فائزون|۱۸ آبان ۱۳۶۰

کدخبر : 15536 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۵:۵۸

تاریخ شمسی

18 آبان 1360

تاریخ قمری

12 محرم 1402

تاریخ میلادی

9 نوامبر 1981
 
خلاصه روز: 

- براثر گلوله‌باران مناطق مسکونی شهرهای دزفول، اهواز، آبادان و پاوه، بیش از 49 تن شهید و بیش از 47 تن مجروح شدند و چندین منزل مسکونی و مدرسه ویران شد یا آسیب دید؛ هواپیماهای عراقی که در آسمان برخی شهرهای استان لرستان ظاهر شده بودند، با آتش پدافند هوایی ارتش متواری شدند.

- تحویل کمک‌های مردمی اهالی شهر اردکان و روستاهای اشتک، نیر، گاو افشار و گرگین‌آباد به مراجع ذی‌ربط برای ارسال به جبهه‌های جنگ.

- اقدامات شاخه کاریابی و شاخه طرح‌های عمرانی و صنعتی بنیاد امور جنگ‌زدگان استان اصفهان برای ایجاد تسهیلات در معاش جنگ‌زدگان.

- دبیر کمیته مرکزی صلیب‌سرخ جهانی، از رفتار ایران و عراق با اسیران جنگی انتقاد کرد.

- در اقدامات و حملات افراد گروه‌های مسلح غیرقانونی در شهرهای مهاباد، کامیاران و محور میاندوآب ـ بوکان و سقز 5 تن شهید و 4 نفر زخمی شدند و یک نفر هم به گروگان گرفته شد؛ در سنندج و شمال‌غربی مریوان براثر انفجار مین 6 تن زخمی شدند؛ سرقت یک کامیون در شمال مهاباد.

- پاک‌سازی منطقه‌ی جنوب‌غربی نقده در عملیات مشترک نیروهای ارتش، سپاه و پیش‌مرگان کرُد مسلمان؛ 7 تن از اعضای تیم‌های مین‌گذاری گروه‌های ضدانقلاب در عملیات کمین نیروهای خودی در مهاباد دستگیر شدند.

- فرماندار مهاباد در مصاحبه با روزنامه اطلاعات، به برقراری امنیت نسبی در این شهر و آغاز اجرای طرح‌های عمرانی در منطقه اشاره کرد. بهره‌مندی مردم مهاباد از کالاهای سهمیه‌بندی‌شده و شرکت فعال مردم در انتخابات از دیگر محورهای این گفت‌وگو بود.

- اقدام افراد اتحادیه‌ی کمونیست‌های ایران به بستن جاده تهران ـ آمل و تصرف این شهر، با حضور به‌موقع نیروهای سپاه ناکام ماند؛ براثر اقدامات عناصر گروه‌های مسلح غیرقانونی به‌ویژه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در نیشابور، ارومیه و همدان، 2 تن زخمی و یک نفر دستگیر شد.

- شورای ملی مقاومت در بیانیه‌ای با ادعای اینکه اوضاع اقتصادی ایران به‌شدت وخیم است به همه‌ی دولت‌ها و شرکت‌های خارجی درخصوص عقد قراردادهای تجاری با ایران هشدار داد.

- دیدار معاون نخست‌وزیر بلغارستان، فرستاده ویژه پادشاه عربستان و وزیر بهداری الجزایر با مقامات رژیم عراق. در جنگ ایران و عراق، توسعه روابط اقتصادی و تجاری و مواضع سیاسی مشترک محور مباحث مطرح‌شده در این دیدارها بود.

- سفر معاون رئیس‌جمهور عراق به یونان، طارق عزیز که حامل پیامی از صدام حسین است در این سفر 2 روزه با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه یونان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

- نشریه المجله: اخیراً رژیم عراق و فرانسه درباره انعقاد یک قرارداد تأمین سلاح مبنی‌بر تجهیز عراق به توپ‌های سنگین به مبلغ یک میلیارد دلار به توافق رسیدند.

- عراق در چند روز اخیر 391 میلیون دلار به‌‏منظور توسعه بنادر و تجهیزات حمل‏‌ونقل زمینی و تقویت پدافند هوایی اردن، دراختیار این کشور قرار داده است.

- احمد زکی‌یمانی وزیر نفت عربستان، ضمن مخالفت با هرگونه افزایش قیمت نفت تا پایان سال آینده گفت: عربستان با افزایش تولید نفت، هرگونه تلاش برای افزایش بهای نفت قبل از پایان سال 1982 را خنثی خواهد کرد.

- علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی در زمان بنی‌صدر در مصاحبه با روزنامه دی‌پرس مدعی شد: «ایران به‏‌لحاظ اقتصادی آخرین مراحل حیات خود را می‌گذراند.»

ارسال نظر






captcha
ارسال