فائزون|۱۳ مهر ۱۳۶۳

کدخبر : 15388 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۷:۵۲

تاریخ شمسی

13 مهر 1363

تاریخ قمری

9 محرم 1405

تاریخ میلادی

5 اکتبر 1984
 
خلاصه روز: 

- عکسبرداری هوایی عراق در منطقه عمومی میمک که به عقیده فرمانده لشکر ۵ نصر علامت لورفتن عملیات است.

- ارسال ابلاغیه‌ای با عنوان دستورالعمل توجیه سیاسی برای گردان‌های پیاده دشمن، شامل بخش‌های وضعیت سیاسی، جنگ روانی در میدان نبرد و تقویت و ثابت کردن حقانیت جنگ برای رزمندگان عراقی، بیان مواضع و سخنان صدام، ذکر امتیازات و برتری‌های عراق در عین صلح طلبی در مقایسه با ایران، برانگیختن حس تنفر نسبت به ایرانیان و نیز بی اثر کردن تبلیغات مذهبی ایران در جبهه ها با انجام تبلیغات متقابل.

- گزارش قرارگاه رمضان از شمال عراق و ذکر تلاش‌های رژیم بغداد برای جلوگیری از ادامه فعالیت‌های انقلابیون عراقی را از طریق تبعید و تسلیح اجباری مردم روستاهای کردنشین و قطع سهیمه آب و برق و ارزاق آنان و در نتیجه بروز درگیری بین روستائیان و نظامیان بعثی.

- تصمیم عراق بر آزادکردن ١٠٠ اسیر ایرانی و تصمیم ایران بر آزادی ٧۴ اسیر عراق در گزارش آسوشیتدپرس.

- خنثی شدن یک توطئه هواپیماربایی در مشهد به وسیله گارد پرواز سپاه بنابر گزارش روابط عمومی فرماندهی کل سپاه و بازتاب آن در رادیو امریکا

- گزارش رادیو بی.بی.سی از محاکمه یک ایرانی به اتهام شرکت در یک معامله اسلحه به ارزش ٢٣٠ میلیون دلار شامل هواپیما و مهمات که توسط دلالان اسلحه از کشورهای برزیل و اسرائیل خریداری به ایران فروخته شده است؛ اعلامیه مجاهدین خلق و ادعای ارسال سلاح‌های اسرائیلی از طریق فرانکفورت به ایران.

- موضوع عدم امکان اجرای پروژه پتروشیمی بندر امامخمینی از سوی رئیس شرکت ژاپنی علیرغم توافق مالی مبنی‌بر ادامه پروژه حتی در شرایط جنگی و تحلیل مطبوعات ژاپن که این مسأله در روابط دو کشور تأثیر خواهد گذاشت.

- به گزارش رادیو امریکا، شوروی پنهانی از عراق خواسته است از ادامه پروژه انتقال خط لوله ناقل نفت از عراق به کشورهای عربستان و عمان جهت افزایش صدور نفت منصرف شود.

- گزارش خبرگزاری کویت از اجلاس وزرای کشورهای غیرمتعهد و تصویب متنی در لزوم تلاش‌های صلح

- اعلام تصمیم به تحریم تسلیحاتی بین المللی علیه دو کشور ایران و عراق در کنفرانس سالانه حزب کارگر انگلیس در جهت رقابت با حزب حاکم محافظه کار و محکوم کردن صدام به عنوان آغازگر جنگ و در مقابل، محکومیت شدیدتر ایران به دلیل نقض حقوق بشر

- معرفی گروه حزب الله به عنوان عامل حمله به سفارت امریکا در بیروت از جانب مقامات امریکایی به گفته رادیو امریکا و متهم کردن ایران در تجهیز این گروه - گزارش یونایتدپرس از تدابیر امنیتی و عملیات جستجو برای جلوگیری از حمله احتمالی به سفارت امریکا در آنکارا

- گزارش نشریه نهضت جهانی اسلام از اجتماع یکصد هزار نفری مسلمانان لبنان به مناسبت مراسم تاسوعا و بازتاب آن در رادیو اسرائیل؛ اظهارات ژنرال اسرائیلی عهود برگ، در مورد شدت خصومت انقلابیون لبنانی نسبت به نیروهای اسرائیلی؛ درگیری و تظاهرات در مصر، در اعتراض به رأی دادگاه نظامی این کشور به گزارش نشریه مزبور.

- ارائه دو نمونه از تفاسیر نشریات جهان در مورد جنگ ایران و عراق: در نمونه اول در چهارچوب تصمیم گیران دو کشور به امر جنگ و آینده آن پرداخت شده است؛ از جمله مصاحبه ای دارد با سفیر امریکا در عربستان که طی آن وضعیت راکد و آینده مبهم جنگ با توجه به تصمیمات صدام و امامخمینی مورد تأکید قرار گرفته است. در نمونه دوم، دو سطح تحلیل منطقه و نظام بین الملل، چارچوب بررسی است؛ مجله پاری ماچ تفسیری دارد درباره ملاقات وزیرخارجه شوروی با ریگان که طی آن جنگ ایران و عراق در شرایط کنونی حاکم بر منطقه خلیج‌فارس که تماماً به سود شوروی ارزیابی شده مورد بررسی قرار گرفته است.

- برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم توسط نهضت آزادی: سخنرانی مهندس بازرگان و ذکر اینکه «امام حسین نگفت بیایید مرا بکشید یا جنگ جنگ تا پیروزی، با عمرسعد مذاکره کرد، آنها قبول نکردند و جنگ رخ داد.»- اجتماع ٩٠ موتور سوار جلوی محل مراسم با شعارهای ضدلیبرال و ضدبازرگان

ارسال نظر






captcha
ارسال