فائزون|۱۴ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15508 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۴|۱۴:۵۵

تاریخ شمسی

14 آبان 1361

تاریخ قمری

18 محرم 1403

تاریخ میلادی

5 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- عملیات موفق دو تیپ 17 علی‌بن‌ابیطالب(ع) و 14 امام حسین(ع) در محدوده‌ ارتفاعات حمرین برای تصرف چند ارتفاع در مقابل پاسگاه‌های مرزی شرهانی و زبیدات و انهدام 32 تانک و نفربر و 20 دستگاه خودرو نظامی عراق در این عملیات؛ 3 تانک عراقی نیز به‌دلیل فرار خدمه‌ آن در منطقه‌ میان نیروهای خودی و دشمن باقی ماند؛ 4 پاتک بی‌نتیجه نیروهای عراقی در 500 متری جنوب جاده‌ چم‌سری.

- ابلاغیه‌ قرارگاه مرکزی قائم پیرو دستور قرارگاه مرکزی کربلا جهت اجرای تک در منطقه‌ چم‌سری در ادامه‌ عملیات محرم به یگان‌های تحت امر. در جلسه‌ مشترک فرماندهان سپاه و ارتش و تیپ‌های شرکت‌کننده در عملیات، مقرر شد که به‌دلیل خستگی نیروها و ضعف شناسایی،‌ عملیات با یک روز تأخیر انجام شود.

- افزایش فعالیت ‌توپخانه‌های‌ ارتش عراق در منطقه‌ مرزی عین‌خوش و اجرای آتش سنگین در محورهای بیات، موسیان و محورهای جنوبی این منطقه؛ به‌اسارت‌درآمدن 4 نفر از نیروهای دشمن در 2 حمله به مواضع نیروهای عراقی در محدوده‌ عملیاتی مسلم‌بن‌عقیل؛ سرنگون‌شدن یک هواپیمای عراقی در آب‌های خلیج‌فارس؛ ادعای عراق درمورد سرنگونی یک هواپیمای ایرانی در منطقه‌ خور موسی؛ یک کشتی تجاری ایران که حامل روغن نباتی و سیمان بود، در دهانه‌ کانال خور موسی هدف قرار گرفت، در این حمله 3 نفر شهید و 17 نفر مجروح شدند. یک فروند یدک‌کش سپاه که برای نجات سرنشینان کشتی به منطقه عزیمت کرده بود، براثر اصابت موشک غرق شد و درنتیجه‌ 7 نفر شهید شدند؛ رادیو صوت‌الجماهیر به نقل از بیانیه‌ نظامی عراق: 2 هدف دریایی در کانال خور موسی هدف قرار گرفت که هر دو منفجر شدند.

- شهادت تعدادی از افراد سپاه و پیش‌مرگان کردستان به‌دست عناصر حزب دمکرات کردستان در جاده‌ کامیاران ـ باختران؛ در درگیری نیروهای مسلح غیر‌قانونی و نیروهای قرارگاه حمزه در شمال‌غربی سقز، 15 نفر از مهاجمان کشته و 13 نفر از نیروهای خودی شهید یا مجروح شدند؛ درگیری نیروهای بسیج و عناصر غیر‌قانونی در مریوان 3 شهید و یک مجروح برجای گذاشت؛ براثر برخورد تراکتور با مین کارگذاشته‌شده در محور کامیاران ـ مریوان، 5 روستایی شهید یا مجروح شدند؛ برجای‌ماندن یک شهید و 2 مجروح در حمله‌ عناصر غیر‌قانونی در تکاب؛ غارت اموال شرکت تعاونی به‌دست عناصر مسلح غیر‌قانونی در روستای آب‌گرم سلماس؛ 9 تن از اعضای حزب دمکرات و کومه‌له با تحویل سلاح‌هایشان، ‌تسلیم نیروهای سپاه پاسداران سنندج و بوکان شدند.

- شناسایی دو خانه‌ تیمی عناصر سازمان مجاهدین خلق در تهران و دستگیری 3 نفر از افراد سازمان در این خانه؛ دستگیری یک نفر از افراد سازمان در اصفهان در حمله به بسیج این شهر؛ گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی کمیته‌ انقلاب اسلامی از دستگیری 6 تن از اعضای سازمان مجاهدین در دو روز اخیر و تحویل آنان به مقامات قضایی؛ ناکامی مهاجمان در ترور یکی از افراد سپاه در قزوین.

- سخنان آیت‌الله موسوی اردبیلی در نمازجمعه درباره‌ دستاوردهای عملیات محرم و رشادت‌های جوانان و اظهارتأسف وی از برخورد گزینشی مجامع بین‌المللی و سیاستمداران با مفاهیم سیاسی همچون متجاوز و...

- گفت‌وگوی اختصاصی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با روزنامه‌ کیهان درخصوص اهداف و نتایج به‌دست‌آمده در عملیات محرم.

- خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی درباره‌ کسالت قلبی امام، نتایج عملیات محرم و تشکیل تیپ‌ها و لشکرهای جدید سپاه.

- رادیو بی‌بی‌سی در تحلیلی به جنگ دوساله‌ ایران و عراق و تأثیر آن در سیاست خارجی و وضعیت روابط اقتصادی ایران پرداخت و اعلام کرد که ایران در وضعیت فعلی، سیاست واقع‌بینانه و متعادلی را درپیش گرفته است. بی‌بی‌سی همچنین روابط تجاری ایران و ژاپن و کشورهای غربی را بررسی کرد.

- درپی قطعی‌شدن برگزاری جلسه‌ آینده‌ سران جنبش عدم‌تعهد در دهلی‌نو به‌جای بغداد، یک هیئت 5 نفری هندی برای خرید وسایل و لوازم تالار برگزاری هفتمین نشست سران جنبش عدم‌تعهد عازم عراق شد.

- درخواست شاه حسین اردنی از حزب کارگر اسرائیل برای انعقاد قرارداد امنیتی با رژیم صهیونیسیتی. یونایتدپرس: حسین شاه اردن، از سازمان آزادی‌بخش فلسطین خواسته است اسرائیل را به‌رسمیت بشناسد. بی‌بی‌سی به نقل از حسین شاه اردن: اگر سازمان آزادی‌بخش فلسطین اسرائیل را به رسمیت بشناسد پیشرفت بسیاری خواهد کرد.

- مشاور عالی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شهادت داد که آریل شارون به ارتش این کشور دستور داده است که از ورود فالانژیست‌ها به ارودگاه‌های صبرا و شتیلا جلوگیری نکنند.

ارسال نظر






captcha
ارسال