فائزون|۱۶ آبان ۱۳۶۴

کدخبر : 15519 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۵:۲۲

تاریخ شمسی

16 آبان 1364

تاریخ قمری

23 صفر 1406

تاریخ میلادی

7 نوامبر 1985
 
خلاصه روز: 

- تلاش برای زمینه‌سازی اجرای عملیات گسترده در سال جاری در جلسه صبح امروز قرارگاه مرکزی سپاه پاسداران با مخالفت فرماندهان ارشد سپاه مواجه شد. در این جلسه که فرمانده کل سپاه حضور نداشت، برای خروج از بن‌بست پیشنهاد اجرای عملیات محدود تا پایان سال و تلاش برای اجرای عملیات گسترده در سال آینده داده شد.

در جلسه بعدازظهر امروز قرارگاه مرکزی سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه ضمن بیان جمع‌بندی مباحث جلسه صبح بر ضرورت واقع‌بینی و اینکه در موقعیت کنونی امکان فراهم‌شدن زمینه عملیات گسترده (ازجمله نیرو و امکانات) وجود ندارد تأکید کرد و گفت هرچند اجرای عملیات گسترده در توان جمهوری اسلامی هست، ولی در توان سپاه نیست. سپس فرمانده کل سپاه با ابراز نگرانی از اینکه از این مباحث غافلگیر شده است، این جلسه را تلخ‌ترین جلسه دوران جنگ برشمرد و بر ضرورت اجرای عملیات گسترده تأکید کرد و پس از شنیدن استدلال فرماندهان، پذیرفت که برای خروج از وضعیت کنونی در کنار آماده‌شدن منطقه فاو برای عملیات، چند عملیات محدود نیز آماده شود و درمورد اجرای عملیات محدود یا گسترده بین فرمانده کل و فرمانده نیروی زمینی تقسیم کار شود.

- ضرورت انتقال ساکنان بومی اطراف اروندرود برای آماده‌سازی منطقه جهت اجرای عملیات در جلسه‌ای با حضور فرمانده کل سپاه و استاندار خوزستان مطرح و توافق شد که با همکاری استانداری انجام شود.

- دیپلمات‌ها باتوجه‌به شواهد موجود ازجمله افزایش اعزام نیرو، معتقدند که ایران عملیات گسترده‌ای در منطقه باتلاقی هویزه اجرا خواهد کرد.

- گزارش‌های عملیاتی ایران و عراق از عملیات عراق در منطقه طلائیه و حمله ایران در شرق میسان و اقدامات نفوذی عراق در مناطق قصرشیرین و سومار.

- حمله هوایی امروز عراق به خارک با 3 مجروح و بدون خسارات مالی پایان پذیرفت.

- رئیس شورای امنیت گفت که درهای صلح کاملاً بسته نشده و گفت‌وگو با نمایندگان ایران و عراق را برای خاتمه جنگ آغاز خواهد کرد.

- تحلیل‌های رسانه‌های غربی درباره مواضع جدید و نسبتاً ملایم شورای همکاری خلیج‌فارس در قطعنامه پایانی اجلاس مسقط.

- امروز عده بسیاری از نیروهای داوطلب عازم جبهه‌ها و عده‌ای از سفیران و کارکنان وزارت خارجه برای بازدید از جبهه‌ها وارد اهواز شدند.

- اقدامات امروز گروه‌های ضدانقلاب در مناطق کردنشین.

- بمب‌گذاری در خیابان ناصرخسرو تهران و ربودن همسر یکی از رزمندگان در شاهرود.

- معاون وزارت امور خارجه ایران با سفر به لیبی با قذافی دیدار و بر ضرورت وحدت علیه امریکا و صهیونیست تأکید کرد. قذافی نیز عامل همه توطئه‌ها را امریکا دانست. سخنگوی وزارت خارجه نیز توطئه امریکا علیه لیبی را محکوم کرد.

- رفتار غیرقانونی پلیس ایتالیا در فرودگاه رم به‌هنگام عبور هیئت ایرانی از این کشور با اعتراض جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

- رادیو بی‌بی‌سی از گسترش احتمالی روابط ایران و شوروی در آینده نزدیک و هموارشدن راه برای سفر دکتر ولایتی به مسکو خبر داد.

- اخراج عده‌ای دیگر از کارگران ایرانی مقیم کویت.

- رسانه‌های فرانسه از کشف یک چمدان حاوی سلاح در فرودگاهی در پاریس خبر دادند که قرار بوده به ایران ارسال شود.

- افشاگری یک اسیر عراقی درباره اعدام‌های دسته‌جمعی مجاهدین عراقی و حملات هوایی عراق به اهالی روستاهای سلیمانیه.

- نخست‌وزیر جمهوری اسلامی در جمع اعضای یکی از ستادهای کمک‌رسانی جنگ درباره اهمیت تعاونی‌ها، مشارکت مردمی، حاکمیت مردم و مبارزه با ثروت‌اندوزان سخن گفت.

- دادستان کل کشور در جلسه رؤسای محاکم و سرپرست استانداری مازندران عامل اصلی رواج فساد را بی‌اعتمادی مردم به قوه قضائیه اعلام کرد و گفت: مشروعیت قانون با خون شهداست.

- رئیس‌جمهور فرانسه خواستار مداخله سوریه برای آزادی گروگان‌های فرانسوی در لبنان شد.

- در تفسیر رادیو بی‌بی‌سی جنگ قدرت میان گروه‌های سیاسی ـ مذهبی لبنان برای کسب قدرت بیشتر و نیز تلاش سوریه برای نفوذ بیشتر در حاکمیت لبنان، مهم‌ترین دلایل به‌بن‌بست‌رسیدن طرح پیشنهادی سوریه برای آتش‌بس در بیروت برشمرده شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال