه تشریح شود.

- در جلسه شامگاه امروز قرارگاه خاتم سپاه که با حضور فرمانده کل سپاه تشکیل شد، پس از بیان جمع‌بندی مباحث دو روز گذشته قرارگاه نیروی زمینی سپاه، اوضاع کنونی جنگ، مشکلات موجود و چگونگی ادامه جنگ مطرح شد. در این جلسه پیشنهاد گردید در وضعیت کنونی اجرای عملیات محدود در دستور کار قرار گیرد و عملیات گسترده تا فراهم‌شدن زمینه و امکانات موردنیاز به تعویق بیفتد. دراین‌باره تصمیم قطعی اتخاذ نشد.

- زمان‌بندی و برنامه‌های اعزام کاروان‌های کربلا و جزئیات حرکت نیروهای اعزامی در جلسه امروز ستاد مرکزی سپاه مشخص گردید و بر ضرورت تبلیغات گسترده در اعزام‌ها تأکید شد.

اعزام نیرو به جبهه‌ها از چند استان کشور؛ درخواست عده‌ای از اسیران عراقی برای اعزام به جبهه‌ها.

- دو نماینده مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه امروز مجلس با اشاره به لزوم اصلاح مدیریت جنگ و ضرورت محوربودن جنگ در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و بودجه‌نویسی، از نداشتن سیاست‌گذاری راهبردی در وزارت خارجه انتقاد و بر ضرورت وحدت و همدلی مسئولان و برخورد با فساد اداری تأکید کردند.

- انتقاد روزنامه‌های یونانی از اقدام ایران برای انتقال نفتکش یونانی (در اجاره ایران) به سواحل ایران. این نفتکش هفته گذشته هدف موشک اگزوسه عراق قرار گرفته بود.

- مجمع عمومی سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا برنامه‌های مناسبی برای حل‌وفصل مناقشات کشورها تدوین کند.

- اتحادیه عرب از امریکا خواست تا در مذاکرات سران امریکا و شوروی پیشنهاد قطعنامه‌ای درباره آتش‌بس، زمان‌بندی مذاکرات صلح و تنبیه طرفی که رأی شورای امنیت را بپذیرد گنجانده شود.

- به گفته ملکه انگلیس، راه‌حل‌هایی برای پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق و حل‌وفصل اختلافات اعراب و اسرائیل جزء برنامه‌های دولت انگلیس است.

- درپی اتخاذ سیاست جدید شورای همکاری خلیج‌فارس و فعال‌شدن وزیر خارجه عمان، اخبار گوناگونی درباره میانجیگری و تلاش‌ها صلح در رسانه‌ها منتشر شده است.

- بازتاب سیاست‌های جدید شورای همکاری خلیج‌فارس در رادیو کویت، رادیو مونت کارلو و روزنامه الخلیج.

- پیام وزیر خارجه عراق برای همتای کویتی خود و نظر مثبت دو کشور به نتایج اجلاس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس.

- گزارش نشریه الموقف العربی درباره طرح کشورهای عربی برای توقف جنگ، دیدگاه ایران و امریکا درخصوص جنگ، تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، حمایت فرانسه از عراق و خرید تسلیحاتی ایران از چین.

- نیکسون در مقاله‌ای انقلاب اسلامی را رقیب شوروی در کشورهای جهان سوم خواند و به ابرقدرت‌ها درمورد مراکز بحرانی جهان که می‌تواند به درگیری‌های نظامی منجر شود، هشدار داد.

- رئیس‌جمهور عراق در پیامی به همتای امریکایی خود ضمن حمایت از ساف، بر علاقه‌مندی عراق به برقراری و ادامه روابط با امریکا تأکید کرد.

- گزارش‌های امروز فعالیت‌های دیپلماتیک و تجاری عراق: هیئت یوگسلاوی در بغداد، معاملات نفتی و تسلیحاتی با یونان و افزایش صادرات نفت به ژاپن.

- ادامه تلاش کشورهای منطقه برای افزایش خرید و تجهیزات پیشرفته نظامی، هم‌زمان با افزایش تحرکات برای توقف جنگ.

- گزارش سردبیر نشریه میدل ایست دیپورت درباره بحران انرژی؛ پیامدهای تغییرات قیمت و تولید نفت در جنگ؛ کاهش کمک‌های مالی عربستان و کویت به عراق، ساف، سوریه و اردن درجهت تلاش‌های صلح و...

- بازتاب سخنان وزیر نفت عربستان درباره "جنگ قیمت‌ها" و کاهش قیمت نفت در نشریه لیبراسیون.

- وزیر امور خارجه امریکا گفت که امریکا برای کمک به آزادی گروگان‌های امریکایی در لبنان، از سوریه، الجزایر و لبنان کمک خواسته است.

- احضار کاردار سفارت فرانسه در تهران در اعتراض به ملاقات رجوی با مقامات فرانسه.

ارسال نظر






captcha
ارسال