فائزون|۱۱ مهر ۱۳۵۹

کدخبر : 15375 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۱۱:۳۰

تاریخ شمسی

11 مهر 1359

تاریخ قمری

23 ذی‌القعده 1400

تاریخ میلادی

3 اکتبر 1980
 
خلاصه روز: 

طی دوازدهمین روز، در پی شکست سختی که روز یازدهم در خرمشهر به دشمن وارد شد، این شهر زیر شدیدترین حجم آتش توپخانه و خمپاره قرارگرفت، ولی در زمین تحرکی انجام نپذیرفت. آبادان در آرامش نسبی قرارداشت. در محور سوسنگرد، به دنبال عقب‌نشینی دشمن از سوسنگرد، بستان و هویزه، نیروهای باقی مانده عراقی در تلاشند خود را به دب‌هردان برسانند. شوش و دزفول همچنان زیر آتش توپخانه و بمباران‌های دشمن قرار داشت. در منطقه میانی، نیروهای خودی طی عملیاتی در محور قصرشیرین، دشمن را عقب زده، خساراتی به آنها وارد کردند. در منطقه شمالی و کردستان عراقی‌ها و ضدانقلاب دست به تحرکاتی زدند.

در این روز هواپیماهای دشمن ضمن تجاوز به چندین منطقه کشور، تاسیسات اقتصادی و نقاط مسکونی چند شهر را بمباران کردند و خسارات جانی و مالی زیادی به بار آوردند. در جریان این تجاوزات تعدادی از هواپیماهای دشمن سرنگون گردید. نیروی هوایی ارتش جمهوری‌اسلامی امروز چند پادگان نظامی دشمن را بمباران کرد و یک فروند جنگنده خودی در اهواز سقوط کرد.

روزشمار سیاسی 59/7/11

با گذشت 12 روز از جنگ، ایران به خاطر برخورد ناعادلانه‌ی شورا همچنان از اعزام نماینده برای شرکت در اجلاس شورای امنیت خودداری می‌کند و باهرگونه میانجی‌گری مخالف است. از سوی دیگر، عراق که از دست‌یابی به پیروزی‌های قابل توجه بازمانده، در پی کسب وجهه‌ی بین‌المللی، همگام با مجامع جهانی و هیأت‌های صلح، خواستار خاتمه جنگ است. دولت‌های منطقه و حتی آمریکا و شوروی نیز از عراق برای پذیرش پیشنهاد آتش‌بس حمایت می‌کنند. در کنار این مسأله، افزایش حضور ناوگان‌های امریکا و ناتو در خلیج‌فارس، از مهم‌ترین اخبار جنگ در این روز است.

شرح روز: 

حملات و درگیری‌های زمینی

جبهه جنوبی

گزارش‌ها حاکی است که خرمشهر از شب گذشته تا اواسط امروز (59/7/11)، زیر آتش شدید دشمن قرار داشته است. در پی عقب‌نشینی روز گذشته دشمن آنها بیشتر در حوالی سرهانیه و پل‌نومستقر شده‌اند. سپاه خوزستان در گزارش امروز خود آورده است: «شب گذشته خرمشهر مورد شدیدترین حملات خمپاره و توپ دشمن بود. یک نفربر را مردم و پاسداران منهدم کرده‌اند. با توجه به تعداد زیاد بی‌سیم‌های داخل آن به نظر می‌رسد مقر فرماندهی دشمن بوده و پس از انهدام این نفربر، توسط بی‌سیم به بقیه نیروها فرمان عقب‌نشینی داده و اظهار شده که وضع وخیم‌است. در اثر اصابت خمپاره به محلی که پاسداران موقتاً مستقر بوده‌اند، 7 برادر پاسدار شهید شدند. تعدادی زیادی از مردم نیز شهید و مجروح شده‌اند. علاوه بر تانک‌هایی که روز گذشته از دشمن منهدم شده، تانک‌هایی نیز سالم به دست نیروهای خودی افتاده است. طبق آخرین اطلاعات دریافتی در اواخر شب، نیروهای عراقی آن طرف پل‌نو هستند و هنوز خبری از آزادشدن پاسگاه پلیس راه نرسیده است. خرمشهر طی چند روزگذشته فاقد یک فرمانده کاردان بوده است. این شهر به آرپی‌جی 7، وانت و بی‌سیم احتیاج دارد.»

