فائزون|۱۳ آبان ۱۳۶۰

کدخبر : 15491 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۳|۱۳:۱۵

تاریخ شمسی

13 آبان 1360

تاریخ قمری

7 محرم 1402

تاریخ میلادی

4 نوامبر 1981
 
خلاصه روز: 

- درنتیجه بمباران و گلوله‌باران آبادان و شلیک 2 موشک به دزفول، 2 نفر زخمی شدند و تعدادی از منازل مسکونی آسیب دیدند؛ یک فروند هواپیمای عراق هدف پدافند ضدهوایی قرار گرفت و در آن‌سوی اروند در خاک عراق، سقوط کرد.

- دیروز و امروز 154 دستگاه خودرو حامل مهمات از منطقه عرعر عربستان سعودی وارد عراق شدند؛ اردن نیز در ابتدای ماه جاری 33 خودرو نظامی بارکش حامل تجهیزات نظامی به عراق ارسال کرد.

- ستاد فرماندهی کل ارتش عراق در نامه‌ای با طبقه‌بندی "به‌کلی سری" به یگان‌های رزمی، از فرماندهان، افسران توجیه سیاسی و مسئولان اطلاعاتی حزب بعث خواسته است با آموزش‌های فراوان، افراد را از تسلیم‌شدن به نیروهای ایرانی بازدارند.

- درپی مهاجرت بخش عمده‌ای از جمعیت بصره به‌علت نظامی‌شدن شهر، دولت عراق از بیم آنکه پس ازخالی‌شدن شهر از سکنه‌ی غیرنظامی، این شهر هدف آتش نیروهای ایران قرار گیرد، کوچ اهالی بصره از این شهر را ممنوع کرده است.

- در جریان عملیات‌های گروه‌های مسلح غیرقانونی در حمله به پاسگاه فتاح‌آباد در محور دیواندره ـ سقز، مین‌گذاری و اجرای کمین در روستایی در جنوب سنندج و بمب‌گذاری در 4 خودرو نیروهای مسلح در بوکان، 2 نفر از نیروهای خودی شهید، 4 نفر زخمی و 3 نفر به گروگان گرفته شدند.

- مصاحبه عضو شورای فرماندهی سپاه مهاباد با روزنامه اطلاعات، درباره ارتباط بنی‌صدر با حزب دمکرات، بهبود روابط سپاه با مردم مهاباد، آخرین وضعیت گروه‌های مسلح برانداز و همکاری سپاه در تأمین رفاه مردم این شهر.

- وابستگان به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در چند اقدام تروریستی در شهرهای رودسر، شیراز و مشهد، 3 نفر را به شهادت رساندند و 3 تن را زخمی کردند؛ مضروب‌شدن یک دانشجوی طرف‌دار انقلاب اسلامی به‌دست هواداران سازمان مجاهدین خلق در امریکا؛ در درگیری‌های بین عناصر سازمان و نیروهای خودی در رشت و بابلسر، یکی از منافقین کشته شد و 5 نفر دستگیر شدند.

- نماینده امام در شورای عالی دفاع در جلسه‌ای با صادق طباطبایی به اتهاماتی که معاون وزیر دفاع درخصوص خریدهای تسلیحاتی خارج از کشور به وی وارد ساخته بود، رسیدگی کرد.

- آیت‌الله منتظری در پیامی به مردم عراق به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، آنان را به پرهیز از گروه‌گرایی و وحدت حول محور ولایت فقیه فراخواند و با قدردانی از نقش سپاه در هماهنگ‌کردن مبارزان عراقی، ارتشیان عراق را به نافرمانی از فرماندهان و بازگشت به آغوش ملت عراق دعوت کرد.

- خبرگزاری فرانسه: مذاکرات سه‌روزه ایران با شرکت میتسوئی ژاپن در توکیو، درباره چگونگی ادامه فعالیت این شرکت برای تکمیل 15 درصد باقیمانده ساختمان پتروشیمی بندر امام، تاکنون به نتیجه روشنی نرسیده است. رادیو لندن نیز موضوع اصلی اختلاف را، چگونگی تأمین هزینه‌های اضافی طرح دانست.

- روزنامه صبح آزادگان: کاردار سفارت عراق در بیروت همراه چند تروریست دیگر عراقی، به‌دست نیروهای بازدارنده عرب در بیروت، به‌مدت چهار ساعت بازداشت شدند.

- خبرگزاری فرانسه در مقاله کوتاهی درباره کشتی‌های گرفتارشده در اروندرود، به خسارت‌های واردآمده به برخی از آنها و پرداخت غرامت‌های سنگین ازطرف بیمه‌گران به صاحبان این کشتی‌ها اشاره کرده است.

- مدیرکل سیاسی آسیا و افریقای وزارت امور خارجه، درباره سیاست خارجی ایران در همکاری با کشورهای مسلمان و جهان سوم، نتایج سفر خود به دو کشور پاکستان و امارات، معامله تسلیحاتی امریکا و عربستان و طرح صلح فهد مطالبی بیان کرد.

- گزارش کیهان از مراسم روز 13 آبان، (سالروز تبعید امام خمینی، روز دانش‌آموز و تسخیر سفارتخانه سابق امریکا).

 

 

 

 

 

 

 

 

- استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لی‌های پنسیلوانیا در مقاله‌ای به روابط ایران و شوروی از دهه 70 و 80 تاکنون پرداخته و در بخشی از آن، تأثیر جنگ و پیامدهای آن را در روابط شوروی با ایران و عراق بررسی کرده است.

- به‌دنبال توافق کشورهای عضو اوپک برای تعیین قیمت نفت، پراودا، روزنامه رسمی شوروی، در مقاله‌ای به نتیجه این اجلاس و نقش تخریبی عربستان در برهم‌زدن اجماع کشورهای صادرکننده نفت و پایین نگه‌داشتن قیمت نفت در بازارهای جهانی پرداخت.

- خبرگزاری فرانسه: یاسر عرفات، رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، اعلام کرد که باتوجه‌به دیدگاه ساف برای دستیابی به راه‌حلی عادلانه، بادوام و کلی برای درگیری خاورمیانه، از ابتدا با طرح صلح فهد موافق بوده است.

ارسال نظر






captcha
ارسال