فائزون|۱۶ مهر ۱۳۶۱

کدخبر : 15409 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۹:۱۵

تاریخ شمسی

16 مهر 1361

تاریخ قمری

20 ذی‌الحجه 1402

تاریخ میلادی

8 اکتبر 1982
 
خلاصه روز: 

- درگیری نیروهای خودی و ارتش عراق در ارتفاعات گیسکه، کهنه‌ریگ، میان‌تنگ و منطقه‌ی سان‌واپا و وارد کردن خسارت به دشمن؛ در عملیات چریکی در منطقه‌ی مهران، 15 نفر از نیروهای دشمن کشته شدند و تعدادی از مقرهای عراق منهدم شد.

- درگلوله‌باران آبادان در دو روز گذشته، 4 واحد مسکونی تخریب شد و 2 واحد مسکونی آتش گرفت.

- درگیری نیروهای خودی با عناصر مسلح غیرقانونی در حوالی مریوان و سردشت؛ مسدود‌کردن جادة ارومیه ـ مهاباد به‌دست چته‌های حزب دمکرات و اقدام به گروگان‌گیری که با حضور نیروهای خودی غیر از 2 نفر، بقیه‌ی گروگان‌ها آزاد شدند؛ دستگیری 2 نفر از عناصر حزب دمکرات و یک جاسوس عراقی به دست نیروهای سپاه بانه.

- گزارش قرارگاه حمزه درباره‌ی نتایج ضایعات و خسارات مین‌گذاری گروه‌های مسلح غیرقانونی از 19 شهریور 1361 تا 15 مهر 1361 در مناطق تحت حفاظت خود.

- ترور فرمانده ناحیه‌ی ژاندارمری مازندران و مجروح شدن وی توسط عناصر سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی ساری؛ مجروح شدن یک بسیجی در خیابان کمربندی شیراز به‌دست نیروهای سازمان.

- برگزاری نماز جمعه‌ی امروز تهران در زیر باران، تناقضات رفتاری و تبلیغاتی حکومت عراق، نکوهش همراهی غرب با صدام حسین، اظهارات خلاف واقع حکومت عراق مبنی‌بر خارج شدن از همه‌ی مناطق اشغالی، تقبیح صلح‌طلب خواندن صدام از جانب رسانه‌ها و کشورهای غربی و... از مهم‌ترین محورهای خطبه رئیس مجلس در نماز جمعه امروز بود.

- سخنان آیت‌الله مشکینی در خطبه‌های نماز جمعه‌ی قم و پاسخ به نامه‌ی سرگشاده‌ی اخیر نهضت آزادی خطاب به آقای هاشمی و انتقاد از مضامین نامه‌ی این گروه درباره‌ی امور کشور.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- سخنان سرپرست بنیاد شهید و نماینده‌ی مردم الیگودرز پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران و حمله به گروه نهضت آزادی و اشاره به همراهی نکردن این گروه با مردم و امام در مقاطع گوناگون انقلاب و اینکه بعضی مشکلات و بحران‌های موجود به دلیل اشتباهات و ضعف‌های این گروه در برخورد با مسائل در زمان دولت موقت است.

- اظهارات فرمانده سپاه پاسداران پیش از خطبه‌های نمازجمعه‌ی شیراز درباره مقایسه و تشریح روند جنگ تحمیلی از ابتدا تاکنون و موقعیت کنونی نیروهای خودی در جبهه‌ها.

- اظهارات نخست‌وزیر، در دیدار با مسئولان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور و اشاره به وضعیت مدارس و کارخانجات در دو سال اول انقلاب و عملکرد گروه‌های مختلف سیاسی و تجلیل از نقش انجمن‌های اسلامی در آن زمان.

- به دنبال حمله‌ی اواخر شب گذشته‌ی مأموران امنیتی عربستان به مراسم دعای کمیل در قبرستان بقیع و ضرب و شتم حجاج ایرانی و غیرایرانی، اوایل بامداد نیز آنان به بعثه‌ی امام در مدینه حمله کردند و با اشغال طبقه‌ی همکف بعثه، ضمن قطع برق، تلفن و جریان آب به ضرب و شتم افراد داخل بعثه‌ی امام پرداختند؛ بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی ایران در اعتراض به اقدام مأموران امنیتی عربستان؛ حمله‌ی بعدازظهر مأموران عربستان به بعثه‌ی امام و ضرب و شتم افراد داخل بعثه و بازداشت نماینده‌ی امام و سرپرست حجاج ایرانی و هفتاد تن دیگر از حجاج و اخراج آنان از عربستان.

- مقاله‌ی روزنامه‌ی گاردین که در آن با اشاره به سخنان رئیس مجلس به ارزیابی عملیات مسلم‌‌بن‌عقیل و اثرات آن پرداخته و شرایط ایران برای خاتمه‌ی جنگ را بررسی کرده است.

- سفیر ترکیه در تهران، خبر "ایران مایل به خاتمه‌ی جنگ نیست" را که رادیو عراق به نقل از نخست وزیر ترکیه پخش کرده بود، تکذیب کرد.

- با توافق مقامات ایرانی و آلمان غربی، قرار است 25 نفر از دانشجویان ایرانی زندانی در آلمان آزاد و به ایران اعزام شوند و بقیه‌ی دانشجویان نیز بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند و به تحصیل و زندگی در آلمان ادامه دهند.

- گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل بازرگانی لندن از برقراری مجدد روابط اقتصادی بین ایران و انگلستان.

- گزارش هفته‌نامه‌ی "میدل ایست اکونومیک دایجست" چاپ لندن، درباره‌ی تأثیر تهدید نفت‌کش‌های خارجی از جانب عراق بر خرید و انتقال نفت ژاپن از ایران.

- یونسکو با 36 رأی مثبت و 2 رأی منفی و یک رأی ممتنع، اسرائیل را به دلیل اجرای عملیات نابودکردن سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی و فرهنگی لبنان و فلسطین محکوم کرد و از اسرائیل خواست تا همه‌ی معلمان و محصلان زندانی فلسطینی را آزاد کند.

ارسال نظر






captcha
ارسال