فائزون|۱۷ مهر ۱۳۶۶

کدخبر : 15412 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۹:۲۷

تاریخ شمسی

17 مهر 1366

تاریخ قمری

15 صفر 1408

تاریخ میلادی

9 اکتبر 1987
 
خلاصه روز: 

- آرامش نسبی در جبهه‌ها و توقف حملات هوایی عراق به مراکز صنعتی ـ کارگری و کشتی‌ها در خلیج فارس. تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی اسلام‌آباد غرب، باختران و سنندج و شکستن دیوار صوتی برفراز این شهرها.

- تخریب بخشی از پل گردلان سروآباد به دست عناصر گروه رزگاری. کمین عناصر ضدانقلاب در محور سقز. درگیری عناصر دمکرات با نیروهای خودی در ارتفاعات کره‌مریم و سیروس.

- مانور یگان‌های زرهی نیروی زمینی سپاه در اطراف تهران به مناسبت بزرگداشت حماسه‌آفرینان عملیات کربلای5.

- ناوگان امریکا منطقه‌ی درگیری شب گذشته با قایق‌های ایرانی را محاصره کرد و به یک هلی‌کوپتر ایرانی که عازم جزیره فارسی بود هشدار داد به منطقه نزدیک نشود. یک هلی‌کوپتر امریکایی که قصد داشت به سکوی نفتی ایران نزدیک شود با آتش نیروهای خودی منطقه را ترک کرد.

- گزارش آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و خبرگزاری فرانسه از درگیری شب گذشته هلی‌کوپترهای امریکایی با قایق‌های ایرانی در خلیج‌فارس.

- نامه دکتر ولایتی به دبیرکل سازمان ملل در اعتراض به حمله هلی‌کوپترهای امریکایی به قایق‌های ایرانی و سیاست‌های امریکا در خلیج‌فارس؛ سخنان سخنگوی وزارت خارجه، سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ و مصاحبه مطبوعاتیش نماینده دائمی ایران در سازمان ملل درباره این حادثه.

- سخنان آیت‌الله موسوی اردبیلی در نماز جمعه تهران درباره تناقض در ادعاها و عملکرد امریکا در خلیج‌فارس و حملات اخیر به کشتی ایران ـ اجر و قایق‌های ایرانی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- نامه نماینده امریکا در سازمان ملل به دبیرکل و قانونی خواندن اقدام هلی‌کوپترهای امریکایی و اعلام آمادگی برای بازگرداندن ملوانان ایرانی از طریق کشور ثالث؛ سخنان واینبرگر درباره این حادثه؛ حمایت کنگره امریکا از این اقدام نیروهای امریکایی.

- تعجب ناظران نظامی از دست‌یابی ایران به موشک استینگر ساخت امریکا؛ گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و ایتالیا و روزنامه ایندیپندنت دراین‌باره.

- حمایت دولت‌های انگلستان، فرانسه و ایتالیا از حمله هلی‌کوپترهای امریکایی به قایق‌های ایران.

- اعتراض رهبر لیبی به حمله امریکا به قایق‌های ایران و درخواست از شوروی برای سکوت نکردن در برابر این اقدام امریکا. واکنش رضایت‌آمیز کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به این حادثه؛ سکوت دولت کویت و تحسین امریکا در مطبوعات آن کشور.

- بازتاب و تحلیل حمله امریکا به قایق‌های ایرانی در رسانه‌های جهان: شبکه‌های تلویزیونی و مطبوعات امریکا در تلاشند اقدام امریکا را امری دفاعی جلوه دهند و مطبوعات اروپا بیش‌تر بر تأثیر این حادثه بر افزایش بحران و احتمال درگیری ایران با امریکا تأکید دارند.

- گزارش رادیو مسکو درباره حمله امریکا به قایق‌های ایرانی؛ در این گزارش اقدام امریکا محکوم شده و عملی خطرناک که سبب تشدید وخامت اوضاع خلیج‌فارس می‌شود دانسته شده است.

- تحلیل رسانه‌های خارجی و داخلی درباره اینکه آیا حمله هلی‌کوپترهای امریکا به قایق‌های ایران موجب تشدید بحران خلیج‌فارس خواهد شد.

- گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز از عملکرد متفاوت وزیر دفاع امریکا در اعزام نیرو به خارج و دلایل این تغییر روش.

- گزارش رادیو مسکو از اقدامات آلمان در حمایت از حضور نظامی امریکا در خلیج‌فارس. مخالفت وزیرخارجه بلغارستان با مداخله و حضور امریکا در خلیج‌فارس.

- بهبود روابط ایران و شوروی و نگرانی غرب از آن در گزارش رادیو بی.بی.سی.

- توافق شورای امنیت سازمان ملل درباره دستورالعمل جدیدی که ضمن دادن اختیارات بیش‌تر به دبیرکل، دست وی را برای تشکیل یک کمیسیون تحقیق و تعیین آغازگر جنگ باز گذاشته است.

- تحلیل روزنامه تایمز‌مالی از تحولات و مواضع کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و امیدوارکننده بودن این تحولات در رسیدن به ثبات.

- اقدامات عراق در ضربه‌زدن به منابع و درآمدهای نفتی ایران و پایبند نبودن به سهمیه‌بندی اوپک؛ گزارش آسوشیتدپرس دراین‌باره.

- دستگیری یک مأمور عراقی به دست نیروهای سپاه‌پاسداران سیستان و بلوچستان در نوار مرزی و اعتراف وی به همکاری با اشرار و ضدانقلاب در منطقه بلوچستان.

ارسال نظر






captcha
ارسال