فائزون|۱۳ آبان ۱۳۵۹

کدخبر : 15492 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۳|۱۳:۱۸

تاریخ شمسی

13 آبان 1359

تاریخ قمری

25 ذی‌الحجه 1400

تاریخ میلادی

4 نوامبر 1980
 
خلاصه روز: 

- جبهه ‌جنوبی: آتش دشمن در اهواز ـ حمله ایذائی خودی در شوش ـ فعالیت تبلیغی دشمن در بستان با همکاری عناصر جبهه‌التحریر.

 

 

 

 

 

 

 

- توجیه ‌تبلیغاتی عدنان ‌خیرالله وزیر دفاع ‌عراق در مورد شکست این کشور در حمله به آبادان: کوشش ایران برای درهم شکستن محاصره آبادان، اقدام احمقانه‌ای بود که با نابودی نظامیان درگیر، شکست خورد.

- درگیری‌های ایذایی در جبهه میانی.

- تحرکات ضدانقلاب داخلی با کمک عراق.

- پیروزی ریگان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بهره‌برداری بنی ‌صدر از آن در جدال‌های داخلی و اظهارات تازه‌ی امریکایی‌ها مبنی‌بر اینکه در پاسخ به مجلس ایران شتابی در کار نیست.

- اعلام لغو تحریم اقتصادی ایران در صورت آزادی گروگان‌ها، توسط وزرای خارجه کشورهای عضور بازار مشترک اروپا و اظهار نظر کیسینجر مبنی‌بر اینکه اگر آمریکا شرایط ایران را بپذیرد در منطقه تحقیر خواهد شد.

- دفاع سخنگوی شورای عالی دفاع از رسمیت آخرین جلسه این شورا به ریاست نخست وزیر (رجائی).

- رئیس‌مجلس (هاشمی رفسنجانی): فرماندهان نظامی در محضر امام قبول کردند که آبادان را کاملاً تقویت کنند و ما این را پیگیری می‌کنیم.

- نماینده سمیرم در مجلس (بشارت): چرا سلاح‌های لازم در اختیار پاسداران غیور و مردمی که برای جهاد به جبهه‌های جنگ می‌روند، قرار نمی‌گیرد؟

- سخنرانی صدام حسین در مجلس ملّی عراق: هر وقت ضرورت اقتضا کند، به هر هدفی که بخواهیم می‌رسیم ـ ترجیح می‌دهیم جنگ یک هفته طول بکشد، مشروط بر اینکه در یک هفته حقوق کامل ما بدست آید ـ سیاست ما توسعه ‌طلبی نیست، ما زمین آنها را در مقابل اعتراف به حقوق کامل خود پس می‌دهیم.

- مفسر رادیو اسرائیل: حقوق عراق همان اروند رود، قصرشیرین، محمره و سایر نقاط ایران است که البتّه عراقی‌ها آنرا اعلام نمی‌کنند، ولی در نظر دارند. ایران راهی جز مقاومت نظامی آن هم خیلی سخت و خونین ندارد. بنابراین باید تناقضات موجود در صف رهبران دولت بر طرف شود.

- گزارش تایمز ژاپن: توافق عربستان، کویت، قطر و امارات برای جبران کاهش تولید نفت ناشی از جنگ.

- صدور دستور تعطیلی نشریات وابسته به سازمان مجاهدین خلق توسط دادستانی به خاطر اخلال در امر جنگ و برگزاری اولین جلسه محاکمه محمدرضا سعادتی به جرم تماس و برقراری رابطه سیاسی، اطلاعاتی و جاسوسی با شوروی.

ارسال نظر






captcha
ارسال