فائزون|۱۸ مهر ۱۳۶۶

کدخبر : 15421 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۹:۵۷

تاریخ شمسی

18 مهر 1366

تاریخ قمری

16 صفر 1408

تاریخ میلادی

10 اکتبر 1987
 
خلاصه روز: 

- حمله هوایی عراق به پالایشگاه گاز بید‌بلند آغاجاری، یونیت1 و 2 شرکت نفت اهواز، تلمبه‌خانه تنگه فنی در جنوب خرم‌آباد، فرودگاه دهلران و مناطق عملیاتی نفت‌شهر و سومار.

- حمله عراق به یک نفتکش حامل نفت ایران در نزدیکی جزیره خارک که 9 کشته و 20 مجروح به جا گذاشت و حمله به یک نفتکش دیگر که عازم جزیره خارک بود. تجاوز یک هواپیمای ناشناس به حریم هوایی جزیره سیری. نزدیک شدن چند هلی‌کوپتر امریکایی به سکوی رشادت. طرح کارشناسان فرانسوی برای اشغال جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابو‌موسی.

- فشار استخبارات سلیمانیه به سران گروه‌های ضدانقلاب برای خرابکاری بیش‌تر در ایران و اعزام دو گروه 15 نفره به منطقه جوانرود برای شرارت و مین‌گذاری در مسیر نیروهای خودی. حمله افراد کومه‌له به پایگاهی در اطراف سنندج. آزادی 11 تن و شهادت 2 تن از نیروهای پایگاه کسری در منطقه بوکان که در اسارت کومه‌له بودند.

- وقوع انفجار در کارخانه اسلحه و مهمات‌سازی اسکندریه در 30 کیلومتری بغداد.

- حمله نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق به شهر شقلاوه و کشته و مجروح شدن 20 تن از مسئولان حزب بعث این شهر. ترور یک افسر عالی‌رتبه حزب‌ بعث به دست نیروهای سازمان عمل اسلامی.

- احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه و تسلیم یادداشت شدیداللحن جمهوری اسلامی به وی در اعتراض به حمله هلی‌کوپترهای امریکایی به قایق‌های ایران. راهپیمایی عده‌ای از مهاجران جنگ تحمیلی در مقابل سفارت سوئیس در اعتراض به اقدام اخیر امریکا.

- مصاحبه محسن‌رضایی درباره دست‌یابی ایران به موشک استینگر، اهداف امریکا از حضور در منطقه، احتمال درگیری در خلیج‌فارس و استفاده از تمام امکانات برای پیروزی در نبرد احتمالی خلیج‌فارس.

- نامه ریگان به کنگره امریکا درباره حمله نیروهای امریکایی به قایق‌های ایرانی که آن را اقدامی دفاعی و خاتمه یافته تلقی کرده است. مصاحبه ریگان با شبکه سی.ان.ان درباره اختیارات رئیس‌جمهور در زمان جنگ خلیج‌فارس. اعلام آمادگی امریکا برای تحویل دادن اسیران ایرانی.

- اقدامات تأمینی و احتیاطی امریکا در خلیج‌فارس در پی آشکار شدن دست‌یابی ایران به موشک‌های استینگر از جمله محدودیت پرواز هواپیماها، لغو مرخصی نیروها و اعلام حالت فوق‌العاده و تقاضا از ترکیه برای ایفای نقش فعال‌تر در خلیج‌فارس.

 

 

 

 

 

- بازتاب و تحلیل دست‌یابی ایران به موشک استینگر در رسانه‌های غربی. گزارش روزنامه القبس درباره دریافت موشک‌های استینگر از رژیم اشغالگر قدس.

- تظاهرات اعتراض‌آمیز دانشجویان و برخی از مقامات ایتالیا درباره اعزام ناوگان این کشور به خلیج‌فارس.

- تحلیل رادیو بی.بی.سی از پیامدهای حمله هلی‌کوپترهای امریکایی به قایق‌های ایرانی و احتمال وقوع جنگ در خلیج‌فارس.

- ضرورت اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل برای حل بحران خلیج‌فارس و اجرای قطعنامه598 با توجه به حمله اخیر امریکا به قایق‌های ایرانی، در سخنان دبیرکل سازمان‌ملل؛ تأکید رادیو امریکا و رادیو بی.بی.سی بر این موضوع.

- کنفرانس بررسی جنگ ایران و عراق در خارطوم و پیشنهاد نخست‌وزیر سودان برای صلح.

- مواضع متفاوت کشورهای کویت، الجزایر و عمان درباره جنگ ایران و عراق.

- تحلیل روزنامه‌های وال‌استریت ژورنال و آبزرور درباره تحولات خاورمیانه، اوضاع ناآرام خلیج‌فارس، نگرش کشورهای عربی به جنگ و دخالت امریکا در منطقه.

- مسئول بخش خلیج‌فارس در وزارت امور خارجه شوروی، گسترش روابط ایران و شوروی را تکذیب کرد. گزارش القبس درباره پایبندی شوروی به معاهده سال 1921 خود با ایران در صورت حمله امریکا به تأسیسات ایران.

- نامه رزمندگان به امام‌خمینی و محکوم کردن اقدامات امریکا در خلیج‌فارس و اعلام آمادگی برای عملیات شهادت‌طلبانه در خلیج‌فارس. اعزام دو گردان از روحانیون قم به خلیج‌فارس برای استقرار در جزایر و ناوهای جنگی ارتش.

- مشارکت دانشگاه‌ها و دانشجویان در تأمین نیازهای فنی ـ تخصصی و نیروی انسانی جبهه‌ها و اجرای طرح دانشگاه در جبهه برای جبران مسائل آموزشی دانشجویان رزمنده.

- اجرای طرح سرشماری همگانی در عراق به منظور شناسایی افراد فراری و ناراضیان.

ارسال نظر






captcha
ارسال