فائزون|۱۲ مهر ۱۳۶۱

کدخبر : 15381 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۱۲:۱۷

تاریخ شمسی

12 مهر 1361

تاریخ قمری

16 ذی‌الحجه 1402

تاریخ میلادی

4 اکتبر 1982
 
خلاصه روز: 

- پاتک سنگین ارتش عراق در منطقه‌ی عملیاتی مسلم‌بن عقیل یک بار دیگر با تلفات سنگین شکست خورد؛ در 8 حمله‌ی هوایی دشمن به منطقه‌ی عملیاتی مسلم‌ بن عقیل، 230 نفر شهید و بیش از 320 نفر مجروح شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- بازدید خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی از محل نگهداری اسیران عراقی و گفت‌وگو با آنان.

- گزارش راوی قرارگاه ظفر درباره‌ی نتایج عملیات مسلم‌ بن عقیل تا امروز، تعداد و نوع غنایم جنگی، میزان انهدام یگان‌های عملیاتی ارتش عراق و درصد تلفات نیروهای دشمن.

- بمباران شهرگیلان غرب، 2 کودک شهید و 15 غیرنظامی مجروح شدند؛ گلوله‌باران شهر آبادان، چند ساختمان مسکونی خسارت دید؛ گلوله‌باران مواضع نیروهای خودی و نقاط مسکونی در شمال شرقی نوسود، یک نفر غیرنظامی شهید و چند نفر زخمی شدند.

- ربوده شدن یک هواپیمای سی ـ 130 ارتش با 79 سرنشین در مسیر تهران ـ بندرعباس، پس‌از پیاده‌شدن هواپیماربایان در یکی از جاده‌های عربستان هواپیما به سمت بندرعباس برگشت.

- برخورد یک خودرو نیروهای خودی با مین در اطراف پیرانشهر؛ حملات نیروهای مسلح غیرقانونی به نیروهای جهادسازندگی در سلماس، یک روستا در نقده، 2 پایگاه در سردشت و پایگاه تپه‌غولان؛ 5 نفر از نیروهای وابسته به حزب دمکرات به همراه چند اسلحه خود را به سپاه سنندج معرفی کردند.

- تیراندازی عناصر سازمان مجاهدین خلق به سمت نیروهای پایگاه بسیج در خیابان‌های افریقا، تهرانپارس و اتوبان افسریه تهران؛ پرتاب یک نارنجک به منزل یک بسیجی در خیابان قزوین تهران.

- تشکیل جلسه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد با ریاست دوره‌ای نماینده‌ی اردن و تصویب قطعنامه‌ی 522؛ سخنان وزیر امور خارجه‌ی عراق در جلسه‌ی شورای امنیت و درخواست از شورا برای فشار بر طرفی که صلح را رد می‌کند؛ سخنان جانبدارانه‌ی وزیر خارجه‌ی مراکش در حمایت از عراق در جلسه‌ی شورای امنیت؛ دبیرکل سازمان ملل متحد اعزام نیروهای ناظر سازمان ملل را منوط‌بر تأیید دو کشور ایران و عراق دانست؛ اطلاعیه‌ی وزارت خارجه پیش از تشکیل جلسه‌ی شورای امنیت و اعتراض به ریاست اردن در شورای امنیت درحالی‌که این کشور یکی از متحدان اصلی عراق در جنگ با ایران است و سکوت چند ماهه‌ی این شورا در طول تجاوز عراق و اشغال ایران.

- بیانیه‌ی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در اعتراض به چگونگی تشکیل جلسه‌ی شورای امنیت و جانبداری سیاسی این شورا از عراق و بیان شرایط ایران برای همکاری با شورای امنیت؛ مصاحبه‌ی مطبوعاتی نماینده‌ی دائم ایران در سازمان ملل هنگام تشکیل جلسه‌ی شورای امنیت و بیان موارد متعددی که نشان‌دهنده‌ی طرفداری شورا از عراق است و بیان شرایط ایران برای صلح.

