فائزون|۱۵ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15514 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۵:۰۹

تاریخ شمسی

15 آبان 1361

تاریخ قمری

19 محرم 1403

تاریخ میلادی

6 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- فرماندهان یگان‌‌های عمل‌کننده در منطقه‌ چم‌سری به جمع‌آوری اطلاعات از تحرکات و تجمع نیروهای عراقی در منطقه پرداختند. موفقیت تیپ17 علی‌بن‌ابیطالب(ع)، لشکر84 خرم‌آباد، تیپ14 امام حسین(ع)، تیپ8 نجف و تیپ25 کربلا در ساعات اولیه در مرحله‌ دوم عملیات محرم. تشریح وضعیت نیروهای خودی و عراقی و لزوم اجرای مرحله‌ دوم عملیات محرم.

- محافل رسانه‌ای، اقدام ایران را درمورد اعزام خبرنگاران خارجی به جبهه‌ها، دلیلی بر صحت اخبار منتشرشده‌ منابع نظامی ایران دانستند.

- ناکامی هواپیماهای عراقی در بمباران هوایی شهرهای ایلام و خرم‌آباد.

- باوجود ادعاهای عراق مبنی‌بر عقب‌نشینی نیروهایش به خطوط مرزی، ژاندارمری در نامه‌ای به وزیر کشور، مناطقی را که هنوز تحت اشغال نیروهای عراقی است، اعلام کرد. این مناطق عبارت‌اند از: ارتفاعات مشرف به قصرشیرین، ارتفاعات مشرف به دشت ذهاب، ارتفاعات زنیل‌کش و... همچنین شهرهای نفت‌شهر و خسروی،‌ پاسگاه خسروآباد و...

- سپاه پاسداران از همه‌ مردم خواست برای حضور در جبهه‌ها خود را به مناطق بسیج معرفی کنند. گروهی از داوطلبان شهرهای شمالی کشور امروز عازم جبهه‌های جنگ شدند.

- در جلسه‌ امروز آقای هاشمی رفسنجانی با امامخمینی، درباره‌ جزئیات وصیت‌نامه‌ امامخمینی؛ نظر امام درباره‌ پذیرش دانشجویان چپی در دانشگاه‌ها و دیدگاه امام درباره‌ مالیات و در جلسات دیگر آقای هاشمی با فرمانده نیروی زمینی ارتش و حاج‌احمد خمینی درباره‌ عملیات امام و فتوای اخیر ایشان درباره‌ حضور مردم و مسئولان در جبهه‌ها گفت‌وگو شد.

- درپی سخنان اخیر امامخمینی مبنی‌بر لزوم حضور نیروهای موردنیاز در جبهه‌ها، مدیرکل اداره‌ آموزش‌وپرورش استان سمنان در نامه‌ای به سپاه این شهرستان، ضمن توضیح وضعیت خود و نیروهای تحت مدیریتش خواستار تعیین‌تکلیف شد.

- ارسال مهمات مختلف نظامی از بنادر کویت به عراق؛ نخست‌وزیر مصر در مصاحبه با روزنامه‌ الانباء، بر حمایت کشورش از عراق تأکید کرد؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس از ارسال صدها میلیون دلار سلاح و مهمات نظامی به عراق خبر داد.

- فرماندار دهلران از بازسازی و ترمیم شبکه‌ آب این شهر و نوسازی شهر در آینده خبر داد؛ بازگشت عشایر و دامداران شهرهای موسیان و دهلران پس از آزادسازی این مناطق.

- در ادامه‌ پاک‌سازی محور پیرانشهر ـ سردشت، نیروهای قرارگاه حمزه 5 کیلومتر دیگر را به همراه روستای واوان پاک‌سازی کردند. در این عملیات 10 نفر از نیروهای خودی شهید یا زخمی شدند؛ 7 نفر از نیروهای خودی در پاک‌سازی مناطق اطراف سردشت مجروح شدند؛ براثر برخورد خودرو گشتی نیروهای سپاه نوسود با یک تله‌ انفجاری 15 تن شهید یا زخمی شدند.

