فائزون|۲۰ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 15441 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۱۰:۵۱

تاریخ شمسی

20 مهر 1362

تاریخ قمری

5 محرم 1404

تاریخ میلادی

12 اکتبر 1983
 
خلاصه روز: 

- فرماندهان قرارگاه مقدم حمزه برای کسب هماهنگی‌های نهایی برای اجرای عملیات والفجر4، جلساتی را به‌منظور حل مشکلات توپخانه، مهندسی رزمی و تدارکات برگزار کردند. در این جلسات توان نظامی ایران و عراق نیز بررسی شد.

- جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه با حضور نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم و گروه کومبا11 در قرارگاه مقدم حمزه مریوان. در این جلسه اقدامات چریکی و نامنظم در محور دزلی - جاده سیدصادق به شانه‌دری بررسی شد.

- محسن رضایی در جلسه‌ای با فرمانده و مسئولان قرارگاه نجف به بررسی ابهامات موجود در اجرای عملیات در ارتفاعات منطقه دربندیخان و مهران پرداخت؛ عزیز جعفری محدودیت زمانی و کمبود نیرو را اصلی‌ترین مشکلات پیش‌ روی اجرای عملیات قرارگاه نجف دانست؛ تأکید فرمانده کل سپاه براهمیت غافلگیری.

- تحرکات نیروهای پیاده دشمن در ارتفاع کله‌قندی و روستای حسن‌آباد.

- در جلسه فرماندهی کل سپاه با مسئولان سپاه منطقه 8 و 9 به‌منظور رفع مشکلات قرارگاه نوح در اجرای عملیات والفجر6 مقرر شد لشکر7 ولی‌عصر(عج) و یک تیپ از لشکر فجر دوره آموزش دریایی را بگذرانند.

- دو کشتی ایرانی در شرق بویه و خور موسی هدف اصابت موشک‌های عراقی قرار گرفتند.

- بمباران مناطق مسکونی بانه و مریوان توسط جنگنده‌های عراقی.

- براثر اقدامات ضدانقلاب در استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و باختران 52 نفر شهید، 33 نفر مجروح و 7 نفر به گروگان گرفته شدند؛ ورود تعدادی از افراد دمکرات به منطقه قلخانی برای انجام اقدامات تروریستی؛ تسلیم‌شدن 5 تن از اعضای حزب دمکرات در سلماس و ارومیه.

- درپی تداوم همکاری کردهای عراق با رزمندگان ایرانی، رژیم عراق در حکمی دستور تخلیه مناطق مرزی شمال عراق را صادر کرد.

- موافقت امام خمینی با تغییر نام اداره سیاسی ایدئولوژیک شهربانی به اداره عقیدتی سیاسی شهربانی جمهوری اسلامی.

- رئیس‌جمهور ضمن شرکت در نخستین گردهمایی سراسری جانبازان، بر لزوم ورود آنها در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و پرداختن دولت به مشکلات جانبازان تأکید کرد.

- ثبت‌نام نخست‌وزیر و وزرای کابینه در طرح لبیک یا خمینی.

- دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری تبلیغات خارجی با آیت‌الله منتظری.

- تظاهرات اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به کمک‌های تسلیحاتی فرانسه به عراق.

 

 

 

 

 

- نخست‌وزیر در پایان جلسه هیئت دولت ضمن موضع‌گیری درخصوص تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی به عراق، ناامنی خلیج‌فارس را به ضرر همه دانست؛ واکنش وزیر امور خارجه آلمان‌غربی و برخی مقامات عربی به تهدید ایران مبنی‌بر بستن تنگه هرمز.

- ایالات متحده امریکا برای تضمین منافع خود در منطقه، اقدام به اعزام ناو هواپیمابر و تجهیز نیروهای خود در اقیانوس هند و خلیج‌فارس کرد.

- بازتاب تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در رسانه‌های بین‌المللی و تفاسیر تحلیل‌گران حوزه جنگ ایران و عراق دراین‌باره.

- رئیس‌جمهور الجزایر در ادامه رایزنی برای پایان جنگ ایران و عراق با نخست‌وزیر فرانسه مذاکره کرد؛ سازمان وحدت افریقا خواهان پایان جنگ ایران و عراق شد؛ روزنامه‌های گاردین و دیلی تلگراف موضوع تحویل سوپراتانداردها به عراق را در راستای تلاش فرانسه برای برقراری آتش‌بس در جنگ خلیج‌فارس تفسیر کردند؛ لوموند از طرح فرانسه برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درخصوص آتش‌بس به شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

- رئیس دولت امارات متحده عربی در ادامه رایزنی برای حل اختلافات عراق و سوریه پس از مذاکره با صدام و حافظ اسد، با مقامات الجزایر گفت‌وگو کرد؛ روزنامه الانباء از آغاز مأموریت وزرای امور خارجه کویت و عربستان برای کاستن از اختلافات عراق و سوریه خبر داد؛ سوریه بهبود روابط خود با عراق را به تعویض رهبری فعلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین مشروط کرد.

- ادامه درگیری‌های داخلی لبنان هم‌زمان با فعالیت اعضای کمیته مقدماتی آشتی ملی لبنان و اعلام آتش‌بس در این کشور؛ در درگیری‌های طرابلس 47 نفر کشته شدند؛ اختلاف طرفین درگیر در لبنان بر سر تعیین محل برگزاری اجلاس آشتی ملی؛ حافظ اسد خروج نیروهای سوری را منوط به خروج سربازان رژیم صهیونیستی از لبنان و لغو پیمان بیروت - تل آویو دانست؛ ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد درصدد عقب‌نشینی از برخی مناطق جنوب لبنان است.

- ارائه راه‌حلی چهارماده‌ای برای رفع اختلافات الفتح ازسوی کمیسیون ویژه شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین. در این اطلاعیه پیشنهاد شد کمیته فوق‌العاده‌ای برای کنترل موقت امور مالی و نظامی الفتح تعیین شود. این کمیسیون از کارشکنی یاسر عرفات انتقاد کرد. ابوصالح خواستار محاکمه و مجازات عرفات شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال