فائزون|۱۸ مهر ۱۳۵۹

کدخبر : 15428 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۱۰:۱۱

تاریخ شمسی

18 مهر 1359

تاریخ قمری

30 ذی‌القعده 1400

تاریخ میلادی

10 اکتبر 1980
 
خلاصه روز: 

درنوزدهمین روز، درگیری در محورهای مختلف خرمشهر ادامه یافت. نیروهای عراقی به تلاش خود برای پیشروی در محور بستان سوسنگرد ادامه دادند و نیروهای زرهی خود را نیز در کنار کرخه مستقر کردند.

درجبهه‌میانی وضعیت بحرانی دهلران بالاخره منجر به ورود نیروهای عراقی به این شهر شد. دشمن همچنین نیروهای خود را در محور سرپل‌ذهاب تقویت کرد، لیکن جبهه خودی در این محور و در محور گیلان‌غرب با کمبود نیرو مواجه گردید.

در جبهه‌شمالی، دشمن در خاک عراق، در مجاورات مرزهای کردستان ایران، مشغول جاده‌سازی و استقرار نیرو شده است هواپیماهای دشمن علاوه بر پشتیبانی از تجاوزات یگان‌های زمینی، نقاط مسکونی و تأسیسات نفتی و نظامی را بمباران کردند و در جریان این تجاوزات چند هواپیمای دشمن سرنگون گردید.

روزشمار سیاسی 18 /7 /59

سازمان‌ملل به عنوان مرجع رسیدگی به منازعات بین‌المللی به دلیل جنگ سرد قدرت‌های بزرگ، از تصمیم‌گیری در مور جنگی که امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند، ناتوان است، اقدامات ضعیف سازمان‌ملل، لطمات جبران‌ناپذیری بر حیثیت این نهاد بین‌المللی وارد کرده است. با وجود حمایت‌های سیاسی اقتصادی و لجستیکی غرب نسبت به عراق، تحلیلگران و مطبوعات اروپا و آمریکا به تدریج شکست اهداف عراق را در جنگ و ابرقدرت‌های انقلاب و جمهوری‌اسلامی را بیان می‌کنند.

شرح روز: 

حملات و درگیری‌های زمینی

جبهه جنوبی

به گزارش سپاه آبادان: «مواضع دشمن در خرمشهر از زمین و هوا مورد حمله نیروهای خودی قرار گرفته و این ضربات موثر ادامه دارد. هلی‌کوپترهای خودی پس از کوبیدن مواضع دشمن 9 نفر از عراقی‌ها را به اسارت گرفتند.»

وضعیت خرمشهر امروز با درگیری ادامه یافت و تحول چشمگیری رخ نداد.

ستاد مشترک ارتش (رکن 2) گزارش داد: «در تاریخ 18 /7 /59، یک مقام نظامی عراقی در جبهه جنگ در مورد بمباران‌های عراق که دیروز در حمله به پادگان دژ ایران، در نزدیکی خرمشهر انجام شد،اظهار داشت که نیروهای عراقی این پایگاه را که وضعیت دفاعی عظیم و پایگاه موشکی محکمی داشته، بمباران و تمامی دستگاه‌ها و وسایل ساختمان‌های موجود آن را ویران کرده‌اند، به طوری که نیروهای ایرانی به باغات اطراف فراری شده‌اند.»

در محور آبادان، ستاد مشترک ارتش اطلاع داد: «واحدی از لشکر 9 زرهی عراق در ساعت 40 /11 اعلام کرده است که در منطقه دارخوین به رودخانه کارون رسیده و در آنجا از نیروهای ایرانی اثری ندیده است.

رادیو بغداد امروز خطاب به مردم اهواز گفت که شهر را تخلیه نمایند و در پی آن، در شهر این شایعه که مردم باید شهر را تخلیه کنند، پراکنده شد.

امروز نیروهای دشمن در محور سوبله بستان سوسنگرد فعال بودند. طبق گزارش‌های سپاه، ژاندارمری و ارتش حدود 25 تا 30 تانک عراقی با پشتیبانی آتش شدید توپخانه در کنار رودخانه کرخه،از بستان به طرف سوسنگرد در حال پیشروی بوده، به حدود 20 کیلومتری سوسنگرد رسیده‌اند. این ستون، تانک‌های زیادی را برای پشتیبانی همراه خود دارد. توپخانه خودی به مقابله با این ستون برخاسته و آن را زیر آتش گرفته است.

