فائزون|۱۳ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15490 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۳|۱۳:۰۱

تاریخ شمسی

13 آبان 1361

تاریخ قمری

17 محرم 1403

تاریخ میلادی

4 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- انهدام 15 تانک و نفربر عراق در تک نیروهای تیپ17 علی‌بن‌ابیطالب در منطقه عملیاتی محرم. کشته‌شدن 300 نفر از نیروهای عراقی در حمله نیروهای تیپ8 نجف‌اشرف در تپه‌های مشرف به شهرک طیب عراق. تلاش نیروهای خودی برای تحکیم مواضع متفرقه و تلاش ناموفق نیروی هوایی عراق برای جبران ضعف نیروی زمینی.

- اطلاعیه مشترک سپاه پاسداران و ارتش درمورد نتایج عملیات محرم و آزادسازی مناطق تصرف‌شده ازجانب عراق و تلفات و اسیران نظامی شامل نیروها و فرماندهان عراقی.

- خبرگزاری بی‌بی‌سی از منفعل‌شدن عراق در مانورهای تبلیغاتی و سیاسی به‌دلیل پیروزی‌های اخیر ایران در عملیات محرم خبر داد.

- در گلوله‌باران شهر آبادان، 3 منزل مسکونی و یک مغازه آسیب دید؛ خط راه‌آهن خرمشهر ـ حسینیه تخریب و مسدود شد و قسمتی از پالایشگاه آتش گرفت.

- در عملیات کمین نیروهای حزب دمکرات کردستان در مهاباد، 22 نفر از نیروهای خودی شهید یا مجروح و 4 نفر مفقودالاثر شدند. در این عملیات 17 نفر از مهاجمان به هلاکت رسیدند. رادیو بغداد، تلفات نیروهای ایرانی را صدها نفر اعلام کرد؛ رادیو حزب دمکرات نیروهای سازمان‌ چریک‌های فدایی خلق را نیروهای کمکی این حزب نامید؛ در درگیری بین عناصر تأمین پایگاه "ترکش" در مهاباد و گروه‌های غیر‌قانونی، 6 نفر از افراد خودی و 6 نفر از افراد مهاجم کشته یا مجروح شدند؛ حمله افراد حزب دمکرات به روستاهای شمال ارومیه با مقاومت افراد بسیج و مردم منطقه روبه‌رو شد و افراد حزب مجبور به عقب‌نشینی به ارتفاعات شدند.

- شیخ عطار استاندار آذربایجان غربی، با اشاره به تأثیر حضور و اقدامات قرارگاه حمزه سیدالشهدا در تأمین امنیت کردستان و ازبین‌رفتن گروه‌های غیر‌قانونی، برگزاری انتخابات مجلس را در سطح استان امکان‌پذیر دانست.

- هلاکت یک نفر از اعضای سازمان‌ مجاهدین خلق (منافقین) در یک خانه تیمی در تهران‌پارس؛ دستگیری 3 نفر از افراد سازمان‌ در تهران؛ کشف تعدادی اسناد و مدارک با دستگیری یک نفر از افراد سازمان‌ در شیراز.

- بیانات امام خمینی در دیدار اعضای شوراهای اسلامی و مهاجران جنگ تحمیلی با ایشان، درخصوص بازسازی مناطق آسیب‌دیده جنگ و لزوم جلوگیری از ورود افراد نفوذی به شوراها و آگاه‌کردن مردم از اقدامات تجاوز‌کارانه صدام و امریکا و خطر بزرگ آنها برای بشریت.

- آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با شورای نمایندگان جامعه اسلامی دانشگاهیان، از بازگشایی دانشگاه‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

- آیت‌الله حائری شیرازی که در منطقه عملیاتی محرم حضور داشت، از تلاش و ایثارگری نیروهای ایرانی تقدیر و تشکر کرد.

- بیانیه 4 ماده‌‌ای وزارت امور خارجه به مناسبت سالروز تصرف سفارت امریکا درمورد دستاوردها و نتایج این رخداد تاریخی.

- سخنرانی حجت‌الاسلام موسوی خوئینی‌ها در تظاهرات دانش‌آموزان تهرانی در مقابل سفارت سابق امریکا؛ اعلام اسامی 137 تن از کارکنان سفارت امریکا که در ایران و سایر کشورها به جاسوسی می‌پرداختند، ازجانب دانشجویان پیرو خط امام.

- سخنان بهزاد نبوی سخنگوی دولت، درمورد ماجرای گروگان‌‌گیری در 13 آبان 1359 در سفارت امریکا و آزادسازی گروگان‌ها، همچنین صدور بیانیه الجزایر و توافقات حاصل‌شده بین امریکا و ایران.

- سخنان احمد عزیزی قائم‌مقام وزارت خارجه، درمورد تأثیرات سیاسی و اقتصادی تسخیر لانه جاسوسی امریکا؛ اطلاعیه سازمان‌ برنامه و بودجه درمورد نتایج اقتصادی تسخیر سفارت امریکا و تحریم اقتصادی امریکا علیه ایران.

- رادیو امریکا در گزارشی درخصوص ماجرای تسخیر لانه جاسوسی، بازنده این اقدام را ایران دانست و جنگ ایران و عراق را نشانه فرصت‌طلبی عراق و بهره‌برداری این کشور از اوضاع ایران پس از گروگان‌‌گیری عنوان کرد.

- وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه الوطن، شکست ایران و عملیات محرم را عاملی برای پایان‌یافتن جنگ نامید و نارضایتی خود را از کشورهای عربی به‌دلیل ارسال‌نکردن کمک‌های مالی و نظامی به این کشور ابراز کرد؛ مجله اقتصادی میدل‌ایست اکونومیست دایجست: موفقیت‌های ایران در جنگ و شکست‌های پی‌درپی عراقی‌ها و پایبندنبودن آنان به قراردادهایی که با شرکت‌های غربی منعقد کرده‌اند، سبب شده است که دولت‌های طرف قرارداد در رابطه اقتصادی خود محافظه‌کارانه عمل کنند.

- اقدام پلیس کویت در حمله به حسینیه شیعیان کویت؛ سخنان یکی از ایرانیان دستگیرشده به‌دست نیروهای پلیس کویت در مراسم عزاداری روز عاشورا. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم‌کردن اقدام پلیس کویت در ضرب‌وشتم اتباع ایرانی، از دولت کویت خواست تا با این‌گونه اعمال غیر‌انسانی، روابط خود را با ایران بیش از این به مخاطره نیندازد.

- به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از بلگراد، عده‌‌ای از افسران نیروی دریایی عراق مشغول گذرانیدن دوره‌های آموزشی در یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین پایگاه‌های دریایی یوگسلاوی می‌باشند.

- امضای یک موافقت‌نامه همکاری فنی و اقتصادی بین عراق و اتریش.

- به گزارش نشریه میدل اشترن کورنت (چاپ لندن) عراق از 30 کمپانی امریکایی خواست تا در نمایشگاه تجاری بغداد شرکت کنند.

- خبرگزاری رویتر از تصمیم امریکا برای تأسیس دفتر کمک‌های نظامی در بیروت خبر داد و مسئولیت آن را نظارت بر ارسال تسلیحات به لبنان در چارچوب تقویت ارتش فالانژ لبنان ذکر کرد.

- گزارش خبرگزاری رویتر و آسوشیتدپرس از حضور نیروهای سپاه پاسداران در لبنان.

- در حمله عده‌‌ای از پیش‌مرگان بارزانی به محل تجمع نیروهای ارتش عراق، 36 نفر از نیروهای نظامی عراق کشته یا زخمی شدند.

ارسال نظر






captcha
ارسال