فائزون|۱۱ آبان ۱۳۶۰

کدخبر : 15452 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۱۱:۳۶

تاریخ شمسی

11 آبان 1360

تاریخ قمری

5 محرم 1402

تاریخ میلادی

2 نوامبر 1981
 
خلاصه روز: 

- در حمله موشکی به شهرهای دزفول و اهواز و گلوله‌باران شهر آبادان، بیش از 50 نفر شهید یا زخمی شدند و خانه‌های زیادی ویران شد. همچنین 2 مدرسه، یک مسجد و تعدادی از منازل مسکونی آسیب دیدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

- استقبال فراوان مردم برای حضور در جبهه‌های جنگ و نبود امکانات کافی برای جذب و آموزش داوطلبان، مناطق 8 و 9 سپاه را به اعمال محدودیت در پذیرش آنها واداشت.

- صدام در ملاقات با هیئتی از کشور کویت گفت کمک‌های مادی و مالی کویت را فراموش نخواهد کرد، اما کویت باید اجازه دهد که عراق از مرزهای آبی و زمینی آن کشور نیز استفاده کند.

- نیروهای مسلح غیرقانونی در منطقه مهاباد، به‌قصد تصرف یا تخریب ساختمان نهادهای دولتی و کشتن نیروهای انقلابی این نهادها وارد عمل شدند که در درگیری بین آنها و نیروهای خودی، 10 تن از مهاجمان کشته و 12 نفر از آنان دستگیر شدند. از نیروهای خودی نیز 2 تن شهید و 5 تن زخمی شدند.

- در درگیری‌های پیش‌آمده میان گروه‌های ضدانقلاب و نیروهای مسلح ایران و همچنین اقدامات عناصر مسلح غیرقانونی در شمال‌غرب و غرب کشور، 4 تن از نیروهای خودی شهید، 8 تن زخمی و 3 تن اسیر شدند و از افراد ضدانقلاب نیز 4 نفر دستگیر شدند؛ ارتش و سپاه با اجرای عملیات مشترکی، ارتفاعات داشبند در محور میاندوآب ـ بوکان را به تصرف خود درآوردند؛ 14 نفر از افراد وابسته به ضدانقلاب، خود را تسلیم سپاه ارومیه کردند.

- در جریان تعقیب‏‌وگریز دو عضو سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در مشهد که اقدام به ربودن یک خودرو کرده بودند، یکی از آنان کشته و نفر دوم دستگیر شد؛ در زنجان 2 تن از وابستگان به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) دستگیر شدند و با اعترافات آنان، خانه تیمی متعلق به آنها شناسایی و تصرف شد؛ پرتاب یک کوکتل مولوتف به‌دست افراد سازمان داخل حسینیه‌ای در بروجرد خسارات مالی به بار آورد؛ در اصفهان 12 تن از افراد رده‌بالای سازمان دستگیر شدند.

- مجلس شورای اسلامی، به کابینه‌ی نخست‌وزیر جدید، میرحسین موسوی، رأی اعتماد داد و نخست‌وزیر نیز پس از تصدی این پست مذاکره با سران کشور را برای انتخاب اعضای هیئت دولت آغاز کرد.

- نشریه نیوزویک متن مصاحبه‌ی خبرنگار خود را با نخست‌وزیر ایران چاپ کرد. برخی از موضوعات مهم مطرح‌شده در این مصاحبه عبارت‌اند از: ترس بی‌دلیل کشورهای همسایه از صدور انقلاب اسلامی ایران، بازشکافی اهداف گروه‌های معاند از ایجاد ناامنی و ترور افراد، تأثیر کشورهایی چون عربستان و فرانسه در تشدید ناآرامی‌های داخل ایران و حمایت از گروه‌های برانداز و...

- مدیرکل سیاسی افریقا و آسیای وزارت امور خارجه به‌منظور دیدار با مقامات امارات متحده عربی وارد این کشور شد و در گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه این کشور درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، اقدام امریکا در فروش هواپیماهای آواکس به عربستان سعودی برای افزایش نفوذ خود در منطقه و طرح شاهزاده فهد مطالبی بیان کرد.

- رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان کویت اعلام کرد که کشورش یک وام 2 میلیارد دلاری در اختیار عراق قرار خواهد داد.

- وزیر اطلاعات عربستان سعودی در دیدار با صدام حسین در بغداد، پیام شفاهی شاه خالد را درباره‌ی مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه تسلیم وی کرد.

- روزنامه‌ی اطلاعات در مقاله‌ای به بررسی موضوع موافقت عربستان سعودی با درخواست عراق برای احداث یک خط لوله نفتی از بندر بصره عراق به بندر ینبع عربستان واقع در دریای سرخ پرداخت. دلایل این تصمیم‌گیری، تأثیر این اقدام در منطقه، نگاه کشورهای غربی به این موضوع و منافع این خط لوله برای عراق در‌صورت احداث آن، محورهای اصلی این مقاله‌اند.

ارسال نظر






captcha
ارسال