- شهادت یک کشاورز در بانه براثر برخورد با مین؛ برجای ماندن 3 مجروح در برخورد یک دستگاه خودرو لشکر64 ارومیه با مین؛ آسیب‌دیدن یک تانکر آب لشکر64 ارومیه در برخورد با مین در پایگاه کچل‌آباد ارومیه؛ در برخورد کمپرسی وزارت راه با مین در جنوب پیرانشهر 2 نفر زخمی شدند؛ افراد غیر‌قانونی یک خودرو اداره‌ برق سلماس را ربودند.

- دو نفر از افراد حزب دمکرات با تحویل اسلحه و مهماتشان خود را به پایگاه‌های سلماس و سنندج معرفی کرده، تقاضای امان‌نامه کردند؛ یکی دیگر از افراد این حزب بعد از 4 سال همکاری با عراق، همراه همسر و فرزندانش وارد ایران شده، خود را تسلیم کردند.

- افراد سازمان‌ مجاهدین خلق (منافقین) در آمل، 2 نفر از افراد این شهر را ربودند، آنان همچنین یکی از اعضای انجمن اسلامی آمل را ربوده پس از مجروح‌کردن، وی را در جاده‌ هراز رها کردند. نیروهای کمیته هنگام گشت در جاده‌ هراز، با جسد نیمه‌جان یک بسیجی روبه‌رو شدند؛ بنابه اعلام روابط عمومی کمیته‌ انقلاب اسلامی، امروز در اتوبان کرج، پیکر یک جوان 16 ساله که به‌طرز فجیعی سوزانده شده بود، پیدا شد. عناصر سازمان‌ این جوان بسیجی را شکنجه کرده و به شهادت رسانده‌اند.

- در درگیری بین 2 تن از افراد سازمان‌ و واحد گشت سپاه در میدان کشتارگاه تهران، هر دو نفر آنها کشته شدند؛ در شیراز، 5 نفر از افراد سازمان‌ و گروه پیکار دستگیر شدند و یک نفر از افراد سازمان‌ با نارنجک اقدام به خودکشی کرد؛ در درگیری بین نیروهای کمیته و افراد سازمان‌ در رشت، 3 نفر از افراد سازمان‌ به هلاکت رسیدند و مقادیری اسناد و مواد انفجاری و تعدادی اسلحه به دست آمد؛ دستگیری 7 نفر از افراد سازمان‌ در شهرهای زاهدان، تهران و اصفهان؛ کشف یک خانه‌ تیمی در ابهر و به‌دست‌آمدن مقادیری نارنجک و تعدادی اسلحه؛ کشف یک خانه‌ تیمی در تهران که ازنظر سازمانی بسیار اهمیت داشت؛ مدارک و اسناد فراوانی از این خانه به دست آمد.

- آغاز سفر معاون سیاسی وزیر خارجه به 5 کشور عربی به‌منظور تشریح مواضع ایران و تبیین خطرات آتی منطقه.

- سخنان سفیر ایران در ترکیه در مصاحبه با نشریات این کشور درخصوص نتایج عملیات محرم و کذب‌بودن ادعاهای عراق مبنی‌بر عقب‌نشینی از همه‌ مناطق اشغال‌شده‌ ایران؛ قائم‌مقام وزیر دفاع الجزایر در دیدار با سفیر ایران بر لزوم پایان‌یافتن جنگ تأکید کرد.

- گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از ژنو درمورد نتایج دیدار دبیر اجرایی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با رهبران عراق و ایران درخصوص وضعیت اسرای جنگی طرفین جنگ.

- گزارش روزنامه‌ هندلز بلات (چاپ بن) درمورد صادرات انواع ماشین‌آلات از آلمان غربی به عراق.

- بررسی نشریه‌ انگلیسی ساندی تایمز درمورد تبلیغات آمرانه درباره‌ رهبر عراق؛‌ آسیب‌های واردشده به این کشور براثر جنگ با ایران ازنظر نیروی انسانی؛ هزینه‌های سیاسی در سطح بین‌الملل، صدمات اقتصادی و نحوه‌ کنترل مردم عراق با بهره‌گیری از حکومت پلیسی شدید.

- اطلاعیه‌ یکی از سازمان‌‌های اسلامی عراق درخصوص محکومیت اقدام دولت کویت در اخراج پناهندگان عراقی از این کشور.

ارسال نظر






captcha
ارسال