- پاسخ امام به پیام تبریک رئیس‌جمهور گینه به مناسبت عید قربان و تأکید بر صلحی که در آن متجاوز تنبیه و خسارت جنگ پرداخت شود.

- سفر غیرمنتظره‌ی پادشاه اردن به عراق، گزارش رادیو بی.بی.سی از اهداف سفر شاه اردن؛ گزارش روزنامه‌ی کیهان به نقل از رادیو لندن درباره‌ی تصمیم دولت سودان مبنی‌بر اعزام نیروهای سودانی به خاک عراق.

- تحلیل‌های رادیو بی.بی.سی و روزنامه‌ی نیویورک تایمز درباره‌ی کمک‌های کشورهای عربی به عراق و ارزیابی اثر این کمک‌ها در نتیجه‌ی جنگ.

- بازتاب عملیات مسلم‌ بن عقیل در مطبوعات کویت و امارات، مطبوعات کویت مطالبی در حمایت از عراق درج کردند، اما نشریات اماراتی خواستار پایان جنگ و بسیج امکانات دوکشور برای مقابله با اسرائیل شدند.

- تفسیر رادیو اسرائیل درباره‌ی بررسی عملیات مسلم‌ بن عقیل در مندلی، قدرت دو کشور ایران و عراق، ضعف توان هوایی ایران، ناتوانی عراق در استفاده از امکانات فراوان نیروی هوایی خود، اقدامات دیپلماتیک عراق پس از عملیات مسلم‌ بن عقیل و پشتیبانی کشورهای عربی از عراق.

- سخنان رئیس مجلس در جلسه‌ی علنی مجلس درباره‌ی تشکیل جلسه‌ی شورای امنیت و تلاش حامیان صدام برای جلوگیری از شکست عراق و حادثه‌ی انفجار خیابان ناصرخسرو تهران.

- مقاله‌ی روزنامه‌ی کیهان در ستون "یادداشت روز" خود که در آن به تناقض تبلیغات عراق درباره‌ی عملیات مسلم‌ بن عقیل و پناه بردن این کشور به شورای امنیت پرداخته است.

- گردهمایی وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل و تصمیم به برگزاری اجلاس آتی سران این جنبش در دهلی‌نو؛ سخنان وزیر امور خارجه‌ی عراق در درباره دلیل موافقت عراق با تغییر محل اجلاس سران و جنگ ایران و عراق؛ پاسخ نماینده‌ی دائمی ایران در سازمان ملل متحد به این سخنان و تأکید بر شرایط ایران برای صلح.

- خبرگزاری ژاپنی کیودو با اشاره به این‌که رئیس کمپانی میتسویی با مقامات ایرانی برای تکمیل پروژه‌ی پتروشیمی بندر امام‌خمینی به‌توافق نرسیده‌اند، از ابراز ناامیدی شریک ژاپنی برای سرمایه‌گذاری بیشتر درخصوص ادامه‌ی طرح خبر داد.

- گزارش گروه تحقیق واحد مرکزی خبر درباره‌ی بررسی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی جنگ در عراق و ابعاد مختلف خسارت‌های واردشده بر اقتصاد این کشوردر ابعاد گوناگون.

- اعلام مرگ احمد حسن البکر رئیس جمهور سابق عراق، در سن 68 سالگی، وی در ماه‌های اخیر کاملاً محصور بود.

- سخنان رئیس بخش خاور نزدیک اداره‌ی اطلاعات و مطالعات وزارت خارجه‌ی امریکا در سی و ششمین اجلاس سالانه‌ی سازمان خاورمیانه در واشنگتن درباره‌ی موضوعاتی چون وضعیت منطقه از نظر موازنه‌ی قدرت؛ تأثیر جنگ ایران و عراق بر این توازن و ارزیابی رابطه‌ی عراق با امریکا.

- بررسی تظاهرات اسرائیلی‌ها در تل‌آویو در اعتراض به کشتار فلسطینی‌ها در بیروت و تحلیل سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره‌ی کشتار صبرا و شتیلا.

ارسال نظر






captcha
ارسال