فائزون|۱۴ مهر ۱۳۶۶

کدخبر : 15392 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۸:۰۱

تاریخ شمسی

14 مهر 1366

تاریخ قمری

12 صفر 1408

تاریخ میلادی

6 اکتبر 1987
 
خلاصه روز: 

- بررسی طرح مانور، اقدامات مهندسی و دیگر فعالیت‌های ضروری برای اجرای عملیات در منطقه شمال‌غرب در جلسه فرماندهان سپاه و مسئولان مهندسی سپاه و جهاد در قرارگاه شهید بروجردی بانه.

- شلیک دومین موشک ایران به سوی بغداد در آغاز بامداد امروز در پاسخ به تشدید حملات عراق علیه اهداف غیرنظامی.

- عراق تهدید کرد که به تهران حمله موشکی خواهد کرد. سعی عراق در شانه خالی کردن از مسئولیت آغاز حمله به مناطق مسکونی با اتخاذ تاکتیک‌های سیاسی. نامه وزیر خارجه عراق و نامه نماینده عراق در سازمان ملل به دبیرکل و ادعای حمله ایران به نقاط مسکونی.

- بازتاب حمله موشکی ایران به بغداد در رسانه‌ها: خبرگزاری رویتر، رادیو سوئد، بخش عربی رادیو بی.بی.سی.

- خروج مردم باختران و ایلام از شهر در پی تهدید عراق به حملات هوایی علیه شهرهای ایران.

- تبادل آتش توپخانه در مناطق مختلف عملیاتی. حمله هوایی عراق به روستای کانی‌البدیر در خاک عراق. تیرباران 50 تن از اهالی کرکوک و روستاهای اطراف آن به دست نیروهای بعثی عراق و سرکوب مخالفان و مجبور نمودن روستائیان به ترک خانه‌هایشان و تخریب روستاها.

- درگیری نیروهای جندالله با چته‌های حزب دمکرات در شمال بانه. اسارت چهار نیروی خودی به دست عناصر کومه‌له در جنوب جاده سنندج ـ مریوان.

- سپاه ششم مشکلاتی که بر اثر کاهش اعتبارات مالی به وجود آمده است را در نامه‌ای به ریاست ستاد مرکزی سپاه‌پاسداران اعلام کرد.

- بررسی مشکلات و مسائل عمومی جبهه‌ها و فشارهایی که به یگان‌ها عملیاتی وارد می‌شود در جلسه فرمانده نیروی زمینی و برخی از فرماندهان قرارگاه‌ها و لشکرهای سپاه در قرارگاه شهید بروجردی بانه.

- بررسی مسائل و مشکلات مناطق کردنشین کشور در جلسه جانشین فرمانده کل سپاه با فرماندهان قرارگاه حمزه و فرماندهان یگان‌های این قرارگاه؛ شرح حملة حزب دمکرات به پایگاه سپاه بوکان و دلایل موفقیت ضدانقلاب؛ در پایان جلسه علی شمخانی وضعیت امکانات خودی و دشمن را مقایسه و کاهش شدید امکانات پشتیبانی خودی را اعلام کرد.

- تجاوز پنج هواپیمای اف ـ16 امریکایی به حریم هوایی چابهار؛ توصیه استاندار بوشهر به پناهگاه‌سازی. تعقیب کشتی تجاری ایران ـ قدر به وسیله هواپیماهای امریکایی.

- اعزام واحد گشت ساحلی امریکا به خلیج‌فارس. احتمال خروج ناو هواپیمابر فرانسوی کلمانسو از خلیج‌فارس با توجه به کاهش تشنج در روابط ایران و فرانسه. تلاش ژاپن برای ادامه صدور نفت از منطقه خلیج‌فارس با جلب رضایت امریکا و تهدید اقتصادی ایران و عراق.

- تقویت توان نظامی و امنیتی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در سواحل خود.

- تأکید رفیق‌دوست و شمخانی بر اصل بودن جنگ با عراق وبیان اهداف امریکا از حضور در خلیج‌فارس و لزوم تصمیم جدی مسئولان برای مقابله با امریکا.

- تحلیل صاحب‌نظران درباره تأثیر تحریم تسلیحاتی و نفتی ایران در استراتژی نظامی و سیاسی این کشور.

- تعویق اجلاس فوق‌العاده سران اتحادیه عرب و اجلاس سالانه شورای همکاری خلیج‌فارس به دلیل بروز تحولات جدید در جنگ ایران و عراق.

- اعضای کمیته سهمیه‌بندی اوپک راه‌های وادار کردن اعضای اوپک به رعایت سهمیه‌های تعیین شده را در ریاض بررسی کردند. عربستان تهدید کرد دیگر نقش تنظیم‌کننده بازار را نخواهد داشت و سهمیه خود را تولید خواهد کرد.

- حمایت امریکا از هرگونه اقدامی برای تحریم نفتی ایران و ادعای اینکه بعد از حضور امریکا در خلیج‌فارس شرکت‌های نفتی امریکایی نفت بیش‌تری را از ایران ـ به دلیل ارزان بودن ـ می‌خرند و در عین حال به دلیل حفاظت امریکا از نفتکش‌ها، ایران نفت خود را راحت‌تر صادر می‌کند.

- رونق داشتن روابط بازرگانی ایران و انگلستان با وجود افزایش تنش در روابط سیاسی دو کشور.

- مصاحبه شهرام چوبین درباره تأثیر حمله موشکی ایران به بغداد، بحران خلیج فارس، مسائل جنگ و شرایط ایران برای پایان جنگ. گزارش روزنامه کوریره‌دلاسرا از اراده مردم ایران برای ادامه جنگ.

- تجاوز یک هواپیمای افغانستان به حریم هوایی ایران. درگیری‌های مرزی با اشرار و میلیشیاهای افغانی در نوار مرزی.

- مسئولان اقتصادی کشور در سمینار مسئولان و مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها بر لزوم کنترل بیش‌تر دولت بر مؤسسات و قیمت‌ کالاها و خدمات تأکید کردند.

- گزارش مرکز آمار ایران درباره هزینه خانواده‌های ایرانی.

ارسال نظر






captcha
ارسال