فائزون|۲۰ مهر ۱۳۶۵

کدخبر : 15439 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۱۰:۴۶

تاریخ شمسی

20 مهر 1365

تاریخ قمری

7 صفر 1407

تاریخ میلادی

12 اکتبر 1986
 
خلاصه روز: 

- تشریح جزئیات عملیات "فتح1" از زبان فرمانده کل سپاه:" نیروهای خودی با 180 کیلومتر نفوذ، شهر کرکوک عراق را به محاصره درآوردند. حدود 3000 گلوله خمپاره‌ 120 میلی‌متری و مینی‌کاتیوشا روی منطقه عملیاتی شلیک شد. "سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ: عملیات "فتح1" نشان دهنده آمادگی عینی و بالقوه موجود در داخل خاک عراق است و می‌تواند سرنگونی رژیم صدام را نوید بدهد.

- جلسه فوق‌العاده حزب بعث و شورای فرماندهی عراق و استانداران مناطق کردنشین به ریاست صدام.

- وزیر اطلاعات عراق: کردهای تروریست از 20 سال پیش تاکنون وجود داشته‌اند و گهگاه گلوله‌‌ای از تفنگ‌های آنها خارج می‌شود، ولی در حال حاضر مقامات ایران این اقدامات را به حساب خود می‌گذارند. پیشروی ایرانی‌ها در داخل خاک عراق چیزی بیش از 10 تا 15 کیلومتر نبود.

- سازمان مجاهدین خلق به انهدام مقر خود در کرکوک و کشته شدن 10 عضوش در عملیات "فتح1"، اعتراف کرد.

- فرماندهی عالی جنگ از نیروهای عمل‌کننده "فتح1" تشکر کرد: پیشروی 180 کیلومتری و انتقال ده‌ها قبضه اسلحه و مهمات سبک و سنگین، با ادعای سلطه اطلاعاتی عراق سازگار نیست.

- در دیدار وزیر سپاه با حافظ‌ اسد آخرین تحولات جنگ و عملیات فتح1 بررسی شد. حافظ اسد: ما همواره از روند گسترش توسعه روابط با ایران خشنود هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- بازتاب گسترده عملیات "فتح1" در رسانه‌های خارجی؛ رویتر: تأخیر عراق در تکذیب عملیات فتح1 نشان می‌دهد که در کرکوک عملیاتی انجام شده‌است. یونایتدپرس: ایران گفته بود که صدور نفت را متوقف خواهد کرد و با حمله به کرکوک به این تعهد جامه عمل پوشاند.

- تهاجم هواپیمای عراقی به اصفهان و شیراز با استفاده از بمب‌های 750 پوندی و مدرن فرانسوی.

- تهاجم ناموفق شش هواپیمای دشمن به پل‌های احداث شده روی اروندرود.

- یک کشتی یونانی حامل نفت ایران، با موشک "اگزوسه" هواپیماهای عراقی، هدف قرارگرفت.

- یک پایگاه در حومه ارومیه هدف حمله چته‌های حزب دمکرات قرارگرفت که در نتیجه 7 تن شهید و 10 تن اسیر شدند.

- در سومین اعزام بزرگ استان کرمان، سه گردان تخصصی عازم جبهه‌های جنگ شدند.

- رئیس اداره وظیفه عمومی: پرسنل وظیفه‌ای که سربازی آنها تا آخر امسال پایان می‌یابد، حداکثر دو ماه به خدمتشان اضافه می‌شود.

- یکصدهزار تن دانش‌آموز و دانشجوی عراقی پس از طی دوره‌های آموزش، به شهرهای خود بازگشتند تا در صورت نیاز به جبهه‌های جنگ اعزام شوند. فیگارو: اکثر مردان در عراق به جبهه‌ها اعزام شده‌اند و زنان تنها مانده‌اند. مردم در خلوت بیزاری و خستگی خود را از جنگ حتی به خارجیان بازگو می‌کنند.

- گزارش نیویورک‌تایمز از خطوط دفاعی عراق در طول مرز: با وجود تمامی تدابیر، بسیاری از مفسران نظامی از جمله افسران عراقی‌ هم این خطوط دفاعی را غیرقابل نفوذ نمی‌دانند. ممکن است ایران در نقطه‌ای از خط دفاعی عراق نفوذ کند و بار دیگر بخشی از خاک عراق را به تصرف درآورد.

- اظهارات نماینده امارات در سازمان‌ملل درباره الزام هماهنگی دبیرکل این سازمان با شورای امنیت. نماینده امریکا در سازمان‌ملل: ما نمی‌توانیم ایران را مجبور به توقف جنگ کنیم.

- وزیر امورخارجه ایتالیا گفت که این کشور در نظر دارد پس از عضویت در شورای امنیت سازمان‌ملل، پیشنهاد جدیدی را برای پایان جنگ ارائه کند.

- نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی (آقای خلخالی): آنهایی که می‌گویند جنگ در خرمشهر تمام شده و دیگر احتیاج به جنگ دیگری نداریم، اگر در زمان حضرت علی(ع) در جنگ جمل و صفین بودند آیا همین اعتراض را به امام علی داشتند؟ فتح خرمشهر یعنی به دست آوردن آب و برق و سکنه 600 هزار نفری، پل سالم، اسکله سالم و انبارهای پر از اجناس… خرمشهر را زمانی به دست می‌آوریم که دیگر زیر آتش توپخانه عراق نباشد.

- صوت البحرین: دو تن از علمای بحرین در جبهه جنگ علیه عراق به شهادت رسیدند.

- اتهامات سران امریکا و شوروی علیه یکدیگر درباره شکست مذاکرات جنگ ستارگان؛ گورباچف: "رئیس‌جمهور امریکا حاضر نشد در ارتباط با جنگ ستارگان سازشی انجام دهد." ریگان: شوروی‌ها می‌خواستند ما را از انجام پروژه دفاع استراتژیک (جنگ ستارگان) به مدت 10 سال محروم کنند.

ارسال نظر






captcha
ارسال