فائزون|۱۳ مهر ۱۳۶۶

کدخبر : 15386 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱|۰۷:۴۸

تاریخ شمسی

13 مهر 1366

تاریخ قمری

11 صفر 1408

تاریخ میلادی

5 اکتبر 1987
 
خلاصه روز: 

- ادامه بررسی طرح‌های پیشنهادی برای عملیات در منطقه شلمچه و بررسی محاسن و معایب هر طرح در جلسه فرماندهان سپاه؛ تأکید بعضی فرماندهان به اجرای عملیات در این منطقه؛ بحث درباره تقسیم خط حد بین یگان‌ها و مرحله‌بندی عملیات.

- بحث و بررسی درباره امکان عملیات‌های دریایی در خلیج‌فارس در جلسات متعدد فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی سپاه.

- حمله هوایی عراق به چهار نفتکش حامل نفت ایران در تنگه‌هرمز و تأسیسات نفتی جزیره لاوان و جزیره فارسی و وارد کردن خسارت به آنها؛ سقوط دو هواپیمای عراقی در این حملات؛ بازتاب این حملات در رسانه‌های دنیا و تعجب آنها از مسافت طولانی پرواز هواپیماهای عراقی. ادعای نماینده عراق در سازمان ملل درباره گلوله‌باران سلیمانیه در روز 1366/7/11.

- حمله موشکی ایران به بغداد در پی ادامه حملات هوایی عراق علیه اهداف غیرنظامی جمهوری اسلامی.

- عراق پیشنهاد ایران مبنی‌بر خودداری از حمله به مناطق مسکونی و صنعتی ـ کارگری را نپذیرفت. ادعای عراق درباره گلوله‌باران بصره، قلعه‌دیزه، خانقین و سلیمانیه بوسیله توپخانه‌ی ایران.

- ستاد تبلیغات جنگ ایران اعلام کرد عملیات مقابله به مثل علیه تأسیسات نظامی و اقتصادی ـ صنعتی کلیه شهرهای عراق به جز چهار شهر مقدس آن تا قطع شرارت‌های دشمن ادامه می‌یابد.

- حمله منافقین به شانزده نیروی گردان قائم زنجان در محور سوره‌کور ـ هزارقلعه و شهید و مجروح و اسیر شدن همه به جز یکی از آنها.

- حمله افراد کومه‌له به پایگاه کسری در منطقه سنندج و درگیری نیروهای گردان حسن‌آباد با آنان و اسارت 8 نیروی خودی. اجرای کمین گروه دیگری از افراد کومه‌له در منطقه بیاران. ناموفق بودن کمین نیروهای خودی در روستای باین‌چوب سنندج به دلیل همکاری مسئول گروه با کومه‌له. اجرای کمین خودی علیه عناصر حزب دمکرات در منطقه مهاباد. درگیری عناصر دمکرات با نیروهای خودی در منطقه ژاوه‌رود.

- ورود کاروان راهیان از جماران تا خلیج‌فارس به بندرعباس و تقدیم پرچم تبرک شده به دست امام خمینی به مدافعان خلیج‌فارس.

- وزیر سپاه گفت: ایران در تولید انواع خمپاره‌انداز و مهمات آن و مینی‌کاتیوشا و مالیوتکا و موشک آن و بعضی از توپ‌ها به خودکفایی رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- سخنان نخست‌وزیر در قزوین درباره مسائل جنگ و فشارهای بین‌المللی به ایران که به اوج خود رسیده است. مصاحبه مهندس موسوی با تلویزیون ترکیه درباره جنگ.

- یک قایق توپدار ایران کاروانی از کشتی‌های ژاپنیٍِ در حال خارج شدن از خلیج‌فارس را شناسایی کرد و پس از اطلاع از هویت و مقصد به آنها اجازه ادامه مسیر داد. یک کشتی دانمارکی نیز با هشدار‌های متعدد متوقف و به بندر ابوموسی هدایت گردید که پس از بازرسی اجازه ادامه مسیر به آن داده شد.

- طرح امریکا برای حمله به کشتی‌های ایرانی مظنون به مین‌گذاری، قبل از ورود آنها به آب‌های بین‌المللی. موافقت آلمان‌غربی با اعزام مین‌روب به خلیج‌فارس. یک کارشناس حزب سوسیال دمکرات آلمان فدرال تشکیل یک نیروی دریایی زیر نظر سازمان ملل را راه‌حل مناسب برای پایان دادن به بحران خلیج‌فارس دانست.

- رویارویی ایران و امریکا در خلیج‌فارس از نگاه وزیر خارجه اسرائیل.

- یک استاد حقوق بین‌الملل امریکایی با انتقاد شدید از دخالت امریکا در خلیج‌فارس و حمله به کشتی ایران ـ اجر، اقدامات امریکا در خلیج‌فارس را از نظر حقوقی بررسی کرده است.

- تحلیل و تفسیر و بازتاب پافشاری ایران بر لزوم تنبیه متجاوز در برخی از رسانه‌ها از حمله: روزنامه "جنگ" پاکستان، روزنامه "دیلی‌یومیوری" چاپ ژاپن و ایندیپندنت.

- افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بر اثر تشدید بحران خلیج‌فارس و دلایل فنی دیگر.

ارسال نظر






captcha
ارسال