فائزون|۱۵ مهر ۱۳۵۹

کدخبر : 15404 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۸:۳۳

تاریخ شمسی

15 مهر 1359

تاریخ قمری

27 ذی‌القعده 1400

تاریخ میلادی

7 اکتبر 1980
 
خلاصه روز: 

شانزدهمین روز در حالی آغاز شد که رزمندگان اسلام شبیخون موفقیت آمیزی را علیه مقر فرماندهی نیروهای دشمن در پل‌نو (خرمشهر) پشت سرگذاشتند. از جانب دیگر، عراقی‌ها در سپیده‌ دم طی عملیاتی پیشروی کرده، ساختمان اداره بندر را تصرف کردند که با تلاش نیروهای خودی یپیشروی آنها متوقف گردید. در طول روز نیروهای دشمن از دو محور دیگر خرمشهر شروع به تهاجم کردند، ولی کاری از پیش نبردند. امروز اجرای آتش و بمباران روی آبادان و اهواز خساراتی به بار آورد. در محور کرخه کور، دشمن ضمن تقویت نیروهای خود، تلاش برای حرکت به سوی اهواز را آغاز کرده است. در محورهای دهلران، گیلان‌غرب، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین نبردهایی بین نیروهایی خودی و دشمن صورت گرفت که برخی با موفقیت همراه بود.

در این روز هواپیماهای دشمن علاوه بر پشتیبانی یگان‌های زمینی به بیش از ده شهر تجاوز کردند و نقاط مسکونی، تاسیسات صنعتی، نفتی و مخابراتی را بمباران کردند. در جریان این تجاوزات چند هواپیمای دشمن سرنگون گردید. از سوی دیگر، هواپیماهای ارتش جمهوری‌اسلامی با هدف قرار دادن یک ستون زرهی دشمن، پادگان نظامی و تاسیسات صنعتی و مخابراتی، ضرباتی به دشمن وارد کردند.

روزشمار سیاسی 59/7/15

با سپری شدن دو‌هفته از جنگ، همچنان اختلاف‌نظر بر سر نحوه ادامه جنگ و به کار‌گیری نیروها ادامه دارد. بنی‌صدر استفاده از ارتش و ادوات زرهی را تنها چاره می‌داند در حالی که جناح مقابل تکیه بر تکنیک صرف را کافی ندانسته، معتقد به جنگ مردمی است.

از لحاظ سیاسی، جمهوری‌اسلامی ضمن رد پیشنهاد مسکو برای خاتمه‌ی جنگ از آن کشور به خاطر کمک‌های نظامی به عراق انتقاد کرد. تلاش‌های شوروی برای تجدید اعتبار از دست رفته خود در کشورهای اسلامی به دلیل آثار ناشی از اشغال افغانستان، همچنان ناموفق است. در این شرایط امریکا با استفاده از خلاء قدرت منطقه و هراس دولت‌های عرب از انقلاب اسلامی، به تثبیت موقعیت خود در بین کشورهای منطقه مشغول است. همچنین کشورهای مرتجع‌عرب به صورت سرسام‌آوری به تقویت سیاسی و نظامی عراق مبادرت ورزیده‌اند.

شرح روز: 

حملات و درگیری‌های زمینی

جبهه جنوبی

به گزارش سپاه خوزستان: «ساعت 24 الی 1 بامداد امروز، نیرویی متشکل از سپاه و ارتش به مقر فرماندهی ارتش عراق در پل‌نو خرمشهر، شبیخون زدند که عملیات با موفقیت کامل انجام گردید. امروز صبح نیز هلی‌کوپترهای خودی ضربات موثری به نیروهای عراقی وارد کردند».

در سپیده‌دم روز پانزدهم مهر، نیروهای عراقی شروع به پیشروی کردند و توانستند ساختمان اداره بندر را تصرف کنند، امّا نیروهای خودی با وجود تعداد کم مانع پیشروی آنها شدند. یکی از فرماندهان نیروی ویژه عراق می‌گوید: «نیروهای اسلامی موجود در منطقه بندر در مقایسه با نیروهای ما بسیار کم بودند، با این همه پس از نبردی سنگین، توانستند ده‌ها تن از نیروهای ما را کشته یا مجروح سازند و سپس با یک نبرد قهقرایی توانستند جلوی ساختمان بندر، پیشروی ما را سد کنند».

