فائزون|۱۴ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 15395 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۸:۰۶

تاریخ شمسی

14 مهر 1362

تاریخ قمری

28 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

6 اکتبر 1983
 
خلاصه روز: 

- فرماندهان ارتش و سپاه در جلساتی در باختران و تهران اجرای عملیات‌های انهدامی ساحلی فاو و اسکله‌های البکر و العمیه را بررسی کردند. در این جلسه پیامدها و بازتاب‌های سیاسی و اقتصادی این عملیات تشریح شد؛ در ‌جلسه‌ای دیگر در پادگان شهید بهشتی تهران محل احداث اسکله‌های نظامی چهارگانه در خلیج‌فارس مورد بررسی قرار گرفت.

- فرماندهان قرارگاه حمزه سیدالشهدا ارومیه در جلسه‌ای با فرمانده نیروی زمینی ارتش و قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه و مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، اجرای عملیات مرزی سردشت را بررسی کردند. هدف این عملیات پشتیبانی از عملیات والفجر4 و انهدام و پاک‌سازی عناصر ضدانقلاب در منطقه آلان و بژوه است.

- اعتراض فرمانده لشکر14 امام حسین(ع) به حذف ارتفاعات سورن از مرحله اول مانور عملیات والفجر4 در دهانه شیلر. صیاد شیرازی در پاسخ به این اعتراض گفت که «سورن بدون پنجوین فایده‌ای ندارد.» در جلسه‌ فرماندهان ارشد قرارگاه مقدم حمزه با یگان‌های حاضر در منطقه دهانه شیلر، مشکلات ادغام لشکر8 نجف سپاه و تیپ2 لشکر 28 کردستان مرتفع شد.

 

 

 

 

 

 

- بمباران مریوان و ارتفاعات اطراف پاوه توسط جنگنده‌های عراقی؛ رادیو عراق اعلام کرد درصورت حمله نیروهای ایران متقابلاً شهرهای غربی بمباران می‌شوند؛ شلیک توپ‌های عراقی به اطراف دریاچه مریوان خساراتی درپی داشت.

- پایان عملیات سه‌روزه پاک‌سازی مناطق سردشت به‌همت یگان‌های قرارگاه حمزه سیدالشهدا. در این عملیات عده زیادی از عناصر مسلح غیرقانونی کشته شدند و تجهیزات آنها به دست نیروهای خودی افتاد؛ عملیات کمین نیروهای خودی در روستای جلدیان پیرانشهر؛ در برخورد خودروی سپاه با مین در جاده مریوان 2 سرنشین آن مجروح شدند؛ شهادت 3 پاسدار در سه‌راهی حزب‌الله به‌دست عناصر ضدانقلاب.

- درخواست وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی از امریکا برای تلاش درجهت رفع بحران منطقه غرب آسیا. وی همچنین آمادگی کشورش را برای یافتن راه‌حلی به‌منظور پایان جنگ ایران و عراق اعلام کرد؛ وزیر امور خارجه افغانستان در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار امیدواری کرد که جنگ ایران و عراق پایان یابد.

- امام خمینی در حکمی آیت‌الله مهدوی کنی را مأمور تشکیل ستاد کمک‌رسانی به مردم مناطق بمباران‌شده کردند. آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس‌جمهور، سرپرست بنیاد مستضعفان، وزیر بازرگانی و بنیاد مهاجران جنگ تحمیلی اطلاعیه‌هایی دراین‌خصوص منتشر کردند.

- دیدار ائمه جمعه و روحانیون اهل سنت و تشیع استان خراسان با رئیس‌جمهور. حفظ وحدت مسلمین، تفرقه‌افکنی امریکا و رژیم صهیونیستی در لبنان، تلاش استکبار برای ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی و اهمیت مرزبانی از محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این دیدار بود.

- دیدار جمعی از روحانیون و ائمه جماعات تهران با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس. رئیس‌جمهور در این دیدار موضع حزب جمهوری اسلامی را خط امام و ولایت فقیه ذکر کرد؛ رئیس مجلس هم رابطه مجلس قانونگذاری و مسئولان امور شرعی را صمیمی توصیف کرد و ضمن مقایسه حکومت اسلامی ایران و حکومت مارکسیستی افغانستان، ماهیت حزب بعث و کارمل را مشابه دانست.

- دیدار و مذاکره طه یاسین رمضان با نخست‌وزیر انگلیس. درپی این مذاکرات دولت انگلیس اعلام کرد تسهیلاتی معادل 250 میلیون لیره استرلینگ دراختیار عراق خواهد گذاشت؛ هم‌زمان با این مذاکرات دانشجویان عراقی مقیم لندن دست به تظاهرات زدند.

- طه یاسین رمضان در سخنرانی خود در مرکز مطالعات عربی لندن، مدعی شد تداوم جنگ ضامن بقای جمهوری اسلامی ایران است. وی تفرقه اعراب و همکاری سوریه و لیبی با ایران را از دلایل تشویق ایران به ادامه جنگ عنوان و عواقب پیروزی ایران را برای کشورهای عربی خطرناک توصیف کرد.

- در راستای افزایش کمک‌های مخفیانه امریکا به عراق، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد هیچ دلیلی برای منع صادرات این کشور به عراق وجود ندارد. به گفته ناظران، ارسال تجهیزات نظامی ازجمله 60 فروند بالگرد به عراق به‌زودی آغاز می‌شود.

- جلسه مسئولان دفاتر پشتیبانی جبهه‌های جنگ نهادهای انقلاب اسلامی و نمایندگان ارگان‌های دولتی در قرارگاه مرکزی قدس به‌منظور هماهنگی در اجرای بهتر طرح لبیک یا خمینی.

- انجمن اسلامی پزشکان عراق در بیانیة سومین گردهمایی سالیانه خود جنایات حزب بعث را محکوم و از افزایش فشار بر پزشکان و دیگر متخصصان این کشور اظهار نگرانی کرد. این انجمن همچنین در تلگرامی به امام خمینی با ایشان تجدید پیمان کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال