فائزون|۲۰ مهر ۱۳۶۰

کدخبر : 15443 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۱۰:۵۵

تاریخ شمسی

20 مهر 1360

تاریخ قمری

13 ذی‌الحجه 1401

تاریخ میلادی

12 اکتبر 1981
 
خلاصه روز: 

- نیروهای خودی در عملیاتی در غرب شوش موفق به تصرف تپه حساس 120 شدند.

- درپی اجرای عملیات‌های شهید رجایی و شهید باهنر در منطقه بازی‌دراز و ثامن‌الائمه(ع) در آبادان که به شکسته‌شدن حصر آبادان انجامید، حکومت عراق حکم اعدام 41 نفر از نظامیانی را که در این عملیات‌ها عقب‌نشینی کرده بودند اجرا کرد.

- در عملیات نیروهای معارض عراقی در جاده‌ی سیدصادق، 15 نفر از نیروهای نظامی عراق کشته یا زخمی شدند؛ تظاهرات مردم علیه حکومت عراق در سلیمانیه، این شهر را ناآرام کرد و در درگیری مردم با نیروهای امنیتی 11 نفر از مردم این شهر دستگیر شدند.

- ارسال کمک‌های مردمی به جبهه‌های جنگ.

- در حمله‌ی افراد حزب دمکرات کردستان به خودروهای نظامی پادگان پیرانشهر، 6 تن از نیروهای خودی و تعدادی از مهاجمان زخمی شدند؛ برخورد یک خودرو شخصی با مین در محدوده‌ی سقز، یک زخمی برجای گذاشت؛ نیروهای مسلح غیرقانونی با حمله به ساختمان کمیته امداد یکی از روستاهای محدوده‌ی سقز، مبلغ 35 هزار تومان به سرقت بردند؛ بنا بر اعلام ناحیه‌ی 4 ژاندارمری کردستان، روز گذشته، 4 تن از کارگران جهاد سازندگی در جنوب دیواندره ربوده شدند.

- با آزادسازی مناطق مختلف کردنشین، بازسازی این مناطق در دستور کار دولت قرار گرفت و زمین‌های کشاورزی بسیاری به زیر کشت رفت. مردم این مناطق نیز حمایت خود را از انقلاب اسلامی و انزجارشان را از فعالیت‌های گروه‌های مسلح شورشی ابراز کردند.

- در اقدامات تخریبی و تروریستی افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در شهرهای مشهد، تبریز، نیشابور، اصفهان و قزوین، 2 تن شهید و 6 نفر زخمی شدند. از تروریست‌ها نیز یک نفر کشته و یک نفر نیز دستگیر شد. در بجنورد، افراد سازمان اقدام به سرقت یک خودرو پیکان کردند؛ کشته‏‌شدن 2 نفر در انفجار یک بمب دست‌ساز داخل یک خودرو در شیراز و کشف 3 بمب دیگر از داخل این خودرو.

- در چندین عملیات مؤثر نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف، 42 نفر از عناصر وابسته به سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، چریک‌های فدایی خلق و گروه پیکار کشته یا دستگیر شدند و تعداد زیادی سلاح و مقادیر فراوانی مهمات از آنان به دست آمد.

- کاهش صدور نفت به‌میزان 500 هزار بشکه در روز، کمبود ارز و تصمیم برای گرفتن وام از لیبی و الجزایر، موضوع بخشی از مباحث مطرح‌شده در جلسه امروز آقای هاشمی رفسنجانی با مقامات بلندپایه کشور بود.

- ده‌ها هزار تن از زائران ایرانی در یک راه‌پیمایی در مکه، شعارهایی علیه امریکا و رژیم صهیونیستی دادند. مأموران امنیتی عربستان 47 نفر از راه‌پیمایان را دستگیر کردند که با پیگیری سفارت ایران در جده، همه آنها قبل از انجام مناسک حج آزاد شدند.

- احمد بن بلا، اولین رئیس‌جمهور الجزایر بعد از انقلاب این کشور، تجاوز عراق به خاک ایران را محکوم کرد.

- در ادامه تلاش‌های عراق برای توسعه‌ی روابط اقتصادی خود با دیگر کشورها، وزیر بازرگانی عراق با وزیر تجارت خارجی نیکاراگوئه، درخصوص گسترش روابط اقتصادی دو کشور، در بغداد گفت‌وگو کرد؛ عراق قرارداد جدیدی درزمینه افزایش واردات کالا از هلند با این کشور امضا کرد که به گفته رئیس شرکت هلندی شرکت‌کننده در نمایشگاه تجاری عراق، طبق این قرارداد، صادرات هلند به عراق دو برابر خواهد شد.

- بعد از افشای اقدام عراق در تخطی از مصوبات اوپک و کاهش‌دادن قیمت نفت صادراتی به‌میزان 2 دلار، مجله بررسی اقتصادی خاورمیانه با ذکر جزئیات بیشتری دراین‌باره اعلام کرد که دلیل کاهش قیمت نفت عراق، فشار شدید مشتریان نفت این کشور است.

- روزنامه‌ی فایننشال تایمز در مقاله‌ای، پیامدهای منطقه‌ای جنگ عراق علیه ایران و تأثیرات آن را در اقتصاد عراق بررسی کرد. دو عملیات اخیر ایران در سوسنگرد و آبادان و نارضایتی صدام از این عملیات‌ها، نقش اساسی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، به‌خصوص کویت در پشتیبانی مالی از عراق، وخیم‌شدن اوضاع اقتصادی عراق براثر جنگ و... از موضوعات مورد بحث در این مقاله است.

- رادیو لندن در یک مقاله رادیویی به موضوع گرفتارشدن کشتی‌های تجاری در اروندرود پرداخته است. وضعیت فعلی کشتی‌ها، چشم‌انداز رهاشدن این کشتی‌ها از اروندرود، بررسی وضعیت حقوقی این کشتی‌ها ازنظر دریافت خسارت و... از دیگر محورهای این مقاله است.

- آسوشیتدپرس: ترور انور سادات، اقدام یک گروه کوچک از نظامیان نیست و پای یک گروه بزرگ بنیادگرا در میان است؛ رویتر: وزیر خارجه‌ی امریکا از تصمیم این کشور مبنی‌بر تسریع تحویل اسلحه به مصر و سودان و برپایی مانور مهمی با شرکت نیروهای امریکا، مصر و چند کشور خلیج‌فارس در مصر خبر داد؛ روزنامه‌های سوریه همکاری رهبران جدید مصر با امریکا را به‌شدت محکوم کردند.

ارسال نظر






captcha
ارسال