امروز از محور پلیس راه و ساختمان‌های پیش ساخته، دشمن حمله کرد که موفقیتی نداشت و پس از تحمل خسارت‌های سنگین به مواضع خود برگشت. ضمناً امروز بنی‌صدر برای چند لحظه وارد خرمشهر شد و با استقرار در فرمانداری و حضور در میان مردم و استماع شعارها و نظاره چشمان منتظر و چهره ملتهب آنها شهر را ترک کرد.

صبح امروز 2 میگ عراقی به آبادان حمله ور شدند و یکی از تانکرهای بزرگ پالایشگاه را منهدم کردند. این دو میگ در اثر آتش ضدهوایی ارتش سقوط کردند. آبادان همچنان زیر آتش توپخانه دشمن قرار دارد، ولی در دو روز گذشته آتش کاتیوشای خودی بسیار کارساز بوده است. امروز خمپاره‌های دشمن در اهواز تعدادی شهید و مجروح به جای گذاشت و خساراتی به بارآورد. همچنین در یک کیلومتری جنگل نورد، تعدادی تانک و نیروی عراقی مشاهده شده‌اند.

از سوی دیگر به گزارش سپاه خوزستان: «نیروهای عراقی از طرف کرخه‌کور تقویت شده، در حال پیشروی به سوی اهواز هستند». در انتهای جبهه‌جنوبی «موسیان به تصرف نیروهای خودی درآمده است. این اقدام توسط برادران داوطلب از ایلام و نجف‌آباد با پشتیبانی ارتش صورت گرفت. رزمندگان از موسیان به طرف نهر عنبر در حرکتند، ولی به خاطر عدم پشتیبانی زرهی، موقعیت نیروهای داوطلب در موسیان در خطر است.».

جبهه میانی

به گزارش اداره مرکزی اطلاعات سپاه: «رزمندگان اسلام در منطقه ایلام اقدام به حمله‌ای علیه دشمن کردند که با واکنش عراقی‌ها مواجه شدند. نیروهای داوطلب متحمل 35 شهید و اسیر شدند».

بنا به اظهار معاون استانداری ایلام: «امروز در منطقه دهلران طی یک نبرد تعدادی بعثی به هلاکت رسیدند و 5 نفرشان اسیر شدند».

به گزارش اطلاعات سپاه: «طی حمله هلی‌کوپترهای هوانیروز به مواضع نیروهای عراقی در منطقه مهران، 21 تانک و تعدادی خودروی حامل مهمات منهدم و 80 نفر از دشمن کشته شدند».

به گزارش خبرگزاری پارس: «امروز در جبهه گیلان‌غرب، نیروهای رزمنده و عشایر با نیروهای دشمن به نبرد شدیدی برخاستند. براثر آتش توپخانه دشمن در این شهر 4 نفر شهید و 12 نفر مجروح شدند».

تیمسار فلاحی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «منطقه عمومی سرپل ذهاب از روز گذشته زیرسنگین‌ترین فشارهای زمینی و هوایی دشمن قرار داشته است. عراق دیشب 3 گردان کماندویی به این منطقه وارد کرد تا بتواند در گیلان‌غرب نفوذ کند که با دفاع مردم شهر و همکاری نیروهای نظامی، نیروهای عراقی متلاشی شدند».

همچنین خبرگزاری پارس گزارش داد: «امروز در جبهه سرپل‌ذهاب، نیروهای عراقی کوشش کردند از محور سراب گرم به پشت جبهه نیروهای جمهوری‌اسلامی رخنه کنند. امّا از زمین و هوا موردحمله قرار گرفته، متحمل تلفات سنگینی شدند و 10 نفر از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند».

سپاه کرمانشاه اعلام کردند: «در سرپل‌ذهاب طی درگیری بین نیروهای خودی و متجاوزین عراقی در حد‌فاصل کوره‌موش و قراویز، 40 نفر از دشمن کشته و 8 نفر اسیر شدند. در منطقه کامیاران در یک درگیری در محل الک (غرب کامیاران)، 40 نفر از مهاجمین کشته و از نیروهای خودی 3 نفر شهید و مجروح شدند».

حملات و درگیری‌های هوایی

تهران: هواپیماهای عراقی بعدازظهر امروز به تهران حمله کردند که طی آن به بخشی از صنایع هلی‌کوپترسازی خسارات وارد شد. در جریان این حمله، یکی از میگ‌های دشمن سرنگون شد و در جنوب کهریزک سقوط کرد.

آبادان: صبح امروز دو میگ عراقی با تجاوز به حریم آبادان، یکی از مخازن بزرگ پالایشگاه را هدف قرار دادند و قسمت‌هایی از پالایشگاه را بمباران کردند، دو میگ مزبور توسط آتشبارها هدف قرار گرفتند و سقوط کردند.

اندیمشک: صبح امروز 2 میگ عراقی شهر اندیمشک را بمباران کردند که در اثر آن 21 واحد مسکونی ویران، 6 نفر شهید و 30 نفر مجروح شدند.

دزفول: هواپیماهای دشمن امروز ایستگاه اصلی برق دزفول را منهدم کردند که در پی آن آب شهر نیز قطع شد.

ایلام: شهر ایلام امروز چند نوبت هدف حملة میگ‌ها قرار گرفت. یک میگ در کوه‌های ایلام سقوط کرد. همچنین در حمله جنگنده‌های عراقی به توابع دهلران، یک میگ عراقی سقوط کرد.

کوهدشت: یک میگ عراقی امروز به مقر بسیج و سپاه کوهدشت لرستان حمله کرد.

کرمانشاه: در ساعت 19/30، هواپیماهای دشمن به مدت 10 دقیقه کرمانشاه را مورد تجاوز قراردادند که با مقابله آتشبارها متواری شدند.

همدان: هواپیماهای عراقی امروز 3 بار اسدآباد همدان را مورد حمله قرار دادند و اطراف ایستگاه ماهواره و سیلو را بمباران کردند که خساراتی در‌پی نداشت.

ارومیه: امروز میگ‌های عراقی قصد بمباران فرودگاه ارومیه را داشتند که موفقیتی کسب نکردند و به دنبال آن فرودگاه را به مسلسل بستند.

خلاصه اطلاعیه‌های ستاد مشترک ارتش

اطلاعیه 144... ساعت 10 بامداد امروز میگ‌های عراقی به آبادان حمله کردند که دلاوران ارتش با آتشبارهای ضدهوایی دو میگ را سرنگون ساختند.

اطلاعیه 146... در حملات سنگین روز 59/7/15، رزمندگان دلیر ایران در مناطق سرپل‌ذهاب و نوار مرزی ایران تلفات سنگینی به نیروهای دشمن وارد کردند و 90 نفر از نیروهای عراقی با سلاح و تجهیزات خودبه ارتش اسلام پیوستند.در منطقه خرمشهر نیروهای مسلح ارتش و سپاه با کمک مردم و برادران مسلح محلی بر اوضاع مسلط شدند و تجاوزات مزدوران عراقی را به شدت سرکوب کردند.

اطلاعیه 147.. در ساعت 6 بامداد امروز، یگان‌های ارتش و ژاندارمری در منطقه غرب کشور با یگان‌های پیاده و مکانیزه دشمن به نبرد پرداختند و ضرباتی بر مزدوران عراقی وارد ساختند.در این درگیری‌ها بیش از 20 قبضه کلاشینکوف و مقدار قابل توجهی از مهمات دشمن به غنیمت درآمد و 9 نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند.

قسمتی از اطلاعیه 170

فعالیت‌های نیروی هوایی در روز 59/7/15

1 انهدام یک ستون زرهی و دو دستگاه رادار و آنتن ماکروویو

2 انهدام دکل رادیو تلویزیون عماره و یک کارخانه نظامی و بمباران پادگان سیدصادق

3 انهدام تلمبه‌خانه و ژنراتور و تاسیسات نفتی کمال غرب.

خلاصه بیانیه‌ نظامی

عراق

بیانیه 63 هواپیماهای عراق بامداد امروز ایستگاه مخابراتی ماهوار و اسدآباد همدان را بمباران کردند.فرودگاه دزفول، منطقه صنعتی اندیمشک و ایستگاه تلویزیون آبادان نیز بمباران شده است. هواپیماهای ایران سحرگاه امروز هدف‌های غیرنظامی و اقتصادی کرکوک و بخش سلیمانیه را بمباران کردند.‌ در اثر این حملات دو غیرنظامی کشته و چند خانه در سلیمانیه ویران شد.

بازتاب حملات و درگیری‌ها

رادیو لندن: در طول شب عراقی‌ها به تقویت موقعیت خود در اطراف بندر خرمشهر ادامه داده‌اند. خرمشهر اگرچه در محاصره است، ولی به گفته‌ی فرماندهان عراقی هنوز تعداد کمی از ایرانیان از شهر دفاع می‌کنند. مطلب مهم این است که در فاصله 3 روز گذشته کمکی از جانب نیروی هوایی ایران به نیروی زمینی که فوق‌العاده در فشار هستند، نشده است... حمل تجهیزات، ساخت پل و حمل و نقل در شب گذشته به منظور عبور خودروهای زره‌پوش، نشانه‌ی یک حمله برنامه‌ریزی شده از را‌ه‌آبی شط العرب به ایران است... کوشش‌های عراقی‌ها برای تصرف یک پل مهم بر روی کارون واقع در جاده اصلی آبادان، با ناکامی روبرو شده است.

رادیو لندن: پس از گذشت 2 هفته از جنگ بالاخره عراقی‌ها کنترل بندرگاه خرمشهر را در دست گرفتند، امّا مقاومت نیروهای ایرانی در شهر خرمشهر ادامه دارد. خبرنگاران عربی که دیروز به بندرگاه خرمشهر رفتند، می‌گویند نیروهای عراقی به غارت کالاهای موجود در بارانداز پرداختند. در واقع نیروهای عراق هنوز مقاومت را در شهر کاملاً در‌هم نشکسته‌اند و پس از دو هفته بمباران‌های سنگین و جنگ زمینی، هنوز با مشکلات روبرو هستند. رادیو آمریکا: مقاومت نیروهای ایران برای کارشناسان نظامی شگفت‌انگیز است. این کارشناسان ادعاهای دولت عراق را مبنی‌بر سقوط خرمشهر باور ندارند. به اعتقاد این منابع به رغم تلفات و خسارات فراوان، نیروهای عراقی تاکنون نتوانسته‌اند خرمشهر را تصرف کنند. نیروهای عراقی که واحدهای هلیکوپتر خود را نیز به پشتیبانی نیروی زمینی وارد کارزار کرده‌اند، به سوی مرکز استان ایلام در حال پیشروی هستند. نبرد در نواحی مرکزی همچنان جریان دارد و نیروهای عراق که درصدد گذر از رود کرخه و رسیدن به شهر دزفول هستند، تاکنون دوبار مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.

خبرگزاری یونایتدپرس: امروز ایران و عراق نیروهای کمکی خود را به سمت خرمشهر برای جنگ سنگینی که قرار است در آبادان روی دهد، اعزام داشتند. عراق نیروها و تانک‌های خود را برای ساختن پل‌های موقت نظامی در منطقه خرمشهر گسیل داشته است.

خبرگزاری فرانسه: روزنامه کویتی السیاسه به نقل از یک مقام عراقی ادعا کرد: نیروهای عراقی طی دو هفته اول جنگ با ایران حدود چهار هزار نفر از نیروهای ایرانی را به اسارت درآورده‌اند... نتایج ادعای حضور نیروهای لیبیایی و سوری در میان زندانیان به زودی منتشر می‌شود. واحدهای کماندویی هوابرد ایران در پشت نیروهای عراقی پیاده شده‌اند. به گزارش متخصصان نظامی، از آغاز جنگ ایران و عراق این نخستین باری است که ایران از نیروهای هوابرد استفاده می‌کند. متخصصان نظامی معتقدند در این حمله واحدهای هوابرد از هلیکوپتر استفاده کرده‌اند.

