فائزون|۱۲ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 15380 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۱۲:۱۵

تاریخ شمسی

12 مهر 1362

تاریخ قمری

26 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

4 اکتبر 1983
 
خلاصه روز: 

- محسن رضایی با حضور در جلسات قرارگاهی و یگانی قرارگاه نجف روند طرح‎ریزی و آماده‎سازی عملیات والفجر5 را مورد بررسی و آسیب‎شناسی قرار داد. در جلسة فرمانده کل سپاه با عناصر یگانی و سرتیم‎های شناسایی لشکر27 محمد رسول‎الله(ص) در قرارگاه خاتم‎الانبیای فرعی باختران، ضرورت اجرای عملیات‎های موفق، تسریع و آسیب‎شناسی شناسایی‌ها درزمینه عملیات والفجر5 و لورفتن عملیات‎ها بررسی شد.

 

 

 

 

 

 

- فرماندهان ارشد سپاه و ارتش درخصوص اجرای عملیات‎های والفجر4، 5 و 6 تصمیماتی اتخاد و به‌صورت کتبی همراه با تغییرات سازمان رزم و مأموریت به یگان‎ها ابلاغ کردند؛ فرماندهان درباره اجرای عملیات دهانه شیلر به‌عنوان تک اصلی و عملیات دربندیخان درقالب تک محدود به توافق رسیدند.

- باتوجه‎به فرعی‎شدن عملیات والفجر5، در نشست‎هایی ابعاد و نحوه اجرای عملیات قرارگاه نجف در منطقه دربندیخان، حلبچه و دشت ‎زور مورد بررسی قرار گرفت؛ بررسی اجرای عملیات محدود در محور شاخ شمیران - برددکان و هلی‌برد نیروها روی ارتفاعات بمو در جلسه مشترک فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش در باختران.

- سرنگونی یک هواپیمای عراقی که قصد بمباران پاوه را داشت.

- حملات جنگنده‌های عراقی به سکوی نفتی نوروز با اقدام پدافند هوایی ناکام ماند.

- شهادت 3 نفر در حمله عناصر مسلح غیرقانونی به یک خودروی سپاه در آذربایجان‎غربی؛ در درگیری نیروهای خودی با ضدانقلاب در پایگاه هانی‌چناره واقع در محور سنندج - قروه، 4 نفر دستگیر شدند؛ در تکاب 3 نفر در درگیری با عناصر مسلح غیرقانونی به شهادت رسیدند؛ دستگیری 2 پیشمرگ دمکرات در عملیات کمین نیروهای خودی در روستای سردره اشنویه.

- وزرای امور خارجه عربستان، ترکیه و بنگلادش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهان پایان‎ فوری جنگ ایران و عراق شدند؛ نمایندگان ایران و عراق در جلسه وزرای امور خارجه کشورهای غیرمتعهد یکدیگر را به آغاز و تداوم جنگ متهم کردند؛ درخواست نمایندگان 22 سازمان جوانان عرب از سازمان ملل و دیگر مجامع بین‎المللی برای افزایش تلاش‌ها به‌منظور پایان‌دادن به جنگ ایران و عراق.

- هیئت نمایندگی عراق در سازمان هواپیمایی غیرنظامی بین‎المللی، ایران را به نقض کنوانسیون شیکاگو و بمباران فرودگاه‎های عراق متهم کرد.

- سخنان رئیس‎جمهور در جمع عده‎ای از مردم و مسئولان خمینی‎شهر درمورد انقلاب اسلامی، جنگ، انحراف از خط انقلاب و اسلام و دخالت امریکا در منطقه؛ وی در مراسم فارغ‎التحصیلی دانشجویان دوره دوم و اعطای سردوشی به دانشجویان دوره ششم دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش شرکت و درخصوص استقلال ارتش و مداخله ابرقدرت‎ها در خلیج‌فارس سخن گفت.

- دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با دست‎اندرکاران طرح لبیک یا خمینی و مسئولان واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

- اعضای جدید ستاد انقلاب فرهنگی و نخست‌وزیر با امام خمینی دیدار کردند. موسوی در مصاحبه‌ای به تبیین مسائل مطرح‌شده در این دیدار پرداخت.

- تفسیر رادیو بی‎بی‎سی راجع به دلایل و اهداف اجرای مانور سپر جزیره.

- بررسی مداخله نظامی امریکا در خلیج‌فارس توسط رادیو مسکو.

- درخواست سوریه از عرفات برای ترک لبنان؛ دیدار مک فارلین با اسحاق شامیر و مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور لبنان؛ سخنان وزیر امور خارجه لبنان راجع به خروج نیروهای خارجی از لبنان ظرف شش ‌ماه آینده؛ درگیری ارتش لبنان با نیروهای جنبش امل در جنوب بیروت؛ دیدار و مذاکره ولید جنبلاط با نخست‎وزیر یونان.

- آغاز به ‌کار جلسات کمیسیون بازرگانی عراق و بریتانیا در لندن و مذاکره درخصوص روابط بازرگانی دو کشور و اجرای مفاد موافقت‎نامه دوازدهم اکتبر 1981؛ بازدید طه یاسین رمضان از کارخانجات ذوب آهن و فولادسازی اتریش و دیدار وی با معاون صدراعظم و وزیر تجارت این کشور.

- دفتر سخنگوی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اعلام کرد: هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی تحت پوشش لوازم یدکی تحویل عراق خواهد شد. تحویل این هواپیماها مشروط به حضور کارشناسان فرانسوی در عراق خواهد بود.

- دولت عراق 250 نفر از اتباع خود را اخراج کرد. عوامل ستادهای ایرانی در مرزهای غربی به کمک این افراد شتافتند؛ پناهندگی عده‎ای از اتباع عراق از مرزهای غربی به ایران در چند روز گذشته.

ارسال نظر






captcha
ارسال