فائزون|۱۳ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 15389 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۷:۵۳

تاریخ شمسی

13 مهر 1362

تاریخ قمری

27 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

5 اکتبر 1983
 
خلاصه روز: 

- درپی سخنرانی امام خمینی درخصوص تداوم عملیات‌های تهاجمی ایران به‌عنوان یک حرکت دفاعی برای دفع حمله عراق، فرمانده نیروی زمینی ارتش و قائم‌مقام سپاه پاسداران در نشست مشترک فرماندهان در قرارگاه مقدم نزاجا در باختران، به تحلیل سخنان رهبر انقلاب و تبیین علت تداوم و اهداف عملیات‌های والفجر و ضرورت هماهنگی ارتش و سپاه پرداختند.

 

 

 

 

 

- فرماندهان ارتش و سپاه در قرارگاه مقدم حمزه جزئیات دستور جزءبه‌جزء طرح مانور عملیات والفجر4 در دهانه شیلر را بررسی کردند.

- بررسی دستور جزءبه‌جزء طرح مانور عملیات والفجر5 در منطقه دربندیخان و آخرین تغییرات آن در جلسه امروز فرماندهان ارتش و سپاه.

- فرماندهان قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا(ص)، کربلا و نوح آخرین جزئیات اجرای عملیات والفجر6 در شمال خلیج‌فارس برای انهدام تأسیسات موشکی - راداری فاو و اسکله‌های نفتی البکر و العمیه را بررسی کردند.

- ارتش عراق برای جلوگیری و ایجاد تأخیر در اجرای عملیات‌های والفجر به‌ویژه در منطقه دهانه شیلر اقدام به تحکیم موانع و استحکامات، ترمیم مواضع در خطوط پدافندی، تقویت و گسترش نیروهای مانوری پیاده و زرهی و افزایش حجم فعالیت‌های توپخانه و مهندسی کرده که نشان از هوشیاری دشمن درخصوص زمان و مکان حملات آتی ایران دارد.

- شهادت 9 نفر و مجروح‌شدن بیش از 10 تن در حمله هواپیماهای عراقی به مناطق مسکونی مریوان و روستایی در حوالی بانه.

- تداوم حملات ارتش عراق به شهرهای آبادان و خرمشهر در روزهای اخیر. امروز هم تبادل آتش در دو سوی نوار مرزی ادامه داشت.

- تعداد شهدای بمباران دزفول و اندیمشک به 77 تن رسید؛ مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با ارسال تلگرامی برای امام خمینی حمله موشکی صدام به دزفول و اندیمشک را محکوم کرد.

- عناصر ضدانقلاب با حمله به خودروی شرکت نفت در حوالی سنندج، 2 نفر را شهید و 3 نفر را به گروگان گرفتند؛ درگیری نیروهای خودی با افراد ضدانقلاب در روستاهای انجیران از توابع مریوان و قاشق سقز و جاده بوکان؛ کمین عناصر مسلح غیرقانونی به نیروهای تأمین پایگاه کشک‌دره؛ 3 نفر از اهالی روستای کندلان سقز به کومه‌له پیوستند.

- پادشاه اردن در دیدار با صدراعظم آلمان فدرال از مواضع صلح‌جویانه عراق تمجید کرد و تلویحاً ایران را آغازگر جنگ دانست.

- امام خمینی در جمع گروهی از روحانیون و وعاظ کشور درمورد سکوت جهانی دربرابر حمله موشکی به دزفول و اندیمشک، خطر نفاق، عبرت‌گرفتن از نهضت مشروطه، تلاش مخالفان برای ایجاد خدشه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعزام روحانیون به جبهه‌ها، اختناق در عراق، تسلط امریکا بر منطقه و اهمیت سیاسی واقعه کربلا سخن گفتند.

- دیدار خانواده و بستگان دو رزمنده ایرانی اسیر در عراق که در مصاحبه با تلویزیون فرانسه از حقانیت انقلاب اسلامی دفاع کرده بودند، با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و نخست‌وزیر.

- بررسی طرح مقدماتی لبیک یا خمینی در هم‌اندیشی مشترک ائمه جمعه، مسئولان سپاه، جهاد و استانداران باختران، ایلام و همدان.

- ولایتی پیش از ترک نیویورک با وزرای امور خارجه 8 کشور ملاقات و مذاکره کرد.

- وزیر امور خارجه ایران پس از شرکت در سی‌وهشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به تهران بازگشت و در یک مصاحبه مطبوعاتی نتایج این سفر را تشریح کرد. مسائل منطقه‌ای سازمان ملل، دخالت ابرقدرت‌ها در بحران‌های منطقه‌ای، جنگ ایران و عراق و استقبال از سخنرانی نماینده ایران از محورهای سخنان وی بود.

- آغاز دیدار سه‌روزه طه یاسین رمضان از بریتانیا. جنگ ایران و عراق و مسائل غرب آسیا مهم‌ترین موضوع مذاکرات وی با مقامات انگلیسی است؛ مصاحبه معاون نخست‌وزیر با بی‌بی‌سی درمورد زمان تحویل جنگنده‌های سوپراتاندارد و اهداف عراق از دستیابی به این هواپیماها.

- نشریه هفتگی پترلیوم اینتلیجنس اعلام کرد عملی‌شدن تهدید بستن تنگه هرمز منجر به توقف عبور حدود 8 میلیون بشکه نفت در روز از این تنگه خواهد شد.

- گزارش هفته‌نامه الجهاد و مجله انگلیسی اکونومیست درباره افزایش قروض عراق و وخامت اوضاع اقتصادی این کشور؛ رادیو اسرائیل از تصویب قانونی توسط شورای فرماندهی انقلاب عراق خبر داد که طبق آن اتباع عراقی مقیم کشورهای حوزه خلیج‌فارس به شرط پرداخت دو هزار دینار عراقی از خدمت در ارتش معاف خواهند شد.

- اعلام موافقت رئیس‌جمهور لبنان با اعزام ناظران کشورهای غیرمتعهد برای نظارت بر آتش‌بس؛ تبادل آتش نیروهای شیعه و ارتش لبنان؛ وزیر اطلاعات عربستان در بیانیه‌ای اوضاع لبنان را حساس و خطرناک توصیف کرد؛ ادامه تماس‌ها برای تعیین زمان و مکان اجلاس آشتی ملی در لبنان؛ رهبر جنبش امل اظهار کرد درصورت برقراری سازش ملی شبه‌نظامیان این جنبش سلاح‌های خود را تحویل خواهند داد؛ روزنامه فیگارو در مقاله‌ای جنگ ایران و عراق، روابط رژیم صهیونیستی با مصر، اوضاع لبنان و... را ازجمله مسائل کلیدی رژیم صهیونیستی برشمرد.

- هفته‌نامه الجهاد از تلاش رژیم صدام برای تدارک اجرای عملیات خرابکارانه در کویت خبر داد.

ارسال نظر






captcha
ارسال