فائزون|۱۷ مهر ۱۳۶۰

کدخبر : 15419 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۹:۴۷

تاریخ شمسی

17 مهر 1360

تاریخ قمری

10 ذی‌الحجه 1401

تاریخ میلادی

9 اکتبر 1981
 
خلاصه روز: 

- بمباران مناطق مسکونی، آبادان یک شهید و 25 زخمی برجای گذاشت، 19 واحد مسکونی تخریب یا دچار آتش‌سوزی شد و یک خودرو نیز منهدم گشت.

- اعزام 120 خلبان عراقی به ایتالیا به‌منظور آموزش دوره‌ی خلبانی بالگردهای "سیکورسکی".

- مجاهدین عراقی با حمله به شهربانی، ساختمان استخبارات و یک مرکز نظامی شهر شاندری عراق، خسارات و تلفاتی را به ارتش عراق وارد کردند؛ جاده سیدصادق ـ پنجوین به کنترل کامل مجاهدین عراق درآمد؛ تبدیل‌شدن مراسم تدفین 3 سرباز عراقی به تظاهراتی علیه رژیم بعث در سلیمانیه و دستگیری11 نفر از تظاهرکنندگان؛ نماینده‌ی اتحادیه میهنی کردستان عراق در نشستی مطبوعاتی در شهر بن آلمان، درباره‌ی رفتار دولت عراق با کردهای معارض (اعدام 140 کرد و 38 نفر از اعضای سایر جبهه‌های مقاومت)، موقعیت فعلی کردها و اهداف جنبش ملی جدید آنها در عراق، ائتلاف این اتحادیه با گروه‌های مخالف رژیم و... مطالبی بیان کرد.

- تصرف ارتفاع2525 از بلندی‌های سرکوب منطقه روانسر و کامیاران به‌دست نیروهای سپاه، در این عملیات تعدادی از عناصر حزب دمکرات کشته یا زخمی، و از افراد خودی یک تن شهید و 3 تن مجروح شدند؛ در پاک‌سازی 3 روستا در محدوده‌ی دیواندره، 3 نفر از افراد مسلح غیرقانونی دستگیر شدند؛ 4 شهید و 3 زخمی براثر حمله‌ی افراد حزب دمکرات کردستان ایران به نیروهای خودی در شمال بوکان؛ سقوط یک بالگرد214 هوانیروز در شمال بانه و شهادت 4 سرنشین آن؛ سرقت از دانشگاه رازی سنندج؛ ربودن یک کمپرسی به‌همراه راننده و کمک‏راننده آن؛ رادیو صدای کردستان: پیش‏مرگان قهرمان به پست دید‌بانی و پادگان سردشت حمله کردند که درپی آن پست دید‌بانی و یک تانک منهدم و 16 تن از نیروهای دولتی کشته یا زخمی شدند؛ 10 تن از زندانیان شهر مهاباد به مناسبت عید قربان آزاد شدند و 10 تن دیگر نیز در روز عید غدیر خم آزاد خواهند شد.

- رادیو بی‌بی‌سی با تشکیک در پیروزی‌های به‌دست‌آمده جمهوری اسلامی در مناطق کردنشین ایران به ارتباط میان کردهای وابسته به حزب دمکرات و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که هر دو علیه دولت مرکزی ایران می‌جنگند، اشاره کرد.

- ترور یکی از افراد سابق سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به‌دست نیروهای این سازمان؛ نیروهای امنیتی تعدادی از افراد سازمان را در شهرهای مختلف دستگیر کردند؛ کشف یک خانه‌ی تیمی در قائم‌شهر؛ حمله‌ی عوامل گروه‌های ضدانقلاب به یکی از شعب بانک صادرات در خیابان پیروزی؛ درگیری نیروهای بسیج با افراد مسلح غیرقانونی در خیابان تهران‌نو.

- رادیو صوت‌الجماهیر: گروه‌های تجزیه‌طلب وابسته به جبهه آزادی‌بخش الاحواز عراق بمبی در خطوط راه‌آهن اهواز منفجر کردند که درپی آن 3 تن زخمی شدند؛ آقای "مولانا عبدالمنان"، رئیس جمعیت دبیران و اتحادیه معلمان بنگلادش، از اقدامات جبهه رهایی‌بخش الاحواز در مبارزه‌ی مسلحانه برای آزادی ملت الاحواز حمایت کرد.

- برگزاری مراسم تنفیذ حکم سومین رئیس‌جمهور منتخب ایران؛ امام خمینی در این مراسم ضمن سخنانی خطاب به ملت بر تلاش ناموفق معارضین برای عقب‏‌نشاندن ملت از آرمان‌های خود با حربه‌ی ترور مقامات تأکید کرده، با اشاره به برجستگی‌های رئیس‌جمهور منتخب، نقش مردم در برپایی نظام جمهوری اسلامی و شکل‌دادن به نظام را یادآور شدند؛ آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور منتخب: تا آنجا که ممکن است باید از تغییر در کابینه اجتناب کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- آقای هاشمی رفسنجانی درباره‌ی پیشنهاد اخیر دبیرکل اتحادیه عرب، گفت: بیرون‏‌رفتن نیروهای عراقی از خاک ایران، شناسایی متجاوز و پرداخت غرامت ازجمله شرط‌های اصلی ایران برای صلح با عراق است و ما حاضر نیستیم پیش از بیرون‏‌رفتن نیروهای دشمن از خاکمان با آنها مذاکره کنیم.

- طه یاسین رمضان، معاون نخست‌وزیر عراق، بدون اشاره به تجاوز کشورش به خاک ایران، اعلام کرد عراق آماده است تا به جنگ با ایران پایان دهد. او رهبران ایران را ناهماهنگ و شرایط کنونی را برای شروع مذاکرات نامناسب توصیف کرد.

- فرد هالیدی، محقق امریکایی در امور خاورمیانه، در مقاله‌ای به بررسی تغییر سیاست شوروی در فروش تسلیحات به عراق، علل این رویکرد جدید و تأثیر آن در منطقه خاورمیانه پرداخت.

ارسال نظر






captcha
ارسال