فائزون|۱۸ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15535 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۵:۵۶

تاریخ شمسی

18 آبان 1361

تاریخ قمری

22 محرم 1403

تاریخ میلادی

9 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- نیروهای تیپ14 امام حسین(ع) بار دیگر ارتفاعات175 را تصرف کردند؛ پاتک‌ بی‌نتیجه دشمن به مواضع تیپ امام حسین(ع) و کشته یا مجروح‌شدن 200 تن از سربازان عراقی؛ تخریب 10 منزل مسکونی در گلوله‌باران شهر آبادان؛ 14 نفر از مردم عراق از ایران درخواست پناهندگی کردند.

- صدام حسین در جلسه شورای وزیران عراق، به حضور نیروهای ایران در خاک عراق و تصرف مناطقی از این کشور در عملیات محرم اعتراف و اذعان کرد که نیروهای عراقی قبلاً در خاک ایران نفوذ کرده بودند و اعلام کرد درصورت لزوم به هر شهر ایران حمله خواهد کرد، صدام حسین علت اعدام وزیر بهداری کابینه‌اش را ورود داروهایی اعلام کرد که سبب کشته‌شدن مجروحان جنگی می‌شد. 299 گزارش رادیو بی‌بی‌سی درمورد نتایج عملیات محرم. رادیو بی‌بی‌سی: صدام در خیال خود می‌خواست یک جنگ کوتاه علیه رژیم امام خمینی راه بیندازد، اما با یک جنگ پرآشوب و پرخرج مواجه شد؛ به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه‌‌های فرانسوی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس قصد دارند که بار دیگر از ایران و عراق جهت انجام‌دادن مذاکرات برای پایان‌دادن به جنگ دعوت کنند.

- در درگیری بین نیروهای مسلح غیر‌قانونی و نیروهای خودی در بانه، 4 تن از نیروهای خودی شهید یا مفقودالاثر شدند؛ شهادت 2 سرباز در حمله افراد غیر‌قانونی به پایگاه در محور سنندج ـ قروه؛ در درگیری بین افراد مسلح غیر‌قانونی و نیروهای پیش‌مرگ کرد مسلمان در سنندج، یک نفر از عناصر مسلح مجروح شد؛ تیرباران فردی از روستای صالح‌آباد به‌دست افراد حزب دمکرات کردستان در کامیاران؛ برجای‌ماندن یک شهید و 2 مجروح در برخورد نیروهای ارتش با مین در غرب ارومیه؛ مجروح‌شدن یک سرباز در برخورد با مین در روستای ربط سردشت؛ در کامیاران، 2 نفر از افراد کومه‌له خود را تسلیم سپاه کردند؛ نیروهای کومه‌له تعدادی اسلحه و مقادیری مهمات از نظامیان عراقی تحویل گرفتند و آنها را به جنوب سردشت منتقل کردند.

- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دیدار از محورهای آزادشده پیرانشهرـ سردشت و قرارگاه حمزه، عامل موفقیت‌های اخیر نیروهای خودی را در این محور همکاری صمیمانه ارتش و سپاه و تیپ ویژه شهدا ذکر کردند.

- مجروح‌شدن 2 نفر در تیراندازی افراد مسلح در خیابان امام خمینی رشت؛ در قزوین، 6 نفر از عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با تلاش نیروهای کمیته دستگیر شدند که یکی از آنها با خوردن قرص سیانور خودکشی کرد؛ دستگیری یکی از افراد نظامی سازمان در شیراز؛ دستگیری 2 نفر از اعضای چریک‌های فدایی خلق در خرم‌آباد؛ خنثی‌سازی بمب ساعتی در اهواز به‌دست مأموران شهربانی.

- عزیمت تعداد زیادی از دانش‌آموزان و کارکنان دبیرستان‌های قوچان و شمیران به جبهه‌های جنگ؛ اعلام آمادگی کارکنان نیروی دریایی در جنگ‌های زمینی در تلگرامی ازسوی مدیریت سیاسی ایدئولوژیک نیروی دریایی به امام خمینی؛ درخواست جمعیت هلال احمر از همه پزشکان، دندان‌پزشکان و... برای یاری‌رساندن به رزمندگان در جبهه‌ها؛ اعلام آمادگی ارگان‌ها و کارخانجات گوناگون برای حضور در جبهه. طلاب غیر‌ایرانی حوزه علمیه قم خواستار شرکت در جنگ شدند.

- مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی: اظهار گلایه از خبرنگاران خارجی در انعکاس ناقص و گاه تحریف اخبار ایران به‌ویژه در حوزه جنگ تحمیلی و بیان انتظارات مردم از رسانه‌های خارجی؛ اشاره به هزینه‌های ملت ایران برای تحقق استقلال و آزادی، آزادی احزاب و گروه‌های مختلف برای شرکت در انتخابات در لایحه در دست بررسی مجلس شورای اسلامی؛ توجه به اشتیاق ملی برای حضور در جبهه‌های جنگ؛ اشاره به اقدامات خصمانه امریکا و نبود برنامه روابط سیاسی با امریکا در سیاست خارجی ایران؛ انتظار ایران از کشورهای غیر‌متعهد در اجلاس دهلی‌نو؛ برشماری مجدد شرایط ایران برای پایان‌یافتن جنگ؛ تفسیر مجدد فتوای اخیر امام خمینی برای حضور افراد در جبهه‌های جنگ و تصحیح برداشت غلط از این فتوا و اعلام میزان غرامت درخواستی ایران از عراق.

- وزیر امور خارجه‌ در دیدار با خبرنگاران داخلی و خارجی از تصمیم کشورهای غیر‌متعهد برای تغییر محل اجلاس سران از بغداد به دهلی حمایت کرد و دلیل تیرگی روابط ایران و فرانسه را اقدامات فرانسه در حمایت از تروریست‌ها خواند.

- مصاحبه معاون سیاسی وزیر امور خارجه با مطبوعات کشور سوریه در پایان سفر وی به این کشور و عزیمتش از لیبی؛ معاون وزیر امور خارجه ایران: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین دوست رژیم صهیونیستی به بزرگ‌ترین دشمنش تبدیل شد.

- دکتر نوربخش رئیس کل بانک مرکزی، در مصاحبه با خبرنگاران خارجی، وضعیت ارزی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و از کاسته‌شدن میزان بدهی و نرخ تورم پس از انقلاب اسلامی خبر داد؛ مقاله روزنامه وال استریت ژورنال (چاپ امریکا) درباره برخی توانمندی‌های اقتصادی و مدیریتی ایران.

- رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به آقایان خاتمی، رفیق‌دوست و اژه‌ای به‌عنوان وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه و بهزیستی در کابینه آقای میرحسین موسوی.

- رادیو صوت‌الجماهیر با گله‌مندی از اعراب به‌دلیل حمایت‌نکردن از عراق در وضعیت فعلی (بعد از عملیات محرم)، خواستار اقدامات هوشیارانه و حمایت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی اعراب از عراق شد.

- رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با مجله النهار العربی: ما عراق را مسئول این جنگ می‌دانیم. ایران چشمداشتی به خاک عراق ندارد؛ خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام نزدیک به اتحادیه عرب: دبیرکل اتحادیه عرب در دیدار با سفرای عضو دائم شورای امنیت خواستار اقدام قاطعانه درمورد جنگ ایران و عراق شد.

- برگزاری اجلاس سران 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در بحرین؛ وزیر خارجه بحرین، جنگ خلیج‌فارس را تهدیدی برای کشورهای عرب دانست؛ خبرگزاری رویتر پیش‌بینی کرد که موضوع اصلی مورد بحث در اجلاس سران، جنگ ایران و عراق باشد؛ خبرگزاری بی‌بی‌سی: دولت‌های منطقه به‌رغم قدرت مالی‌شان ازنظر امنیتی ضعیف و دربرابر تهدیدهای بیرونی بی‌دفاع هستند؛ خبرگزاری بی‌بی‌سی از طرح عربستان در اجلاس سران 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس درمورد حضور محتاطانه امریکا در خلیج‌فارس خبر داد؛ خبرگزاری یونایتدپرس به نقل از منابع آگاه، موضوع مطرح‌شده در اولین روز اجلاس سران را تصمیم‌گیری درمورد حوادث منطقه و رخنه ایران به خاک عراق عنوان کرد.

- مقاله روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاو درمورد حمایت همه‌جانبه کشورهای اروپایی از عراق و حضور مشاوران فرانسوی و انگلیسی در بغداد.

- رئیس‌جمهور امریکا، تحریم اقتصادی علیه ایران را یک‌ سال دیگر تمدید کرد؛ روزنامه لوموند به نقل از ریگان نوشت که عادی‌شدن روابط ایران و امریکا به‌این‌زودی‌ها امکان‌پذیر نیست؛ خبرگزاری تاس با انتقاد از ریگان، عادی‌شدن روابط بازرگانی و دیپلماتیک ایران و امریکا را غیر‌ممکن خواند. 314 روزنامه فیگارو (چاپ پاریس) ارزیابی غلط از توان نظامی عراق را عامل اصلی شکست در تهاجم علیه ایران عنوان کرد و نوشت: امریکا از عراق حمایت کرده و درصدد تقویت روابط خود با کشورهای عربی در جنگ عراق علیه ایران است.

- کشته یا زخمی‌شدن 8 نفر از نیروهای عراقی در برخورد با مین در عملیات مجاهدین مسلمان عراق؛ برجای‌ماندن 5 کشته یا مجروح از نیروهای عراقی در حمله نیروهای مسلمان عراقی به دو پایگاه نظامی در استان کردستان عراق.

ارسال نظر






captcha
ارسال