فائزون|۱۵ مهر ۱۳۶۶

کدخبر : 15398 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۸:۲۰

تاریخ شمسی

15 مهر 1366

تاریخ قمری

13 صفر 1408

تاریخ میلادی

7 اکتبر 1987
 
خلاصه روز: 

- در حمله هوایی عراق به شهر ایلام دو مدرسه و ساختمان امور تربیتی آسیب کلی دید. تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم هوایی زنجان. ادامه خروج مردم برخی از شهرهای غرب کشور و پناه بردن به نقاط امن.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- نماینده عراق نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ادعا کرد ایران روز گذشته مناطق مسکونی عراق را بمباران کرده است.

- افزایش فعالیت نیروهای پیاده و آتش توپخانه عراق در شرق بصره.

- اعزام نیروهای رزمی و تخصصی به جبهه‌های نبرد از استان‌های تهران و مرکزی و شهرهای خرم‌آباد، پل‌دختر، بابل، آشتیان، اصفهان، چالوس، همدان و گنبد.

- مصاحبه محسن‌رضایی درباره فعالیت‌های قرارگاه رمضان، استفاده از نیروهای عراقی برای سقوط صدام، وضعیت جبهه‌ها، تهدید عراق به مقابله به مثل با سلاح شیمیایی، بحران خلیج‌فارس و اهداف امریکا در منطقه.

- دیدار سفیر بلژیک با رئیس مجلس و بیان اینکه اعزام مین‌روب به خلیج‌فارس اقدامی تهاجمی علیه ایران نیست؛ اعتراض هاشمی‌رفسنجانی به پیروی اروپا از امریکا و پیش‌بینی حذف صدام و سرافکندگی غربی‌ها و خروج آنها از خلیج‌فارس.

- دیدار سفیر ایران در ژاپن با رئیس‌جمهور و ارائه گزارشی از آخرین تحولات در روابط دو جانبه ایران و ژاپن.

- به گزارش خبرگزاری فرانسه یک ناوچه ایرانی به نفتکش سعودی "رعد‌البکری" حمله کرد. پرواز هواپیماهای جنگی امارات عربی متحده بر فراز خلیج‌فارس به هنگام این حمله.

- تحلیل رادیو بی.بی.سی از فعالیت اخیر قایق‌های تندرو ایرانی در خلیج‌فارس و نگرانی از احتمال حمله این قایق‌ها به تأسیسات نفتی عربستان.

- اخطار ناو امریکایی به هواپیماهای گشت‌زنی ایران در منطقه جاسک و تلاش برای انحراف هواپیماها از مسیر تعیین شده.

- کشف دو مین در نزدیکی بندر خورفکان به وسیله کشتی‌های مین‌روب فرانسوی؛ تغییر مسیر نفتکش‌ها در پی کشف این مین‌ها. ایجاد امواج صوتی با فرکانس زیاد به وسیله کشتی‌های امریکایی به دلیل ترس از نزدیک شدن غواص‌ها.

- درخواست کویت از انگلیس برای ثبت کشتی عراقی‌الاصل رأس‌الجلا؛ عراقی‌الاصل بودن تعدادی از نفتکش‌های کویتی که تغییر پرچم داده‌اند.

- از سرگیری رفت و آمد کشتی‌های ژاپنی در خلیج‌فارس در پی توافقات ایران و ژاپن. کمک مالی ژاپن به سازمان ملل برای حمایت از تلاش‌های دبیرکل. اقدام ژاپن به ایجاد یک سیستم هشدار دهنده دریایی برای محافظت از خطوط کشتی‌رانی در خلیج‌فارس. کمک‌های اقتصادی ژاپن به عمان و اردن و حمایت از ایجاد ایستگاه‌های رادیویی هدایت کشتی‌ها.

- گزارش یونایتدپرس درباره توافق پنتاگون، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی امریکا درباره طرح محاصره دریایی ایران؛ موضع‌گیری مقامات امریکا درباره این خبر؛ اظهار نظر نماینده ایران در سازمان ملل، رادیو مسکو و آسوشیتدپرس در این باره.

- درخواست سنای امریکا برای تقسیم هزینه‌های نیروی دریایی امریکا در خلیج‌فارس با متحدان امریکا؛ عملکرد متحدان امریکا در خلیج‌فارس.

- تصویب طرح ممنوعیت واردات نفت ایران در مجلس سنا و مجلس نمایندگان امریکا در پی انتشار گزارش وزارت بازرگانی امریکا که ایران را دومین صادرکننده نفت به امریکا اعلام کرده بود.

- تأکید رؤسای جمهوری ترکیه و پاکستان بر اجرای آتش‌بس و صلح در چارچوب قطعنامه598 شورای امنیت. حمایت کشورهای غیرمتعهد از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق.

- تحلیل هفته‌نامه جینز‌دیفنس از وضعیت نیروهای ایران در منطقه بصره و پیش‌بینی حمله از این منطقه. گزارش رادیو بی.بی.سی درباره ضعف‌های ساختاری عراق.

- تحلیل اوضاع منطقه سیستان و بلوچستان و ارتباط آن با بحران خلیج‌فارس در گزارش واحد اطلاعات ستاد مرکزی سپاه. لزوم توجه بیش‌تر به سواحل ایران در دریای عمان.

- امتیازات جدید عراق به شرکت‌های خارجی برای تشویق به سرمایه‌گذاری در عراق.

- تصمیم کمیته سهمیه‌بندی اوپک برای کنترل سهمیه تولید اعضا و بازدید از کشورهای عضو و تلاش اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت.

- دستگیری یک جاسوس عراقی که مدت 5 سال با استخبارات عراق همکاری داشته و در چند شهر ایران بمب‌گذاری کرده است.

- نیروهای سازمان عمل اسلامی عراق یک سرهنگ امنیتی رژیم بعث را به هلاکت رساندند.

ارسال نظر






captcha
ارسال