فائزون|۱۶ مهر ۱۳۶۶

کدخبر : 15405 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۸:۵۸

تاریخ شمسی

16 مهر 1366

تاریخ قمری

14 صفر 1408

تاریخ میلادی

8 اکتبر 1987
 
خلاصه روز: 

- حمله هواپیماهای عراقی به مراکز تجمع نیروها و انبارهای مهمات در منطقه سومار و بمباران شیمیایی این منطقه 100 شهید و 1350 مجروح به جای گذاشت. تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی ایلام و اهواز. گزارشی از حملات ارتش عراق طی 25 شهریور تا 1 مهر به نقاط غیرنظامی در نامه‌ی نماینده‌ی ایران به دبیرکل سازمان ملل.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- نامه دکتر ولایتی به دبیرکل سازمان ملل در اعتراض به حمله شیمیایی عراق به منطقه سومار و تأکید بر توانایی ایران برای مقابله به مثل و خودداری از این اقدام به دلیل احترام به حقوق انسانی و اصول اسلامی و درخواست از شورای امنیت برای برخورد قاطعانه با عراق. سخنگوی نظامی عراق استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تکذیب کرد. مقاله مجله جینز ‌دیفنس درباره استفاده مکرر عراق از سلاح‌های شیمیایی.

- برگزاری آموزش‌های عمومی برای مقابله با حملات شیمیایی در شهرهای مختلف استان خوزستان.

- حمله هلی‌کوپترهای امریکایی به قایق‌های تندرو ایران در نزدیکی جزیره فارسی خلیج فارس؛ در این حمله هر سه قایق ایران غرق شد و چند تن شهید و بقیه اسیر شدند؛ یک فروند هلی‌کوپتر امریکایی هدف موشک استینگر قرارگرفت و منفجرشد. گزارش نیروی دریایی سپاه، خبرگزاری جمهوری‌اسلامی و کردزمن از این حمله.(ضمیمه دارد)

- حمله هواپیماهای عراقی به یک نفتکش ژاپنی در خلیج‌فارس و ایجاد آتش‌سوزی در آن.

- حمله ناموفق عناصر کومه‌له به پایگاه خاشت در محور بیساران و مقر گردان ژاندارمری مریوان.

- ارسال کمک‌های مردمی به جبهه‌ها از شهرهای مختلف کشور.

- دیدار قائم‌مقام وزارت خارجه ترکیه با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و گفت‌وگو درباره روابط دو کشور، جنگ ایران و عراق و بحران خلیج‌فارس.

- ادامه مذاکرات پنج عضو دائمی شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق و طرح تازه دبیرکل که پس از سفرش به تهران و بغداد ارائه کرده است. رادیو امریکا در این‌باره گفت: بار دیگر تهران با زرنگی تمام توپ را به زمین شورای امنیت افکنده است چون برخلاف انتظار شورا پیشنهاد‌های دبیرکل را پذیرفته است.

- همکاری کویت و عربستان با عراق و نگرانی آنها از تهدید شدن از جانب ایران و تلاش برای توجیه این همکاری و برقراری ارتباط دوستانه با ایران؛ دیدار نماینده کویت در سازمان ملل با همتای ایرانی خود و گفت‌وگو درباره مسائل مذکور، پیشنهاد‌های نماینده ایران برای کاهش مشکلات خلیج‌فارس.

- فشارهای تبلیغاتی، سیاسی و حقوقی کشورهای غربی برای مشکل‌تر کردن دسترسی ایران به سلاح در حالی که عراق به آسانی تجهیزات نظامی وارد می‌کند؛ چند خبر از آلمان و ایتالیا در این‌باره.

- تشدید جنگ روانی مطبوعات کویت علیه ایران با ادعای خرید سلاح از اسرائیل و ارتباط دو کشور.

- تجاوز یک هواپیمای افغانی به حریم هوایی ایران.

ارسال نظر






captcha
ارسال