رادیو آمریکا: کارشناسان آمریکایی می‌گویند. نبردهای هوایی ایران و عراق استراتژی نظامی خاصی ندارد و تنها هدف از حمله‌های هوایی، نابودی تاسیسات مهم و صنعتی، به‌ویژه تاسیسات نفتی دو کشور است.

رادیو اسراییل: تهران که شهری کاملاً بی‌دفاع است و در مقابل حمله هوایی کمترین امکاناتی ندارد، دو روز است مرتب مورد حمله هواپیماهای عراقی قرار می‌گیرد. عراقی‌ها ابتدا از بمباران شهرها خودداری می‌کردند، ولی حالا به تلافی بمباران ایرانی‌ها، شهرها را نیز منهدم خواهند کرد.

رادیو لندن:‌ بنا به گفته‌ی منابع اطلاعاتی امریکا،‌ ایران هواپیماهای جنگی خود را از دست داده است. در جنگ‌های هوایی هر دو طرف قادر بودند از طریق حملات هوایی خسارات زیادی به تاسیسات مهم نفتی یکدیگر وارد کنند، ولی هیچیک از طرفین حمایت کافی هوایی از نیروهای زمینی خود نکرده است. ایران تعداد زیادی از فانتوم‌ها و جنگنده‌های اف 5 خود را در جنگ به کار گرفته، ولی هواپیماهای پیشرفته اف 14 تاکنون در جنگ شرکت نداشته‌اند.

خبرگزاری رویتر: مقامات سوریه گفتند: حمل نفت‌خام از خط لوله سوریه به علت بمباران‌های هواپیماهای ایرانی متوقف گردیده است... این خط لوله در منطقه جنوب غربی کرکوک آسیب‌پذیراست.

رادیو لندن: خبرنگار روزنامه تایمز می‌نویسد: با وجود کلیه مطالبی که درباره درگیری یک جنگ تمام عیار زمینی، هوایی و دریایی گفته می‌شود، نیروی دریایی کوچک عراق هنوز یک تیر هم شلیک نکرده است و حتی یک تن از 2 هزار نفر افراد نیروی دریایی عراق هنوز یک کشتی جنگی ایران را به چشم ندیده است. نیروی دریایی ایران به ندرت وارد درگیری شده و تنها عملیات مهمی که نیروی دریایی ایران در آن شرکت داشته، بیش از یک هفته قبل هنگامی روی داد که کشتی‌های ایران دو ترمینال نفت در سواحل الامیه و البکر را مورد حمله قرار دادند.

رادیو کلن: سرفرماندهی ارتش عراق اعلام کرد که تا به حال نیروهای عراق موفق به غرق 10کشتی جنگی ایران در منطقه شط‌العرب شده‌اند. این موضوع هنوز مورد تائید مقامات ایرانی قرارنگرفته و بعید به نظر می‌رسد حقیقت داشته باشد.

رادیو آمریکا: یک افسر عالی‌رتبه عراقی گفت: کشتی‌های عراقی یک هفته تمام کشتی‌های ایرانی را در پایگاه‌هایش تحت محاصره قرار داده‌اند و مانع شرکت آنها در جنگ شده‌اند... در سومین روز نبرد همین که دو کشتی ایرانی مورد حمله قایق‌های توپدار عراق قرار گرفتند، قایق‌های ایرانی به تنگه هرمزعقب‌نشینی کردند.

جمهوری‌اسلامی ایران (اوضاع داخلی، مواضع و...)

رئیس جمهور (بنی‌صدر):....صدام گمان می‌کرد که انقلاب پشت دیوار سربازخانه‌ها مانده است و به درون نیامده و میان مردم انقلابی و ارتش ما تضاد آشتی‌ناپذیر وجود دارد و به محض حضور دشمن در مرزها، ارتش مجال پیدا می‌کند که رو در روی مردم بایستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی (آقای هاشمی رفسنجانی) در دیدار با سفیر شوروی: اگر این مسأله که در جهان دیوانه‌ها باعث خسارت و اذیت می‌شوند، مورد قبول شماست، پس اجازه ندهید دیوانه‌ای مثل صدام که موذیانه داعیه جنگ و کشورهای گشائی دارد، از امکانات شما استفاده کند و به شما پشت گرمی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگاران: من مجموعاً فکر می‌کنم این جنگ با اینکه بر ما تحمیل شده، مفید است. خبرهایی که از داخل عراق رسیده، حاکی است که پایه‌های صدام را سست‌تر کرده و تضادهایی که صدام در کشور داشته، رو به رشد است و زبان انتقاد باز شده یا این که در حال جنگند، قدرت فشار از قدرت صدام در حال گرفته شدن است. در مجموع حرکت در داخل عراق به طرف تضعیف قدرت صدام است و درست نقطه مقابل آن در ایران است، یعنی در جهت تحکیم موقعیت انقلاب پیش می‌رویم.

... سیاست ما این بود که جنگ را یک مقدار بیش از آنچه که الان بر تکنیک متکی است، به نیروهای مردم منتقل کنیم که این عمل تضمین نهایی کشور و شکست‌ناپذیر است.

عراق وزیر امور خارجه عراق: عراق آماده است در صورت گسترش جنگ ایران و عراق به کشورهای کویت و بحرین یا هر کشور دیگر حوزه خلیج‌فارس، به کمک این کشورها بشتابد.

تلاش‌های صلح

گزارش شورای امنیت

اعلامیه 5 اکتبر (13 مهر) شورای فرماندهی انقلاب عراق در روز جاری تسلیم شورای امنیت شد. که در آن ایران را به تجاوز از طریق خشکی، دریا و هوا متهم کرده و عنوان می‌کند که با وجود رد آتش‌بس از سوی ایران، رئیس جمهوری عراق توقف عملیات نظامی مؤُثر از غروب آن روز تا 8 اکتبر با شرایط مشخص صادر کرده است که نقش آن به عراق حق می‌دهد عملیات نظامی خود از ادامه دهد. هرگونه اقدام نظامی از قبیل عملیات شناسایی علیه عراق، تداوم اعلامیه‌های ضدآتش‌بس و رد مذاکرات، استقرار نیروهای بیشتر در نوار مرزی عراق و خط آتش و وقت گذرانی بدون پذیرش آتش‌بس از سوی ایران، حق عراق را در تداوم عملیات نظامی محفوظ می‌دارد.

ضیاءالحق پیرامون بحران ایران و عراق با تاچر، نخست‌وزیر انگلیس گفتگو و تبادل‌نظر خواهد کرد و سپس از اتریش و آلمان دیدن می‌کند. وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته تاکید کرده بود که مأموریت ضیاءالحق بهترین وسیله برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق است. از نظر انگلیس، کشورهای اسلامی بهترین کشورها برای میانجی‌گری میان تهران و بغداد هستند تا راه‌ حل مطلوبی برای حل این بحران بیابند.

مواضع و اقدامات کشورها

رئیس جمهور آمریکا: به نظر می‌رسد اتحاد جماهیر شوروی قصد ندارد جنگ در منطقه خلیج‌فارس به طور کامل انجام گیرد... بزرگترین تهدید برای امنیت آمریکا دخالت شوروی یا هر کشور دیگرخلیج است.

وزیر دفاع آمریکا: ایالات متحده علاوه بر چهار هواپیمای آواکس که به عربستان فرستاده، رادارهای زمینی نیز به آن کشور خواهد داد و تعداد پرسنل نظامی آمریکا به عربستان به پانصد نفر افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: آمریکا در حال حاضر به کوشش خود در تجهیز عربستان در برابرهر حمله‌ای ناشی از جنگ ایران و عراق ادامه می‌دهد. آمریکا به اردن گفته که از سلاح‌های آمریکایی جز در حالات دفاع از خود استفاده نمی‌شود، و این به این معنی است که واشنگتن به اردن فهمانده که نمی‌تواند سلاح‌های ساخت آمریکا را که در اختیار دارد، در اختیار عراق بگذارد.

روزنامه الرای: ایالات متحده تصمیم گرفته، یک کمک نظامی در اختیار اقلیت کرد خاورمیانه قرار دهد. این تصمیم در جریان ملاقاتی که میان 20 تن از شخصیت‌های کرد و مقامات رسمی آمریکا در پنتاگون صورت گرفت، اتخاذ شده است.

سفیر شوروی در دیدار با آقای هاشمی رفسنجانی: ما به آن معنی ابرقدرت نیستیم. ما صدمات فراوانی در جنگ جهانی دیده‌ایم و با جنگ مخالفیم و ترجیح می‌دهیم مشکلات و مسائل خود را با سیاست حل کنیم و اصولاً جنگ را دیوانه‌ها شروع می‌کنند. منابع نظامی انگلیس فاش ساختند که عراق قصد داشت یکی دو ساعت پس از وقوع جنگ سه جزیره استراتژیک تنب‌بزرگ و کوچک و ابوموسی را با حمایت عمان اشغال کند. انگلیس از عمان خواست این کار را انجام ندهد و در نتیجه عراقی‌ها از انجام این کار منصرف شدند.

شاه اردن: ایران سال‌ها به تسلط خود بر خلیج (فارس) ادامه داد و حال نوبت آن رسیده که حدود حقیقی خود را درک کند... عراق نمی‌خواهد و نباید بخواهد که ایران را قسمت کند... این عقیده که خلیج‌(فارس) به یک محافظ احتیاج دارد، عقیده بدی است.

روزنامه کویتی القبس: اردن نیروی 40000 نفری مجهزی را در مرز خود با عراق مستقر کرده تا در صورت لزوم علیه ایران وارد جنگ کند. به دستور نخست‌وزیر اردن، کلیه کامیون‌های بخش خصوصی برای حمل کالا به عراق در اختیار دولت اردن قرار گرفتند.

جبهه اسلامی آزادی‌بخش بحرین: از آغاز جنگ عراق با ایران، کلیه وسایل ارتباط جمعی بحرین که تحت کنترل دولت آل‌خلیفه است، فقط اخباری که از سوی دولت بعث منعکس می‌شود، پخش می‌کنند.

تحلیل‌ها و تفسیرها

خبرگزاری یوناپتدپرس به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست: جنگ ایران و عراق موجب تغییر آرام ولی مهم در سیاست خارجی آمریکا شده است که با عربستان‌سعودی و دیگر کشورهای تولید‌کننده نفت در خلیج‌فارس ارتباط دارد..... کارتر قبول کرده که نه تنها از این کشورها در مقابل تجاوز خارجی دفاع کند، بلکه چنانچه بحران اخیر نشان داده، از این کشورها درمقابل خطرات فزاینده داخل منطقه نیز دفاع خواهد کرد.

رادیو باکو: آمریکا حضور نظامی خود را در خاور نزدیک و خاور‌میانه توسعه می‌بخشد. منطقه خاورمیانه و خاور نزدیک در حلقه پایگاه‌های نظامی آمریکا قرار گرفته‌اند. در عمان، سومالی و مصر برای ناوگان دریایی و هوایی آمریکا تکیه گاه‌های ایجاد می‌شود و در مدخل خلیج‌فارس ارتشی از ناوهای جنگی آمریکا گرد آمده است. آمریکا قصد دارد به بهانه دفاع از منابع نفت و راه‌های حمل آن، نظارت خود را بر منطقه برقرار سازد. فعالیت‌های نظامی آمریکا بر اثر جنگ ایران و عراق توسعه یافته است.

رادیو اسراییل: در حال حاضر نوعی نتیجه مساوی در جنگ ایران و عراق به دست آمده و ظاهراً توانایی هیچیک از ارتش‌های درگیر برای تعیین موقعیتی آشکار و قاطع کافی نیست.

ارسال نظر






captcha
ارسال