فائزون|۱۹ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 15432 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۱۰:۲۵

تاریخ شمسی

19 مهر 1362

تاریخ قمری

4 محرم 1404

تاریخ میلادی

11 اکتبر 1983
 
خلاصه روز: 

- محسن رضایی در جمع فرماندهان سپاه در قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش در باختران به تشریح حساسیت مقطع کنونی جنگ، افزایش حمایت کشورهای غربی از عراق، لزوم تداوم عملیات‌های والفجر و تبیین فلسفه قیام عاشورا پرداخت.

- جلسه فرمانده کل سپاه با فرمانده قرارگاه نجف و لشکرهای تحت امر به‌منظور گفت‌وگو درباره مأموریت قرارگاه نجف و لزوم اجرای عملیات در منطقه دربندیخان و مهران. در این جلسه پیشنهاد شد قرارگاه‌ها و یگان‌هایی با مأموریت خاص شناسایی ویژه جبهه شمالی و میانی تشکیل شود.

- بررسی آخرین وضعیت پیشرفت عناصر ستادی قرارگاه مقدم حمزه برای اجرای عملیات والفجر4. تهیه طرح پاک‌سازی ضدانقلاب در عقبه منطقه عملیات والفجر4 از مباحث مطرح‌شده در جلسه بود.

- در جلسه فرمانده کل سپاه و فرماندهان قرارگاه‌های کربلا و نوح وضعیت و اقدامات تیپ امام حسن(ع) در آماده‌سازی عملیات انهدامی سایت و رادار موشکی فاو بررسی و سازمان رزم تیپ تشریح شد. گزارش‌ها از کندی روند آماده‌سازی حکایت داشت.

- نامه فرمانده کل سپاه به فرمانده سپاه منطقه 9 و قرارگاه نوح نبی درپی آغاز مانور نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و تأکید بر لزوم تقویت و آمادگی نیروهای دریایی ایران.

- حمله جنگنده‌های عراقی به مناطق مرتفع اطراف بانه؛ تجاوز یک هواپیمای عراقی به حریم هوایی سردشت با واکنش پدافند هوایی دفع شد.

- در گلوله‌باران مریوان یک نفر شهید و 7 نفر زخمی شدند؛ گلوله‌باران سردشت، سرپل ذهاب و روستاهای اطراف تلفات جانی درپی نداشت.

- در درگیری نیروهای خودی و عناصر مسلح غیرقانونی در ارومیه، بانه، مریوان، سردشت و بوکان 22 نفر شهید و عده‌ای اسیر و زخمی شدند. از عناصر ضدانقلاب هم تعدادی کشته یا زخمی شدند.

- شماری از عناصر وابسته به حزب دمکرات کردستان در شهرهای کامیاران، سلماس و اشنویه تسلیم یا دستگیر شدند.

- گزارش فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد امور مهاجرین جنگی کردستان و ستاد بازسازی مسکن روستاهای مناطق جنگی.

- دیدار رئیس‌جمهور با مسئولان سپاه و بسیج مستضعفین و ثبت‌نام در طرح لبیک یا خمینی.

- سفیر ‌‌جدید ترکیه در ایران با رئیس‌جمهور دیدار و استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

- رئیس دیوان‌‌عالی کشور با گروهی از اهالی و خانواده‌های شهدای مناطق غرب تهران و اعضای سازمان فجر حزب‌الله دیدار و راجع به نقش شهدا در پیروزی انقلاب، نقش ابرقدرت‌ها در جنگ، تحویل سلاح به عراق و تبلیغات رسانه‌های خارجی برای تحمیل صلح به ایران سخن گفت.

- سرپرست هیئت ایرانی شرکت‌کننده در بیست‌وهفتمین اجلاس سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی درزمینه انرژی هسته‌ای پرداخت. وی ضمن برشمردن تخلفات امریکا در عدم استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، مطالبی هم راجع به نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد.

 

 

 

 

 

 

- اعزام تفنگ‌داران و ناوهای هواپیمابر امریکا و انگلیس به خلیج‌فارس و افزایش قیمت نفت درپی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز.

- نشریات دیلی میل، گاردین، دیلی تلگراف، فایننشال تایمز، لوموند و رادیو اسرائیل به بررسی پیامدهای سیاسی و نظامی تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق به‌ویژه احتمال عملی‌شدن تهدید ایران در بستن تنگه هرمز پرداختند.

- تفاسیر خبرگزاری‌ها درمورد آغاز مانور نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس موسوم به سپر جزیره؛ به ‌گفته منابع مطلع غربی، کشورهای مذکور سرگرم بررسی امکانات ایجاد یک ناتو در ابعاد کوچک‌تر هستند.

- فرود چهار هواپیمای عراقی در یکی از شهرهای مرکزی فرانسه برای بارگیری تجهیزات نظامی؛ اعزام تکنسین‌های فرانسوی به عراق.

- سفر وزیر امور خارجه مصر به عراق در چند روز آینده. توسعه همکاری‌های بین دو کشور، برخی مسائل کشورهای عربی، جنگ ایران و عراق و بحران لبنان از موضوعات مذاکرات کمال حسن ‌علی با مقامات عراقی خواهد بود.

- تظاهرات دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم لندن در اعتراض به حمایت‌های فرانسه از عراق.

- اشغال دفتر شرکت هواپیمایی ملی ایران در شهر فرانکفورت به‌دست تعدادی از دانشجویان ایرانی عضو سازمان چریک‌های فدایی خلق.

- یک روزنامه‌نگار هندی در گزارشی با اشاره به کمبود کالاهای مورد نیاز مردم، حضور کارگران خارجی در عراق و... اوضاع اقتصادی عراق را بحرانی توصیف کرد.

- ادامه درگیری ارتش لبنان با دروزی‌ها باوجود اعلام آتش‌بس؛ ولید جنبلاط درپی متزلزل‌شدن آتش‌بس سفر خود به سوئد را نیمه‌تمام گذاشت؛ مکان انجام مذاکرات آشتی ملی از موارد اختلاف طرفین در لبنان است؛ رفیق حریری برای شرکت در کنگره آشتی ملی در لبنان بامداد امروز وارد بیروت شد.

- در درگیری مخالفان و موافقان یاسر عرفات در دمشق یک نفر کشته شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال