فائزون|۱۶ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15521 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۵:۲۵

تاریخ شمسی

16 آبان 1361

تاریخ قمری

20 محرم 1403

تاریخ میلادی

7 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- در ادامه‌ عملیات محرم، ارتفاعات مقابل جبال حمرین با تلاش 4 تیپ سپاه و یک گردان از تیپ84 خرم‌آباد به تصرف درآمد؛ موفقیت تیپ25 کربلا در تأمین جاده‌ آسفالته‌ زبیدات ـ شرهانی. محاصره‌ یک گردان تانک از نیروهای عراقی توسط قرارگاه قائم و تیپ25 کربلا. یک گردان از نیروهای دشمن در دام تیپ امام‌حسین(ع) افتاد. ازهم‌پاشیدگی و عقب‌نشینی نیروهای عراقی به‌دلیل نفوذ سریع نیروهای ایران. فرمانده عراقی به سربازان خود دستور عقب‌نشینی داد. بی‌نتیجه ماندن تلاش نیروهای عراقی برای عقب‌نشینی به‌دلیل در محاصره قرارگرفتن آنها. توجه اغلب فرماندهان به الحاق بین نیروهای خودی پس از تصرف اهداف توسط یگان‌ها. انهدام بخشی از تانک‌های محاصره‌شده‌ی زرهی عراق که آماده‌ی یک پاتک قوی بودند به کمک آتش توپخانه، کاتیوشا و عملیات بالگردهای هوانیروز. تأمین خط چم‌هندی، شرهانی، زبیدات و حمار شهاب در پایان عملیات. کاهش دید و تیر نیروهای عراقی به‌اندازه‌ی 30 کیلومتر. در این مرحله از عملیات 300 کیلومتر مربع از اراضی ایران به همراه ارتفاعات175 آزاد شد. 8 تیپ عراق آسیب دید و 800 نفر از عراقی‌ها به اسارت درآمدند. آمار تجهیزات انهدامی و غنائم به‌دست‌آمده در مرحله‌ی سوم عملیات.

- آتش‌سوزی در بخشی از مواضع نگهداری مهمات آتشبار دوم گروه 55 اصفهان در بمباران هواپیماهای عراقی؛ سرنگون‌شدن 3 هواپیمای عراقی به‌وسیله‌ پدافند هوایی ایران، به اسارت درآمدن یک خلبان عراقی؛ تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی خرم‌آباد برای اجرای عملیات نتیجه‌‌ای درپی نداشت؛ اقدام یک فروند هواپیمای عراقی در شکستن دیوار صوتی در گیلان‌غرب؛ برجای‌ماندن 3 مجروح در گلوله‌باران زمینی و هوایی شهر آبادان؛ عراق هرچند وقت یک بار، سرپل ذهاب را هدف گلوله‌های توپخانه قرار می‌دهد که این امر مانع انجام‌دادن عملیات بازسازی شده است؛ شهادت 7 نفر در حمله‌ موشکی هواپیماهای عراقی به یدک‌کشی در نزدیکی خور موسی.

- اعزام 3 گروه رزمی از خمینی‌شهر به جبهه‌ها؛ کمک‌های نقدی مردم سمنان، بابل و تربت حیدریه به جبهه‌های جنگ؛ گزارش روزنامه‌ جمهوری اسلامی درباره‌ کمک‌های هفت روز گذشته‌ی روستاییان تربت‌حیدریه و قوچان به جبهه‌ها. اعلام میزان کمک‌های نقدی کارکنان دانشگاه تهران در سال جاری ازجانب روابط عمومی این دانشگاه.

- بیانیه‌ی مشترک فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی زمینی ارتش مبنی‌بر لزوم توجه به پشتیبانی از جبهه‌های جنگ و بیان اولویت‌ها و ضرورت‌های جنگ. فراخوان سپاه پاسداران از افرادی که واجد شرایط حضور در جبهه هستند.

- سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش درمورد نتایج و هدف عملیات، تأثیرات آن در منطقه و آینده‌ی جنگ.

- به گزارش رادیو صوت‌الجماهیر، صدام حسین در مراسم اعطای نشان شجاعت به فرماندهان خود، افراد ارتش عراق را به مقاومت و پایداری و عقب‌نشینی با برنامه‌ریزی قبلی دعوت کرد. روزنامه‌ نیویورک تایمز: صدام حسین این بار شور و حال کمتری داشت. بی‌بی‌سی سخنان صدام را در این مراسم تلاش درجهت تقویت روحیه‌ نیروهای عراقی عنوان کرد.

- دیدار خبرنگاران و فیلم‌برداران 12 کشور از شهرهای موسیان، دهلران و مناطق عملیاتی محرم و بازدید از غنائم به‌دست‌آمده.
- رادیو صدای امریکا با پخش مطلبی تحت عنوان "مشاهدات یک خبرنگار امریکایی از صحنه‌ نبرد ایران و عراق" به تأثیر نتایج جنگ بر سیاست خارجی عراق پرداخته است.

- در عملیات آزادسازی روستاهای جنوب‌غربی سنندج، تعدادی از عناصر کومه‌له کشته یا زخمی شدند و 10 نفر دیگر خود را تسلیم کردند؛ دستگیری یک شبکه از عناصر تشکیلاتی گروه کومه‌له در مهاباد و ناکامی عناصر غیر‌قانونی در ربودن وابستگان سابق این گروه که امان‌نامه دریافت کرده بودند؛ حمله‌ ناموفق عناصر غیر‌قانونی به خودرو تعمیرگاه سیار در جاده‌ مهاباد ـ ارومیه؛ مجروح‌شدن 8 نفر از نیروهای خودی در عملیات بازگشایی مرز سردشت ـ پیرانشهر؛ شهادت یک سرباز در برخورد یک دستگاه لندرور ژاندارمری با مین در نقده؛ خنثی‌کردن یک مین ‌ضد‌خودرو در نقده؛ تقاضای امان‌نامه‌ی 5 نفر از عناصر مسلح غیر‌قانونی از سپاه.

- شناسایی یک خانه‌ی تیمی با تلاش نیروهای کمیته‌ی انقلاب اسلامی در شهرستان ابهر؛ شناسایی یک خانه‌ی تیمی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در خیابان جی تهران؛ دستگیری 3 نفر از اعضای سازمان در بم و لردگان و 2 نفر از گروه سهند در یزد؛ کشف تعدادی بمب دست‌ساز از عناصر تشکیلاتی سازمان در مشهد؛ کشته‌شدن یک نفر از اعضای سازمان و دستگیری یک تن دیگر در شاهین‌شهر اصفهان در درگیری با نیروهای سپاه.

- سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در یک برنامه‌ تلویزیونی درخصوص اوضاع جاری کشور؛ اقدامات گروه‌های غیر‌قانونی؛ سیاست امریکایی‌ها؛ تهدید امریکا بر گسترش جنگ در منطقه؛ شرایط ایران برای پذیرش صلح؛ قتل‌عام فلسطینیان در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا در لبنان و تلاش امریکا و رژیم اشغالگر قدس برای حل مشکل فلسطین به روش خودشان.

- سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ی مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی درخصوص شرایط ایران برای صلح؛ تهدید سران برخی کشورهای منطقه علیه ایران؛ اخبار حاکی‌از کمک نظامی رژیم صهیونیستی به ایران؛ نوع واکنش امریکا پس از عملیات محرم و تبلیغات جدید غربی مبنی‌بر به‌دست‌گرفتن پُست‌های مهم توسط حزب توده.

- نامه‌ نخست‌وزیر به رئیس‌جمهور درمورد تعیین‌تکلیف کارگزاران دولتی که خواستار حضور در جبهه‌های جنگ شده‌اند.

- گفت‌وگوی سرپرست بنیاد امور مهاجران جنگ منطقه‌ی 5 کشوری (اصفهان) با روزنامه‌ جمهوری اسلامی درباره‌ عملکرد بنیاد این منطقه در بازسازی مناطق جنگی.

- در دیدار وزیر امور خارجه با سفیر اتریش در ایران اصول حاکم بر روابط خارجی ایران، مردمی‌بودن حکومت ایران و اقتصاد ایران بررسی شد.

- دیدار معاون سیاسی وزیر امور خارجه‌ کشورمان با معاون نخست‌وزیر امور خارجه سوریه در اولین مرحله‌ی سفر وی به چند کشور عربی.

- خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مجله‌ اشپیگل خبری را درمورد سخنان صادق طباطبایی درباره‌ خریدهای تسلیحاتی ایران و روابط ایران با دیگر کشورها مخابره کرد. گزارش رادیو کلن از مصاحبه روزنامه اشپیگل با طباطبایی: ما هیچ‌گونه ادعای ارضی نداریم و اگر به ما ازنظر نظامی کمک شده بود، مدت‌ها قبل جنگ تمام می‌شد. خبرگزاری آلمان از بن: هنوز به مقامات آلمان درمورد تمایل ایران برای خرید 6 فروند زیردریایی ساخت آلمان اطلاعی داده نشده است.

- قائم‌مقام وزارت امور خارجه‌ در دیدار با سفیر جدید الجزایر در ایران، اهداف ایران را از اجرای عملیات محرم آزادسازی مناطق مرزی و حفظ آن عنوان کرد. سخنان جواد منصوری معاون فرهنگی و کنسولی وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر اندونزی در تهران درمورد شرایط ایران برای صلح.

- مصاحبه‌ مطبوعاتی وزیر نفت درمورد تلاش ایران برای افزایش تولید نفت و بنزین و فروش آزاد این دو فراورده؛ اهمال‌کاری‌های ژاپن در تکمیل پروژه پتروشیمی بندر امام‌خمینی؛ سیاست فروش نفت ایران؛ تصمیم ایران برای تحکیم مواضع اوپک؛ بی‌نتیجه ماندن تصمیم عربستان در فروش نفت ارزان و فروش غیر‌سهمیه‌بندی گازوئیل.

- تعلیق مجدد عضویت حکومت نژادپرست افریقای جنوبی در اتحادیه‌ بین‌المللی ارتباطات راه دور، درپی سخنان افشاگرانه‌ی یکی از اعضای هیئت نمایندگی ایران در جلسه‌ی این اتحادیه و امکان حضور سازمان آزادی‌بخش فلسطین در جلسات و نشست‌های این اتحادیه.

- خبرگزاری رویتر از پذیرش مجدد مرزهای تعیین‌شده در قطعنامه1975 الجزایر ازسوی عراق خبر داد. رویتر این عمل عراق را نشان‌دهنده تعدیل مواضع و خواسته‌های این کشور در مقایسه با آغاز حمله‌ی این کشور به ایران دانست.

- رادیو امان: کمک اعراب به عراق در جنگ علیه ایران موضوع مورد بحث وزیران خارجه کشورهای عرب در نیویورک. معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کویت در مصاحبه‌‌ای با مجله هفتگی الاضواء: شورای همکاری خلیج‌فارس از همه‌ امکانات موجود برای یافتن راهی جهت خاتمه جنگ ایران و عراق استفاده می‌کند.

- در دیدار وزیر بازرگانی فرانسه با یک هیئت تجاری ـ سیاسی عراق، درباره تأثیر روابط عراق و فرانسه بر شرایط اقتصادی عراق و اجرای چند طرح ازجمله طرح هسته‌‌ای عراق و تأسیسات تولید برق گفت‌وگو شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال