فائزون|۱۷ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15528 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۵:۴۲

تاریخ شمسی

17 آبان 1361

تاریخ قمری

21 محرم 1403

تاریخ میلادی

8 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- اجرای یک عملیات محدود جهت تحکیم مواضع نیروهای خودی در عملیات محرم و پوشاندن رخنه بین قائم1و2؛ عقب‌نشینی نیروهای عراق تا پشت جاده طیب ـ زبیدات؛ تصرف 5 حلقه چاه نفت و 12 کیلومتر پیشروی در شمال‌غرب حمرین از نتایج این عملیات محدود بود؛ پوشاندن رخنه، تکمیل خط و راندن نیروهای عراقی به عقب در محور جنوب تیپ8 نجف و احداث خاکریز در کنار جاده آسفالت شرهانی‌ ـ زبیدات با تلاش نیروهای خودی. به‌دلیل به روز کشیده‌شدن عملیات و تسلط دید و تیر عراق و حجم بالای آتش توپخانه دشمن، نیروهای خودی متحمل تلفات زیادی شدند؛ عقب‌نشینی نیروهای ایرانی از ارتفاعات175.

- در گلوله‌باران امروز آبادان، دشمن از مهمات شیمیایی استفاده کرد که سبب مسمومیت چند نفر شد؛ در حملات توپخانه‌ای عراق نیز 2 منزل مسکونی آسیب دید و در چند نقطه آتش‌سوزی ایجاد شد؛ ناکامی دشمن در حمله هوایی به آبادان. 279 اطلاعیه ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اعزام مجدد افراد به جبهه؛ اعزام گروه‌های مختلف مردم از شهرهای ماکو، سمنان، رشت، یاسوج، لنجان، قائن، کرمان، بابک، جیرفت، سیرجان و... به جبهه‌ها؛ اعزام نیروهای فنی همراه با هدایای مردمی به جبهه‌ها؛ اعلام آمادگی برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها برای اعزام نیرو به جبهه‌های جنگ درپی فتوای امام‌ خمینی.

- گزارش روزنامه‌های فایننشال تایمز و وال‌استریت ژورنال از عملیات محرم و نتایج آن در جبهه‌های ایران.

- پناهنده‌شدن 6 نفر از اهالی عراق به ایران.

- تشکیل جلسه شورای‌عالی بازسازی مناطق جنگ‌زده با موضوع وظایف جهادسازندگی و وزارت کشاورزی در بازسازی مناطق آزادشده جنگی.

- برجای‌ماندن 7 شهید و 7 مجروح در حمله عناصر غیرقانونی به نیروهای بسیج در جاده نقده؛ شهادت یکی از نیروی سپاه به‌دست افراد وابسته به گروه‌های برانداز؛ شهادت 3 تن و مجروحیت 8 نفر در حمله افراد حزب دمکرات به روستای واوان سردشت؛ عناصر حزب دمکرات، 6 گروگان خود را در سنندج به شهادت رساندند؛ مجروح‌شدن 2 نفر از نیروهای بسیج و پیش‌مرگان کرُد مسلمان براثر انفجار مین در سنندج؛ تهدید نیروهای حزب دمکرات به کشتن مردان روستای حاجی‌شوره کامیاران، درصورت شرکت آنان در مراسم ختم یکی از اعضای جهادسازندگی؛ فرود یک بالگرد ژاندارمری در پادگان پیرانشهر به‌دلیل اصابت گلولة عناصر مسلح غیرقانونی.

- در عملیات موفقیت‌آمیز قرارگاه حمزه در شمال بوکان، 10 نفر از افراد کومه‌له کشته شدند و یک نفر به اسارت درآمد؛ هلاکت 12 نفر از چته‌های حزب دمکرات به‌دست نیروهای خودی در جنوب سقز؛ تقاضای امان‌نامه 6 نفر از عناصر حزب دمکرات و کومه‌له کردستان از سپاه بوکان و سنندج.

- به‌گزارش روابط عمومی کمیته انقلاب اسلامی مشهد، با کشف چندین خانه تیمی، تعداد زیادی از افراد سازمان مجاهدین خلق در خراسان و سبزوار کشته یا دستگیر شدند و غنائم فراوانی به دست آمد؛ هلاکت یک نفر از اعضای سازمان در رشت و دستگیری 2 تن دیگر از آنان؛ دستگیری مسئول نظامی سازمان در شیراز؛ دستگیری 2 نفر از افراد سازمان به‌دلیل ربودن 2 نفر از افراد متدین آمل.

- اختلال در امور اداری و مجامع کارگری به‌دلیل استقبال اقشار گوناگون مردم برای شرکت در جنگ؛ گزارش روزنامه کیهان از دیدار رئیس‌جمهور با امام خمینی درخصوص کسب تکلیف از ایشان درباره اعزام کارمندان داوطلب برای حضور در جبهه‌های جنگ.

- دیدار مسئولان نیروی زمینی ارتش با آقای هاشمی رفسنجانی و ارائه طرح ثبت تخصص‌های سربازان و به‌کارگیری آنها در محل تخصصشان به ایشان.

- استاندار ایلام از آزادسازی روستاهای ایلام در عملیات محرم خبر داد و بازگشت مهاجران دهلران و موسیان را به شهرهایشان در آینده نزدیک امکان‌پذیر دانست.

- تشریح عملکرد یک‌ساله دولت، اوضاع کشور و راهکارهای دولت برای رفع مشکلات، از موضوعات پیام رادیو، تلویزیونی نخست‌وزیر به مناسبت شروع دومین سال فعالیت دولت بود.

- دیدار معاون سیاسی وزیر امور خارجه با رئیس‌جمهور و وزیر کشور سوریه.

- دادگاه لاهه، محاکم ایران را در بررسی اختلافات با امریکا درباره قراردادهایی که در صلاحیت محاکم صالحه ایران قرار داده شده است، به رسمیت شناخت؛ گفت‌وگوی سرپرست دفتر خدمات حقوقی و بین‌الملل با روزنامه کیهان درباره آخرین وضعیت حقوقی اختلافات ایران و امریکا در دادگاه لاهه.

- الجزایر و امارات متحده عربی آمادگی خود را برای هرگونه میانجیگری بین ایران و عراق و اعزام هیئت به تهران برای مذاکره اعلام کردند.

- در آستانه تشکیل اجلاس سران کشورهای خلیج‌فارس در بحرین، روزنامه‌های کویتی و عربستانی، خواستار دفاع از حقوق اعراب دربرابر ایران و خاتمه جنگ شدند؛ ابراز تأسف ولی‌عهد کویت از ادامه جنگ ایران و عراق؛ روزنامه الاتحاد امارات ادامه جنگ را مانعی برای اعراب عنوان کرد.

- مجله افواء (چاپ پاریس) از اعزام نیروهای سودانی برای شرکت در جنگ علیه ایران خبر داد؛ منابع نظامی خودی، تعداد این نیروها را دو گردان تخمین زدند؛ خبرگزاری بی‌بی‌سی اعزام هیئت سودانی و درخواست کمک صدام از کشورهای عربی را تأیید کرد؛ خبرگزاری یونایتدپرس نیز مذاکرات عراق را دراین‌باره تصدیق کرد؛ وزیر امور خارجه مصر: مصر مخالف هرگونه تجاوز علیه کشورهای عربی است و به همین دلیل سلاح در اختیار عراق قرار می‌دهد.

- روزنامه گاردین: در‌حالی‌که عراق به‌دلیل جنگ مایل به دریافت یک وام 500 میلیون دلاری است، کشورهای عربی به‌دلیل بدهی فزاینده عراق از انجام‌دادن این کار خودداری می‌کنند.

- گزارش روزنامه واشنگتن‌پست درباره قرارداد امریکا و ترکیه برای تجهیز 2 پایگاه هوایی در ترکیه و احداث یک پایگاه دیگر در شرق این کشور. 

ارسال نظر






captcha
ارسال