فائزون|۱۶ آذر ۱۳۶۰

کدخبر : 15410 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۹:۱۶

تاریخ شمسی

16 آذر 1360

تاریخ قمری

10 صفر 1402

تاریخ میلادی

7 دسامبر 1981
 
خلاصه روز: 

- ارتش عراق مناطق مسکونی شهر دزفول را گلوله‌باران کرد؛ هواپیماهای عراقی به حریم شهرهای منطقه‌ی غرب کشور تجاوز کردند؛ در یک نبرد هوایی در منطقه‌ی عملیاتی طریق‌القدس، یک فروند هواپیمای اف‌‌14 ایران به‌دلیل اصابت موشک سقوط کرد.

- پس از گذشت هشت روز از عملیات طریق‌القدس که آزادی شهر اشغال‌شده‌ی بستان را درپی داشت، عراقی‌ها همچنان پیروزی‌های ایران را انکار کرده، از تعداد فراوان کشته‌ها و زخمی‌های ایرانی سخن می‌گویند و خود را پیروز میدان می‌نامند.

- فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگو با خبرگزاری پارس، درباره اقدامات اخیر نیروی هوایی در مقابله با هواپیماهای عراقی گزارش داد و یادآور شد که روزهای بعد از حمله نیروهای ایران به بستان، خلبانان ایرانی 18 فروند از هواپیماهای عراقی را سرنگون کرده‌اند.

- در اقدامات نیروهای مسلح غیرقانونی در شهرهای مریوان، کامیاران و نوسود، 4 تن از نیروهای خودی شهید، 2 تن زخمی و 13 نفر گروگان گرفته شدند. از وابستگان به گروه‌های مسلح غیرقانونی نیز 5 نفر کشته و 3 تن مجروح شدند.

- سه تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که قصد سرقت از بانکی در شیراز را داشتند، با به‌شهادت‌رساندن 2 نگهبان بانک متواری شدند؛ در حادثه‌ای در جاده‌ی اصفهان، یک نفر از نیروهای سازمان دستگیر و یک نفر دیگر کشته شد؛ در بروجرد، براثر انفجار بمبی، یک کودک به شهادت رسید و 10 تن زخمی شدند.

- امام خمینی در پیامی خطاب به شورای عالی قضایی و دادستانی انقلاب اسلامی، مسئولان این نهادها را مکلف کرد تا به اقدامات خودسرانه‌ای که افراد و گروه‌ها در بازداشت بدون مجوز اشخاص و مصادره اموال یا اعمالی ازاین‏‌قبیل انجام می‌دهند، پایان دهند. به‌دنبال این پیام، دادستانی انقلاب بخشنامه‌ای صادر و در آن به تحقیقات و جمع‌آوری ادله بیشتر برای صدور حکم بازداشت و توقیف اموال، آزادی متهمان با وثیقه درحد ‌امکان و غیرقانونی بودن جلب افراد، بدون حکم مراجع قضایی، تأکید کرد.

- رئیس دیوان عالی کشور در مصاحبه‌ای درباره‌ی جرائم منجر به صدور حکم اعدام برای افراد وابسته به گروه‌‌های مسلح غیرقانونی توضیحاتی داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده نیروی زمینی ارتش در مصاحبه‌هایی جداگانه، اهداف عملیات طریق‌القدس، دستاوردهای این عملیات، آینده‌ی جنگ و آخرین وضعیت نیروهای خودی و دشمن را تشریح کردند.

- نماینده‌ی امام در جهاد سازندگی، ضمن تشریح عملکرد جهاد سازندگی در اقدامات پشتیبانی عملیاتی در جبهه‌های جنگ، از سپاه پاسداران و ستاد مشترک ارتش خواست عملکرد این نهاد را در صحنه‌های نبرد، نادیده نگیرند.

- قائم‌مقام وزیر امور خارجه، مانور نظامی ستاره درخشان را که در منطقه‌ی خلیج فارس و در کرانه کشور عمان درحال اجراست، محکوم کرد و آن را دخالت و حضور مستقیم نظامی امریکا در امور کشورهای دیگر و کسب آمادگی برای سرکوب ملت‌های مسلمان منطقه دانست.

- وزیر نفت برای شرکت در شصت‌ودومین اجلاس دوره‌ای اوپک، راهی ابوظبی شد. وی قبل از سفر، درباره‌ی وضع ایران در این اجلاس و تأثیر پیروزی‌های نظامی ایران در منطقه خلیج‌فارس مطالبی بیان کرد.

- در جلسه امروز هیئت دولت شرح وظایف ستاد بسیج اقتصادی تصویب شد. مهم‌ترین وظایفی که بر‌عهده این ستاد نهاده شده عبارت است از: بررسی مشکلات و بحران‌های اقتصادی ناشی‌ از جنگ و محاصره آشکار و پنهان اقتصادی، ابلاغ راه‌حل‌های ضربتی به‌منظور مقابله با این بحران‌ها، اجرای اقداماتی چون سهمیه‌بندی کالاهای اساسی و جلوگیری از تورم.

- مجله الدستور (چاپ لندن) در اقدامی تبلیغاتی به نقل از جبهه‌ی آزادی‌بخش اهواز، از تحولات بزرگ در آینده‌ی نزدیک در مناطق تحت اشغال عراق و تشکیل یک دولت عربی در این مناطق خبر داد.

- خبرگزاری فرانسه و رویتر در دو مقاله تحلیلی به بررسی اوضاع داخلی عراق و تأثیرات جنگ بر این کشور پرداختند. مهم‌ترین موضوعات بیان‌شده در این مقاله‌ها عبارت است از: تشکیک در صحت ادعاهای عراق درباره‌ی عملیات انجام‌شده در بستان، اعلام خروج شوروی از موضع بی‌طرفی، گرایش نسبی به عراق و تحویل اقلام تسلیحاتی به این کشور، اشاره‌ی ضمنی به برتری و توانایی‌های نیروهای ایرانی و موفقیتشان در دو عملیات اخیر، تمایل عراق به صلح با ایران باتوجه‌به درخواست عراق برای تسلط کامل بر رودخانه مشترک اروندرود و واگذاری جزایر ابوموسی و تنب کوچک و بزرگ ازسوی ایران، بررسی چشم‌انداز برنامه‌ریزی صدام حسین برای میزبانی هفتمین کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد و...

ارسال نظر






captcha
ارسال