فائزون|۱۸ مهر ۱۳۶۱

کدخبر : 15425 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۱۰:۰۶

تاریخ شمسی

18 مهر 1361

تاریخ قمری

22 ذی‌الحجه 1402

تاریخ میلادی

10 اکتبر 1982
 
خلاصه روز: 

- عملیات مشترک گشتی رزمی نیروهای ایران در ارتفاعات میمک، تلفات و خسارت‌هایی به ارتش عراق وارد کرد؛ سرنگونی یک هواپیمای دشمن در منطقه‌ی عملیاتی مسلم‌‌بن‌عقیل؛ تخریب 2 منزل و یک مغازه در گلوله‌باران آبادان؛ ناکامی عراق در بمباران مناطق جنوبی کشور به دلیل آتش مؤثر پدافند هوایی خودی؛ اعلام سپاه منطقه‌ی 2 کشوری درباره‌ی اعزام نیروهای داوطلب بسیجی از استان اصفهان در 4 نوبت از تاریخ 26 تیر1361 تا 18مهر1361 به جبهه‌های جنوب و غرب.

- مصاحبه‌ی اختصاصی رئیس ستاد مشترک ارتش با روزنامه‌ی اطلاعات درباره‌ی نتایج عملیات مسلم‌‌بن‌عقیل و وضعیت جبهه‌های جنگ.

- تقاضای پناهندگی 26 نفر از مردم عراق از ایران ازجمله 3 نظامی.

- حملات نیروهای مسلح غیرقانونی به نیروهای خودی در محور اشنویه ـ ارومیه؛ ناکامی نیروهای مهاجم در حمله به پایگاه میرآباد از توابع سردشت؛ درگیری‌های پراکنده‌ی نیروهای خودی با نیروهای تجزیه‌طلب در منطقه‌ی سردشت؛ سوء قصد عناصر حزب دمکرات به امام‌جمعه‌ی کامیاران در خارج شهر و مجروحیت وی؛ خبر روزنامه اطلاعات از کشف مقدار زیادی مهمات و تجهیزات جنگی در پاک‌سازی یک تپه از توابع بوکان.

- اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش و استاندار آذربایجان غربی درباره تشریح اهداف، برنامه‌ها و اقدامات قرارگاه حمزه.

- دستگیری حدود 60 نفر از اعضا و کادرهای سازمان مجاهدین خلق در شهرهای گوناگون در چند عملیات از پیش طراحی شده‌ی نیروهای امنیتی؛ مسئول بخش نظامی و امنیتی شیراز و مسئول تشکیلات سازمان در اصفهان در بین دستگیرشدگان هستند؛ دستگیری تعدادی از عناصر چریک‌های فدایی خلق (اقلیت) و گروه اشرف دهقان در شهرهای شمالی؛ اقدامات تروریستی عناصر سازمان مجاهدین خلق در شهرهای تهران و قائم‌شهر؛ کشف مقداری تجهیزات نظامی در بازرسی منزل 2 تن از اعضای اتحادیه‌ی مبارزان کمونیست (سهند) پس از دستگیری آنان در لنگرود.

- دیدار روحانیون و ائمه‌ی جمعه و جماعات شهرهای مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، سردشت و ارومیه با رئیس‌جمهور، تأکید بر اهمیت برقراری امنیت و نقش نیروهای مسلح در مناطق غربی کشور و نقش حضور مردم در شکست توطئه‌های دشمنان مهم‌ترین محور سخنان رئیس‌جمهور بود.

- اعلام وزیر کشور عربستان مبنی‌بر اخراج 140 نفر ایرانی از جمله سرپرست حجاج از عربستان به دلیل نقض قوانین این کشور؛ حضور مأموران امنیتی عربستان در اطراف ستاد حج و زیارت ایران در مدینه.

- پیام آیت‌الله منتظری خطاب به علما و اندیشمندان بلاد اسلامی درباره‌ی رفتار وحشیانه‌ی رژیم سعودی با زائران ایرانی و اخراج نماینده‌ی امام از این کشور.

- ورود وزیر امور خارجه‌ی ایران به نیویورک برای شرکت در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل.

- خبر دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی ـ که در نیویورک به سر می‌برد ـ مبنی‌بر سفر آتی رئیس‌جمهور گینه به تهران و بغداد، به‌منظور مذاکره برای خاتمه‌ی جنگ.

- بازتاب بهبود نسبی روابط عراق و شوروی و از‌سرگیری ارسال سلاح‌های شوروی به عراق در هفته‌نامه‌ی اکونومیست چاپ لندن و روزنامه‌ی انگلیسی آبزرور؛ سرمقاله‌ی روزنامه‌ی جمهوری اسلامی با عنوان "تلاش مسکو" و انتقاد از ارسال مجدد تسلیحات نظامی شوروی به عراق؛ مقاله‌ی روزنامه‌ی کیهان با عنوان "ادامه‌ی کمک‌های نظامی و حمایت سیاسی از رژیم صدام با کدام توجیه؟!" و نقد تحلیل رادیو مسکو در حمایت از عراق.

- آغاز به کار دومین کنفرانس وزیران دفاع شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض عربستان با هدف جست‌وجوی "راه‌های هماهنگی امنیتی و نظامی" کشورهای عضو؛ سخنان وزیر دفاع عربستان در جلسه‌ی افتتاحیه‌ی این اجلاس و اشاره به وقایع لبنان و محکومیت اسرائیل و اشاره به اینکه ادامه‌ی جنگ ایران و عراق به نفع دشمنان امت اسلام است و درخواست از کشورهای عربی برای تقویت توانمندی ملت عرب و بنیه‌ی نظامی آن.

- مطبوعات سوریه، صدام رئیس‌جمهور عراق را متهم به قتل حسن البکر کردند و انگیزه‌ی وی را از بین بردن جانشین احتمالی خود دانستند.

ارسال نظر






captcha
ارسال