فائزون|۱۱ آبان ۱۳۶۱

کدخبر : 15451 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۱۱:۳۴

تاریخ شمسی

11 آبان 1361

تاریخ قمری

15 محرم 1403

تاریخ میلادی

2 نوامبر 1982
 
خلاصه روز: 

- تلاش یگان‌ها در ادامه‌ی عملیات محرم برای تصرف مواضع پیش‌بینی‌شده قبل از روشنایی هوا. تصرف ارتفاعات 292 و 298 از سلسله ارتفاعات حمرین با تلاش تیپ8 نجف. بروز مشکلاتی در یکی از محورهای تیپ17 علی‌بن‌ابیطالب(ع) و موفقیت این تیپ در اجرای 60 درصد از مأموریت خود. ادامه‌ی مشکلات تیپ14 امام حسین(ع) در عبور از رودخانه و حمله‌ی ناموفق نیروهای این تیپ به مواضع دشمن. تدبیر فرماندهی لشکر فتح در پوشاندن نقاط ضعف عملیات و ادامه‌ی عملیات در روز. نتایج عملیات در 24 ساعت اولیه‌ی عملیات.

- گزارش قرارگاه عملیاتی قائم درباره‌ی اقدامات ارتش عراق: اقدام دشمن به بمباران در شب به‌دلیل ناامیدی از ایجاد یک سازمان منطقی بین نیروهای زمینی‌اش؛ آزادسازی 550 کیلومتر مربع از خاک کشور و فروپاشی موانع پیچیده دفاعی عراق.

- نتایج عملیات در 24 ساعت اولیه‌ی عملیات که حاکی‌از واردشدن خسارات و صدمات سنگین به ارتش عراق است.

- سخنان برخی فرماندهان اسیرشده‌ی عراق درباره‌ی چگونگی غافلگیرشدن نیروهای عراقی و اسیرشدن آن‌ها.

- تصمیم فرماندهی به ادامه‌ی عملیات برای پوشاندن شکاف 4 کیلومتری و الحاق نیروهای یگان‌های 17 و 14.

- پاتک ناموفق نیروهای عراقی در منطقه‌ی عملیاتی مسلم‌بن‌عقیل با هدف تصرف 2 ارتفاع در محور مندلی.

- سرنگونی یک فروند هواپیمای دشمن با پدافند نیروهای خودی در منطقه‌ی عملیاتی عین‌خوش؛ تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی جزیره‌ی خارک؛ عراق با صدور بیانیه‌ای بخشی از خلیج‌فارس را حریم دریایی ممنوعه اعلام کرد، این حریم آب‌های ساحلی ایران را نیز شامل می‌شود.

- پناهنده‌شدن 11 عراقی به ایران؛ اعزام نیروهای رزمنده و پشتیبانی از جهادسازندگی خراسان، ساری، تهران، کرج و ساوجبلاغ به جبهه‌های جنگ. ارسال هدایای مردمی از شهرهای سمیرم و بخش‌های اطراف رودسر.

- پاک‌سازی 4 روستا در محور پیرانشهر ـ سردشت؛ دستگیری یکی از افراد گروه خبات در اطراف بانه؛ زخمی‌شدن 6 نفر از نیروهای لشکر64 ارومیه و مفقودشدن 3 تن دیگر براثر کمین ضد‌انقلاب در محور پیرانشهر ـ سردشت؛ شهادت 5 تن از نیروهای نظامی و مردم و زخمی ‌شدن 3 تن براثر مین‌گذاری نیروهای مسلح غیر‌قانونی در محور پیرانشهر ـ سردشت و صائین‌دژ ـ تکاب؛ تسلیم شدن 4 تن از نیروهای حزب دمکرات؛ بازگشت یکی از مسئولان گروه کومه‌له از عراق به‌همراه مقادیری اسلحه و مهمات.

- سخنان ابراهیم سنجقی فرمانده قرارگاه حمزه در تشریح علل ناآرامی‌های کردستان و لزوم شکل‌گیری قرارگاه حمزه و قدردانی از روحانیت اهل سنت در همکاری و همراهی با مردم مناطق کردنشین.

- مصاحبه عزالدین حسینی با روزنامه‌های لوموند و الوطن درباره اهداف نیروهای خودی در کردستان و اعلام همکاری با شورای ملی مقاومت: اگر رجوی رئیس‌جمهور شود کردستان خودمختار خواهد شد.

- بیانیه حزب دمکرات کردستان ایران در محکومیت عملیات اخیر ایران و استقبال از اقدام دولت عراق در اعلام عفو عمومی.

- کشف خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران، اصفهان و قائم‌شهر و دستگیری 24 نفر از اعضای سازمان و کشته‌شدن 3 نفر از آنان در درگیری چندین شهر؛ دستگیری 5 نفر از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق و سازمان پیکار در گچساران و تهران.

- حمایت حزب سوسیالیست ایتالیا از سازمان مجاهدین خلق (منافقین).

- بازتاب عملیات محرم در رسانه‌های خارجی؛ یونایتدپرس: آخرین تهاجم ایران، نیروهای عراقی را به‌سمت یک موضع دفاعی‌تر سوق داد؛ رویتر: عراق ورود نیروهای ایرانی به داخل آن کشور را رد کرد.

- مصاحبه فرد هالیدی با بی‌بی‌سی درباره اهداف نظامی حملات اخیر ایران و بررسی مواضع و اقدامات و شرایط ایران برای صلح با عراق؛ گاردین: ابتکار عمل جنگ در دست ایران است.

- سخنان آقای هاشمی رفسنجانی درباره‌ی عملیات محرم؛ پیروزی‌های به‌دست‌آمده و نتایج آن و اعلام شرایط ایران برای پایان جنگ.

- دیدار آقای هاشمی رفسنجانی با رؤسا و دبیران شوراهای برنامه‌ریزی وزارتخانه‌ها و تأکید رئیس‌ مجلس شورای اسلامی بر ضرورت برنامه‌ریزی در امور کشور.

- سخنان موسوی خوئینی‌ها نماینده‌ی مردم تهران، درباره‌ی وضعیت نیروهای خودی در جبهه‌ها و تأثیر همکاری نیروهای ارتش و سپاه در پیروزی‌های اخیر؛ دلایل پذیرش صلح ازسوی عراق و شرایط صلح ایران با عراق.

- وزارت خارجه ایران فردی را که دولت فرانسه به‌عنوان سفیر فرانسه معرفی کرده بود، نپذیرفت. وزیر خارجه فرانسه: دولت ایران فقط خواستار تعویق ورود چند هفته‌ای سفیر فرانسه شده است؛ بازتاب اقدام ایران در نپذیرفتن سفیر فرانسه در روزنامه فیگارو، رادیو امریکا، رادیو بی‌بی‌سی، روزنامه لوموند و خبرگزاری فرانسه.

- پادشاه عربستان عراق را کشوری خواهان صلح معرفی کرد. رادیو عراق جنگ دو کشور را جنگ میان عرب و فارس خواند و خواهان حمایت نظامی کشورهای عرب طبق تصمیمات کنفرانس فاس شد. روزنامه سوری البعث: تلاش هیئت صلح سازمان کنفرانس اسلامی سبب تشویق صدام برای ادامه تجاوزهای رژیم عراق می‌شود.

- تلاش نظام بین‌الملل به‌خصوص امریکا برای گشودن جبهه سیاسی جدید با تکرار پیشنهادهای غیر‌قابل‌قبول برای ایران؛ همکاری کشورهای منطقه با حکومت عراق و تمایل شدید برای تقویت جنبه‌های سیاسی ـ نظامی این حکومت و ناکام‌گذاشتن هرگونه تلاش برای تضعیف وجهه سیاسی ایران در افکار عمومی جهانی، موضوعات نامه رئیس‌جمهور به رئیس هیئت صلح سازمان کنفرانس اسلامی می‌باشد.

- اقدام رئیس‌جمهور امریکا در تمدید حالت فوق‌العاده در روابط تهران ـ واشنگتن برای یک سال دیگر.

- وزیر خارجه عراق با استقبال از توسعه‌ی روابط عراق و امریکا، نوع ملاقات‌ها و روابط مسئولان امریکا و عراق را تشریح کرد.

- رهبر لیبی ریاست‌جمهوری امین جمیل را غیر‌قانونی دانست و اظهار کرد: امین جمیل نماینده‌ی ملت لبنان نیست، ملت لبنان پس از آزادی، رئیس‌جمهور خود را انتخاب خواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال