فائزون|۱۸ آبان ۱۳۶۴

کدخبر : 15533 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۵:۵۴

تاریخ شمسی

18 آبان 1364

تاریخ قمری

25 صفر 1406

تاریخ میلادی

9 نوامبر 1985
 
خلاصه روز: 

- مجلس خبرگان امروز آیت‌الله منتظری را به جانشینی و رهبری بعد از امام خمینی انتخاب کرد. این خبر تا اول آذر 1364 منتشر نشد.

- در بخش اول جلسه امروز قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران به مباحث اصلی جنگ ازجمله: پیشنهاد سپاه درباره راهبرد جنگ درازمدت؛ برآورد نیرو و تجهیزات موردنیاز برای پیشبرد این راهبرد؛ بازتاب‌های منفی و تصورهای نادرست درباره این پیشنهاد؛ تلاش فرمانده سپاه برای دفع شبهه‌ها و تأکید وی بر اجرای عملیات در فاو برای رفع تصورهای غلط پرداخته شد.

- در بخش دوم جلسه امروز قرارگاه نیروی زمینی سپاه درباره چگونگی تقسیم مناطق عملیاتی، عملیات گسترده در منطقه فاو و عملیات محدود در مناطق دیگر بحث شد، اما باتوجه‌به مخالفت بیشتر فرماندهان با عملیات در منطقه فاو، نتیجه قطعی حاصل نشد.

- یادداشت‌های غلامعلی رشید درباره موضوعات مهم مطرح‌شده در جلسات اخیر فرماندهان. در این یادداشت‌ها هدف از تشکیل این جلسات "تهیه طرحی جامع برای ادامه نبرد" ذکر شده و به حاکمیت دو تفکر در جنگ: 1. تفکر امام (راهبرد جنگ درازمدت)؛ 2. تفکر مسئولان (راهبرد جنگ کوتاه‌مدت) اشاره شده است.

- فرمانده کل سپاه در نامه‌ای با اشاره به امریه فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، از فرمانده نیروی زمینی ارتش خواسته است که یگان‌های تحت فرماندهی وی، خط1 احد را از یگان‌های سپاه تحویل بگیرند.

- همه افسران بازنشسته ارتش عراق به خدمت فراخوانده شدند.

- دولت یونان اعلام کرد باوجود هدف قرارگرفتن نفتکش یونانی کاناریا با یک موشک عراقی، یونان به همکاری خود برای حمل‌ونقل نفت ایران ادامه می‌دهد.

- رادیو صوت‌الجماهیر عراق مدعی شد یک ناو جنگی فرانسه مانع تعرض ایران به یک کشتی فرانسوی شده است.

- کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس درصدد ایجاد پوشش هوایی برای حمایت از تردد کشتی‌ها به بندرهای کشورهای عربی خلیج‌فارس هستند.

- نیویورک تایمز: دیپلمات‌ها پیش‌بینی کردند که عملیات آتی ایران در منطقه هورالهویزه اجرا می‌شود.

- ادامه تلاش گروه‌های ضدانقلاب در مناطق شمال‌غرب برای درگیر نگه‌داشتن بخشی از نیروهای نظامی ایران؛ اقداماتی که به کشته‌شدن 14 ضدانقلاب و شهادت 7 نیروی خودی انجامید.

- سخنان رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق درباره آثار اجرای عملیات عاشورای4 بر ارتش عراق، اوضاع اقتصادی و امنیتی عراق و نیز عوامل مؤثر در تغییر موضع کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس درخصوص جنگ.

- درپی حملات هوایی عراق به پایانه نفتی خارک، ایران درصدد جایگزین‌کردن بندر کنگان بوشهر به‌جای خارک و احداث دو خط لوله دیگر از میدان‌های نفتی جنوب به جزیره لاوان برآمد.

- توافق عراق و عربستان درخصوص افزایش صدور نفت عراق ازطریق خط لوله عربستان تا 6/1 میلیون بشکه در روز.

- هفته‌نامه اکونومیست عامل اصلی شکست عراق در بمباران تأسیسات نفتی خارک و کشاندن ایران به سر میز مذاکره را ناتوانی آن کشور در تداوم این حملات به خارک اعلام کرد.

- به‌دنبال تصمیم اخیر سران شورای همکاری خلیج‌فارس برای کاهش دشمنی با ایران، کاردار عربستان پیام وزیر خارجه عربستان را تقدیم دکتر ولایتی کرد. وزیر خارجه عمان هم گزارشی از اجلاس به جانشین کاردار ایران در عمان داد و خواستار آگاهی از دیدگاه‌های حقیقی ایران شد.

- مواضع جدید شورای همکاری خلیج‌فارس که در رسانه‌ها بازتاب‌های بسیاری داشته، با واکنش سرد عراق روبه‌رو شده است.

- مواضع خصمانه مطبوعات، مقامات و دولت کویت درمورد ایران، بدون توجه به بیانیه اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس ادامه دارد.

- ملاقات کاردار لیبی در تهران با وزیر خارجه ایران و تسلیم پیام وزیر خارجه لیبی.

- مرکز مطالعات استراتژیک لندن در گزارشی به برتری اقتصادی ایران، ناتوانی ایران ازنظر نظامی برای ازپای‌درآوردن عراق و نیز شکست عراق در کشاندن ایران به پای میز مذاکره ازطریق حملات هوایی به تأسیسات غیرنظامی اشاره کرد.

- در گزارش انستیتو مطالعات استراتژیک دانشکده جنگ امریکا به مجلس نمایندگان این کشور، عراق آغازگر جنگ اعلام شده و تلاش این کشور برای وادارکردن ایران به قبول صلح با حمله به تأسیسات اقتصادی ناموفق خوانده شده است. در این گزارش همچنین به ناتوانی امریکا و شوروی در متوقف‌کردن جنگ اشاره شده است.

- مقاله نشریه ساوت درباره بی‌نتیجه‌بودن راه‌حل نظامی برای جنگ، تحرکات دیپلماتیک، نقش ابرقدرت‌ها، روابط حسته عراق با ابرقدرت‌ها، اهمیت استراتژیک ایران، تهدید منافع امریکا به‌دلیل تحرکات دیپلماتیک شوروی در منطقه، تلاش ایران برای خروج از انزوای سیاسی و پذیرش راه‌حل‌های سیاسی.

- نشریه لوپوئن مدعی شد: سرنوشت گروگان‌ها در بیروت یا دمشق تعیین نمی‌شود، بلکه رژیم تهران باید دراین‌باره تصمیم بگیرد. گزارش بی‌بی‌سی درباره درخواست گروگان‌های امریکایی از ریگان.

ارسال نظر






captcha
ارسال