جبهه میانی

واحد اطلاعات سپاه غرب کشور امروز گزارشی از وضعیت چند روز اخیر دهلران و چگونگی سقوط این شهر ارائه داده است: «هفته قبل وقتی یک لشکر عراق به پل رودخانه کرخه دست یافت و توپخانه دشمن پایگاه وحدتی دزفول را زیر آتش قرار داد، با حمله نیروهای خودی، عراقی‌هاعقب‌نشینی کرده، به سمت دهلران حرکت کردند، تانک‌های دشمن نیز از طریق جاده آسفالت به سویاین شهر پیشروی کردند که با مقابله تیپ خودی مواجه شده، زیر آتش کاتیوشا و توپخانه قرار گرفته، تا موسیان عقب‌نشینی کردند. مردم با سلاح سبک عراقی‌ها را تا نهر عنبر عقب راندند، امّا در ادامه، نیروهای ارتش با تمام شدن مهمات سنگین از پشتیبانی مردم بازماندند، در نتیجه مردم بدون حمایت توپخانه به عراقی‌ها حمله کردند. نیروهای دشمن متوجه موضوع شده، مردم را محاصره و شروع به کشتار کردند که حدود 37 نفر شهید، 18 نفر اسیر و 15 نفر مجروح شدند. نیروهای دشمن حتی چندنفر را زیر تانک کرده و چند نفر را با شعله‌افکن سوزاندند. هم‌اکنون دهلران خالی از سکنه است و برادران پاسدار در کوه‌های اطراف مستقر شده‌اند و نیاز به مهمات سلاح‌های سنگین و حمایت هواییدارند.» 

با توجه به وضعیت مذکور و عدم وجود نیرو و امکانات لازم برای دفاع از دهلران، نیروهای دشمن در شامگاه روز 18 مهر وارد دهلران شدند.

در ادامه‌ی گزارش سپاه غرب کشور آمده است: «در شهرک چالاپ یک تیپ دشمن مستقر شده که به سمت دهلران حرکت می‌کند. نیروهای ژاندارمری در تمام جبهه‌های (این محور) عقب‌نشینی کرده‌اند. مهران دست عراق است. از سوی دیگر، با توجه به ضربات سختی که دشمن در تنگه بیجارو هلاله متحمل شد، صالح‌آباد و سرنی از وضعیت مناسب‌تری برخوردارند.»

طبق اعلام ژاندارمری کرمانشاه: «امروز پاسداران انقلاب و افراد کماندوی خودی در محل ریجاب و زرده در منطقه پاتاق با مهاجمین درگیرند که در نتیجه تعدادی از مهاجمین کشته شده و چند پاسدار شهید و مجروح شده‌اند.»

محورهای گیلان‌غرب و سرپل‌ذهاب با کمبود نیرو مواجه است و مکرراً تقاضای نیرو می‌شود. به گزارش سپاه غرب: «صد تانک عراقی در منطقه دشت ذهاب و توپخانه دشمن در 3 کیلومتری جنوب‌شرقی پاسگاه برعلی مستقرند. دشمن با احداث جاده در ریجاب قصد تصرف کوه شاه‌نشین را دارد که در صورت انجام برمنطقه مسلط خواهد شد.» در سرپل‌ذهاب دیشب و امروز از عراقی‌ها 7نفر اسیر و تعداد زیادی کشته شده‌اند.

جبهه شمالی

بنا به اعلام سپاه غرب: « در منطقه مجاور نوسود، عراقی‌ها مشغول جاده‌سازی و استقرار نیروهای زرهی هستند. همچنین دشمن در مجاورت کردستان عراق دست به تراکم‌ قوا زده است.»

در منطقه سقز بنابر گزارش ژاندارمری سقز: «در طول شب گذشته درگیری و تیراندازی پراکنده بین مهاجمین و پرسنل مستقر در پادگان بانه وجود داشته است.»

طبق اطلاع سپاه ارومیه: «ارتش عراق از مناطق حاجی‌عمران به پشت پادگان جلدیان و پیرانشهر شروع به جاده‌سازی کرده است.»

حملات و درگیری‌های هوایی

خارک: طبق گزارش‌های سپاه خوزستان و خبرگزاری پارس، حدود ساعت 22 روز 59/7/18، ده فروند هواپیمای دشمن به جزیره خارک حمله کردند و یکی از مخازن گازوئیل و یک لوله انتقال نفت را به آتش کشیدند. 6 فروند آنها در منطقه خارک و مناطق اطراف آن سرنگون شدند.

سوسنگرد: امروز یک میگ عراقی در جاده سوسنگرد بستان سقوط کرد و خلبانش دستگیرگردید.

شوشتر: امروز شهر شوشتر مورد تهاجم هواپیماهای دشمن قرار گرفت. به گزارش شهربانی اهواز از بدو شروع تهاجمات دشمن، تعداد 64 بمب در منطقه شوشتر روی مناطق مسکونی ریخته شده است. شهر فاقد پادگان نظامی و سلاح‌های ضدهوایی است.

سردشت: براثر بمباران امروز میگ‌های عراقی، 20 نفر از مردم سردشت زیرآوار ماندند و برخی مغازه‌ها ویران شد.

پیرانشهر: حدود ساعت 17/30 امروز دو فروند هواپیمای عراقی با 8 بمب ناپالم پادگان جلدیان (حد فاصل پیرانشهر اشنویه) را بمباران کردند که در اثر آن تعدادی از نیروها سوخته و تعدادی زخمی شدند و آسایشگاه‌ها نیز آتش گرفتند.

ارسال نظر






captcha
ارسال