فائزون|۲۰ مهر ۱۳۶۱

کدخبر : 15442 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۱۰:۵۳

تاریخ شمسی

20 مهر 1361

تاریخ قمری

24 ذی‌الحجه 1402

تاریخ میلادی

12 اکتبر 1982
 
خلاصه روز: 

- پاتک ناموفق عراق به محورهای میان‌تنگ و سان‌واپا در منطقه‌ی عملیاتی مسلم‌بنعقیل؛ سقوط هواپیمای عراقی در منطقه‌ی عملیاتی به‌وسیله‌ی جنگنده‌های ارتش ایران؛ خبر روزنامه‌ی جمهوری اسلامی از عملیات نفوذی نیروهای مشترک ایران در منطقه‌ی مهران و حمله به یک پاسگاه عراقی و انهدام تجهیزات آن.

- تحولات امروز جنگ، یک شهید و 6 مجروح در گلوله‌باران آبادان به‌وسیله‌ی توپخانه‌ی ارتش عراق، شلیک موشک به جزیره‌ی خارک که خسارتی دربر نداشت، پناهنده شدن 17 نفر از مردم عراق و 3 نظامی عراقی به همراه خانواده‌شان از مرزهای غربی به ایران.

- اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان مبنی‌بر آغاز عملیات بازسازی و نوسازی چند روستا در غرب اهواز.

- ادامه‌ی درگیری‌ها در مناطق کردنشین، حمله‌ی نیروهای کومه‌له‌ به بهداری یک روستا در شمال سنندج و سرقت داروهای بهداری؛ به گروگان رفتن 4 غیرنظامی در حمله‌ی عناصر این گروه به جمال‌آباد سقز؛ کمین عوامل ضدانقلاب بر سر راه نیروهای سپاه در حوالی بوکان؛ درگیری بین نیروهای خودی و نیروهای مسلح غیرقانونی در پایگاه ترجان؛ سرقت یک کامیون حامل مواد غذایی در جاده‌ی سقز و بوکان؛ تسلیم‌شدن 4 نفر از نیروهای حزب دمکرات.

- اقدامات تروریستی عناصر سازمان مجاهدین خلق در تهران و محلات؛ نوشتن شعارهایی به نفع سازمان در یکی از مدارس شهرکرد هنگام شب؛ دستگیری 7 نفر از عناصر سازمان در شهرهای گوناگون؛ دستگیری یک نفر از اعضای سازمان چریک‌های فدائی خلق (اقلیت) در سیرجان؛ تغییر حکم اعدام 3 نفر از عناصر سازمان مجاهدین خلق به دلیل اظهار ندامت به حبس‌های بلند‌مدت در همدان؛ خبر رادیو صدای مجاهد مبنی‌بر پیوستن جنبش سربداران وابسته به اتحادیه‌ی کمونیست‌ها به شورای ملی مقاومت.

- مصاحبه‌ی رادیو تلویزیونی نماینده‌ی امام در شورای عالی دفاع پس از پایان اولین جلسه‌ی شورا بعد از عملیات مسلم‌بنعقیل، احتمال ادامه‌ی عملیات مسلم‌‌بن‌عقیل، چگونگی تحقق صلح در منطقه، مانور احتمالی امریکا و دولت‌های منطقه، حملات رسانه‌ای به جمهوری اسلامی و میزان موفقیت وزارت دفاع در تهیه‌ی ملزومات محور پرسش‌هایی بود که نماینده امام در شورای عالی دفاع به آنان پاسخ گفت.

- سفر فرمانده کل سپاه به استان کرمان برای بازدید از پایگاه‌های بسیج و سپاه در این استان و سخنرانی در محل سپاه کرمان در مراسم دعای توسل درباره‌ی ویژگی عملیات مسلم‌‌بن‌عقیل و نتایج منطقه‌ای و جهانی آن.

- سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش در سمینار سراسری روحانیان و مبلغان درباره‌ی استراتژی سیاسی نیروهای ایران، مراحل جنگ تحمیلی نتایج عملیات‌های انجام شده، تأثیر سیاسی ـ عملیاتی عملیات رمضان شکل‌گیری مرحله‌ی جدیدی از جنگ تحمیلی با ایجاد قرارگاه‌های مختلف و دلیل وقفه در اجرای عملیات در جبهه‌ها.

- سخنرانی وزیر امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل و بیان مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای و اشاره به توطئه‌های انجام شده علیه نظام؛ دیدار وزیر امور خارجه با دبیرکل سازمان ملل و گفت‌وگو درباره‌ی موضوعات گوناگون امروز جهان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- تصویب کلیات طرح تأسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی.

- اخراج 12 نفر دیگر از حجاج ایرانی از عربستان به ایران پس از 6 روز بازداشت؛ تلگرام سرپرست سازمان حج و زیارت ایران از مکه به وزیران کشور و اوقاف عربستان و درخواست آزادی هرچه سریع‌تر حجاج ایرانی بازداشت‌شده.

- خبر خبرگزاری عراق مبنی‌بر کمک 10 میلیون دلاری عمان به این کشور؛ دیدار وزیر امور خارجه‌ی عراق با وزیران امور خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در نیویورک و اعلام پای‌بندی کشورش به تصمیمات این سازمان درباره‌ی خاتمه‌ی جنگ.

- رئیس‌جمهور دمکراتیک خلق یمن با انتشار بیانیه‌ای بدون توجه به شرایط ایران خواستار حل مسالمت‌‌آمیز جنگ ایران و عراق شد؛ تلگرام رئیس مجلس مشورتی اردن به صدام و ابراز خرسندی از ایستادگی کشورش در کنار عراق.

- مقاله‌ی روزنامه‌ی جمهوری اسلامی درباره‌ی تصمیم رئیس‌جمهور سودان در اعزام نیرو به عراق و توجه به وضعیت نابسامان سیاسی و اقتصادی این کشور و بیان جنبه‌های تبلیغاتی چنین حرکاتی.

- تفسیر رادیو بی.بی.سی به دنبال برگزاری اجلاس وزیران دفاع شش کشور حاشیه‌ی خلیج‌فارس در عربستان درباره‌ی طرح دفاع مشترک و تمایل این کشورها برای طراحی برنامه‌های دفاعی مشترک؛ مقاله‌ی روزنامه‌ی کیهان با عنوان "حفظ دستاوردهای قومی یا حفاظت از شکست" که در آن به بررسی موضوعات اجلاس شورای همکاری در ریاض پرداخته است.

- مقاله‌ی روزنامه‌ی اطلاعات به نقل از گزارش تطبیقی گروه تحقیق واحد مرکزی خبر درباره‌ی وضعیت اقتصادی و سیاسی عراق قبل و بعد از تجاوز به ایران همراه با تاریخچه‌ی مختصری از شکل‌گیری حزب بعث.

- تفسیر هفته‌نامه‌ی نفتی "پترولیوم انتیلیجنس" چاپ نیویورک درباره‌ی انگیزه‌ی عربستان از کاهش قیمت نفت سبک خود در فروش به شرکتی ژاپنی؛ خبر هفته‌نامه‌ی فرانسوی لوپوئن از امکان احداث خط لوله‌ی ‌نفتی زیر‌دریایی از تنگه‌ی هرمز برای صدور نفت به اروپا.

- خبر اعدام 750 مبارز مسلمان عراقی به‌دست رژیم عراق در یک نشریه‌ی وابسته به مبارزان معارض عراقی.

ارسال نظر






captcha
ارسال