شهربانی اهواز آخرین وضعیت خرمشهر را در ساعت 19/40 چنین اعلام می‌کند: «درگیری درمنطقه خرمشهر ادامه دارد و نیروهای خودی با ضرباتی که به دشمن وارد کرده‌اند، آنان را تا پشت محوطه گمرک عقب رانده‌اند.»

وضعیت آبادان امروز به طور‌کلی آرام گزارش شده و از ساعت 18 اجرای آتش خمپاره روی این شهر تشدید گردیده است.

در محور سوسنگرد با وجود شکست سخت نیروهای دشمن و آزادی سوسنگرد و بستان، امروزعراقی‌ها در این محور دست به تحرکاتی زدند که دقیقاً مشخص نیست که این‌ها باقیماندة نیروهای دشمن هستند که قصد فرار دارند یا دوباره درصدد پیشروی‌اند. گزارش سپاه خوزستان حاکی است: «در پی عقب‌نشینی نیروهای عراقی از سوسنگرد و بستان، نیروهای زرهی باقی‌مانده قصد دارند خود را به جبهه دب‌هردان برسانند. طبق گزارش‌های تایید شده بقیه نیروهای عراقی به طرف جنوب حرکت کرده‌اند و پس از عبور از رود کرخه‌کور، توسط 3 پل که روی این رودخانه زده‌اند، از کنار روستاهای سیار، احمدآباد و حمودی عبور کرده‌اند. حدود ساعت 7 شب بین ملیحه‌و کوهه‌بوده‌اند. آنها حرکت خود را به سوی هردان ادامه می‌دهند. احتمال دارد اوایل صبح فردا به دب‌هردان برسند. میزان نیروهای دشمن متفاوت گزارش شده و حاکی از 150 الی 300 تانک و خودرو است. فاصله عراقی‌ها تا هردان 2 تا 3 کیلومتر تخمین زده می‌شود. روحیه آنها بسیار ضعیف و روحیه نیروهای خودی قوی است. همکاری تعدادی از اهالی خائن با نیروهای دشمن قابل توجه است. 3 گزارش شنود بی‌سیم‌های عراق حاکی است که نیروهای دشمن کمبود نان دارند.

از طرف دیگر، شهربانی سوسنگرد طی گزارش عصر امروز اعلام کرد: «حدود 60 تانک دشمن از عصر روز جاری به سمت سوسنگرد در کرخه پیشروی می‌کنند و در حال حاضر در 40 کیلومتری اهواز، در انتهای رودخانه کرخه مشغول پل زدن هستند.»

اطلاعات سپاه اعلام کرد: «عراقی‌ها از هویزه فرار کرده‌اند و تعدادی از تانک‌هایشان در گل گیر کرده که سرنشینان آنها اسیر و به سوسنگرد آورده شدند. در جراحی و پاسگاه‌های اشکان، هخامنش، کیان‌دشت، و هویزه نیروهای خودی مستقرند. همچنین نیروهای خودی برای استقرار در سوبله به سوی این محل در حرکت‌اند.»

در محور شوش و دزفول، دشمن جاده شوش را با خمپاره می‌کوبد و شهر شوش زیر آتش توپ‌های دشمن است. دزفول نیز مورد تهاجم توپخانه قرار دارد. در محور دزفول، نزدیک زاغه‌های مهمات پادگان کرخه، یک گردان نیروی دشمن مستقر است که از آنجا تیپ زرهی را به توپ بسته است. پادگان کرخه براثر حملات شدید دشمن تخلیه شده است و معدودی از نیروهای خودی برای محافظت در آن مستقرند.

گزارش اطلاعات سپاه از دزفول و اطراف آن حاکی است: «تیپ زرهی 37 شیراز و تیپ 2 دزفول به کلی نابوده شده است. توپخانه اصفهان به خوبی اجرای آتش می‌کند، ولی به علت نبودن تیپ زرهی و همچنین عدم فرماندهی و هماهنگی کاری از پیش نمی‌برد. روحیه مردم دزفول عالی است. شهر سنگربندی و به 24 ناحیه تقسیم شده و در هر ناحیه یک مسجد به عنوان مرکز ناحیه انتخاب شده است که این نواحی تحت عنوان «بسیج مردم» زیر نظر سپاه است. منطقه واقع در حد‌فاصل موسیان، پل کرخه و فکه از جمله 3 حوزه نفتی سمیره، بیات و جمشیدیه در اشغال دشمن است.

کلیه پاسگاه‌های مرزی بین موسیان و بستان به تصرف عراقی‌ها در آمده و عین‌خوش، مرکزفرماندهی نیروهای دشمن در منطقه می‌باشد. تپه استراتژیک عین‌خوش نیز در تصرف دشمن است.»

جبهه میانی و شمالی

ستاد عملیات غرب کشور اعلام کرد: «از ساعت 20/30 تا 22/30 روز 59/7/11، نیروهای سپاه هوانیروز و ارتش در منطقه قصرشیرین یورش قهرمانانه‌ای به مواضع دشمن بردند که در نتیجه آن بعثی‌ها هفت کیلومتر عقب رانده شدند و 9 تانک آنها منهدم و 15 تن از نیروهایشان اسیر شدند.» به گزارش سپاه غرب: «ستون تدارکاتی سنندج در مراجعت از مریوان با تعداد زیادی از مهاجمین مواجه شد که طی درگیری تلفاتی به دشمن وارد آمد. 10 نفر از برادران پاسدار و سرباز زخمی و شهید شدند.»

در همین گزارش آمده است: «یک گردان تقویت شده و یک یگان سازمان یافته از متواریان، به فرماندهی شیخ عثمان خالد، اهل مریوان، با استعداد 600 نفر در منطقه مریوان، بایوه و باشماق، مقابل پنجوین مستقر شده‌اند.»

حملات و درگیری‌های هوایی

خارک: در ساعت 6/30 دو میگ عراقی به خارک حمله کردند که یک فروند آنها توسط جنگنده‌های خودی سرنگون شد. بوشهر: شب هنگام دو حمله هوایی به خارک و بوشهر صورت گرفت که با مقابله آتشبارها، یک میگ عراقی در آب‌های بوشهر سقوط کرد

اهواز: یک فانتوم خودی در منطقه اهواز سقوط کرد.

دزفول: ساعت 8/30، دو میگ عراقی، به شهرک منتظری در جنوب دزفول حمله کردند که بر اثرآن 14 نفر شهید و مجروح شدند.

دزفول: به گزارش سپاه خوزستان، بعدازظهر امروز هواپیماهای دشمن مناطق مسکونی را بمباران کردند که بیش از 16 نفر شهید و 50 نفر مجروح شدند.

اندیمشک: ظهر امروز در اثر حمله هواپیماهای دشمن، دهکده دو کوهه، در نزدیکی اندیمشک، به ویرانه‌ای تبدیل شد و عده ‌زیادی کشته و مجروح شدند و به ایستگاه را‌ه‌آهن نیز آسیب رسید.

خرم‌آباد: بعدازظهر امروز یک میگ عراقی که به منطقه خرم‌آباد تجاوز کرده بود، توسط آتشبارها سرنگون شد.

اسلام‌آباد: شب هنگام چهار میگ عراقی به منطقه اسلام‌آباد غرب حمله کردند که یک فروند آنها سرنگون شد.

تبریز: حدود ساعت 23 دو فروند هواپیمای توپولف که توسط میگ‌های عراقی اسکورت می‌شدند، نقاط مسکونی پایگاه هوایی تبریز و نقاط مسکونی شهر تبریز را بمباران کردند.

خلاصه اطلاعیه‌های ستاد مشترک ارتش جمهوری‌اسلامی ایران

اطلاعیه 118

.... نیروهای فریب‌خورده صدام کافر امروز (جمعه 59/7/11) به تلاش مذبوحانه‌ای دست زدند و اکنون در جبهه‌ی جنوب، جنگ شدیدی جریان دارد که مردم مسلمان و غیور شهرهای خرمشهر، آبادان، دزفول و اهواز با رشادت بی‌نظیر در کنار نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی به نبردی شجاعانه برخاسته‌اند...

اطلاعیه 120

... ساعت 4/37 بامداد (59/7/11)، یک میگ عراقی در منطقه بوشهر توسط یک هواپیمای شکاری خودی سرنگون شد.

اطلاعیه 122

.... بعدازظهر روز جمعه (59/7/11)، چهار میگ عراقی به دزفول حمله و مناطق مسکونی را بمباران کردند که در اثر آن 15 نفر شهید و 64 نفر مجروح شدند. دو میگ عراقی توسط آتش توپخانه زمین به هوای ارتش منهدم شد و یک فروند دیگر توسط جنگنده‌های نیروی هوایی سرنگون گردید. ضمناً بعدازظهر امروز 3 میگ عراقی در مناطق مرزی جنوب توسط رزمندگان ایرانی سرنگون شدند.

اطلاعیه 124

.. دشمن مزدور... با این که می‌بیند دلاوران ارتش اسلام از حمله به مناطق مسکونی و غیرنظامی آنها اجتناب می‌کنند... باز به مناطق مسکونی و مردم بی‌دفاع حمله می‌برند در طی روز و شب 59/7/1 حملات هوایی میگ‌های عراقی به مردم بی‌دفاع تبریز، دزفول، خرمشهر، آبادان، مسجد سلیمان و خرم‌آباد تلفاتی به بار آورده است.....

اطلاعیه 127

... دلاوران هوانیروز ارتش جمهوری‌اسلامی در منطقه مهران با حمله به ستونی از نیروهای دشمن، تلفات و ضایعات زیر را به دشمن مزدور وارد کردند: انهدام یازده خودروی نظامی: دو قبضه توپ، تعدادی سنگر با سلاح‌های سنگین، یک تانکر سوخت، یک بولدوزر. ضمناً یک ساختمان مقر فرماندهی دشمن منهدم و تعداد زیادی از نیروهای مزدور به هلاکت رسیدند. در پی این حمله، میگ‌های عراقی وارد عمل شدند که یک میگ توسط آتشبارهای ضدهوایی سقوط کرد.

اطلاعیه 129

.... در روز 59/7/11، یک گروه چریکی با انجام عملیات متهورانه تا عمق 20 کیلومتری مواضع عراق نفوذ کرد و در یک حملة شبانه تعدادی تانک و خودروی آنان را منهدم ساخته و بحمدا... سالم به پایگاه خود مراجعت کردند.

قسمتی از اطلاعیه 170

فعالیت‌های نیروی هوایی در مورخ 59/7/11:

ـ انهدام پایگاه‌های قلعه‌دیزه، چومان و روان‌دوز، پادگان دیانای عراق نیز بمباران و خساراتی به آن واردشد.

ـ سرنگونی 3 فروند هواپیمای متجاوز عراقی.

بازتاب حملات و درگیری‌ها

رادیو لندن: روزنامه تایمز‌مالی می‌نویسد: مقاصد عراق هنوز روشن نیست و عراق تا دیشب موفقیتی در تصرف هیچیک از شهرهای خوزستان به دست نیاورده و مخصوصاً موفق به گرفتن دو مرکزمخابرات و خط لوله نفت در شهرهای اهواز و دزفول نشده است.. بدون تصرف این دو شهر یا حداقل قطع خطوط ارتباط آنها از سایر شهرها، موفقیت عراق برای انجام هر نوع مذاکره بسیار محدود خواهد شد... مقامات سیاسی و دیپلمات‌ها قبلاً فکر کرده بودند که عراق موقتاً از شدت فعالیت‌های خود در جنگ کاسته تا به تقویت نیروهای نظامیش برای حمله بعدی بپردازد. تصمیم صدام در زمینه توقف جنگ و سعی در حفظ مناطق کوچکی که به تصرف درآورده، یک عقب‌نشینی مهم سیاسی محسوب می‌گردد.

رادیو امریکا: امروز ایران و عراق مدعی شدند که در زد و خوردهای دو طرف در خرمشهر پیروزی‌هایی نصیب آنها شده است. امّا هیچیک از گزارش‌های رسیده تائید نشده است. خرمشهر در هفتة پیش مورد هجوم شدید نیروهای عراقی قرار گرفت و رادیو بغداد امروز گزارش کرد که نیروهای آن کشور شهر را تحت کنترل دارند، ولی بنا به گزارش خبرگزاری پارس به دنبال درگیری‌های شدید دیشب، نیروهای عراقی ناچار به عقب‌نشینی شده‌اند....

رادیو لندن: تنها گزارش مستقلی که دربارة موقعیت بندر خرمشهر رسیده، حاکی است که نیروهای عراق دست به نقل و انتقال تجهیزات سنگین زده‌اند و خود را برای جنگ طولانی آماده می‌کنند. دولت عراق اظهار داشته که به اهداف اصلی خود در جنگ با ایران دست یافته و اکنون به تحکیم آنها خواهد پرداخت. به همین جهت روزانه تنها یک بیانیه نظامی منتشر خواهد گردید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس: به گزارش یک خبرنگار ژاپنی، نیروهای عراقی عصر جمعه (59/7/11)، در اثر ضربات نیروهای ایران (در خرمشهر) با به جای گذاشتن لاشه 17 تانک و خودروهای زرهی، عقب‌نشینی کردند.

رادیو کلن:.... با اطمینان می‌تواند ادعا کرد که نیروهای عراق برخلاف ادعاهای خود قادر به تسخیر هیچیک از شهرهای ایران نشده، با مقاومت سرسختانه نیروهای زرهی ایران مواجه شده‌اند. بامداد امروز سرفرماندهی ارتش عراق اعلام کرد که خرمشهر را به تصرف کامل خود درآورده است، لکن بعدازظهر از سوی سربازان عراقی که در جنگ‌های خیابانی شرکت داشته‌اند، تائید گردید که خرمشهر بیش از چند ساعت دست نیروهای عراقی نبوده، و مجدداً نیروهای ایرانی آن را تصرف کرده‌اند. طبق گزارش خبرگزاری‌های جهان، از ظهر امروز در صحنه‌های جنگ موفقیت با ایرانیان بوده و نیروهای زرهی‌اش موفق شده‌اند در بعضی نقاط ضربات سختی بر ارتش عراق وارد آورند.

خبرگزاری فرانسه 59/7/11: براساس گزارش روزنامه الثوره (ارگان حزب بعث عراق)، شهر مرزی مهران آزاد است و نیروهای عراقی در خارج از این شهر موضع گرفته‌اند. این روزنامه آزادی مهران را به وسیله نیروهای ایرانی یک شوخی دانسته است خبرنگار خبرگزاری فرانسه از قصرشیرین گزارش داد آرامش بر این شهر کوچک مرزی ایران که هفته گذشته به دست نیروهای عراقی افتاد، حکمفرماست. مغازه‌ها بسته و خیابان‌ها خالی از سکنه است و سلاح‌هایی که ایرانیان برجای گذارده‌اند، در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد. ایستگاه رادیویی قصرشیرین کاملاً ویران شده است، زره‌پوش‌های عراقی در خیابان‌ها مستقرند و نظامیان عراقی در باغ‌ها و حیاط خانه‌ها اردو زده‌اند.

رادیو امریکا 59/7/11: کارشناسان امریکایی معتقدند که هواپیماهای ایرانی توانسته‌اند به تهاجم خود ادامه دهند، زیرا دفاع هوایی عراق نتوانسته از عهده‌ی مأموریت خود برآید. هواپیمای اف 4 نیروی هوایی ایران که ساخت امریکاست، به طور کلی بر میگ 23 عراق که ساخت شوروی است، برتری دارد.

جمهوری‌اسلامی ایران (اوضاع داخلی، مواضع و...)

رئیس‌جمهور: این جنگ تحمیلی البته قابل احتراز بود. طی ماه‌های گذشته ما می‌توانستیم سیاست صحیحی اتخاذ کنیم تا خیال این نوع جنگ‌ها به ذهن دشمنان خطور نکند، امّا چنین نکردیم.امیدواریم این درس عبرتی باشد.

گروهک جبهه التحریر اهواز؛ 15 تن از عوامل بعثی عراق در منطقه جنوب و اعضای جبهه التحریر اهواز، که کار رساندن اطلاعات نظامی برای عراق و هموار کردن اشغال بخشی از ایران را انجام می‌دادند، در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند و حکم به اجرا درآمد.

تلاش‌های صلح سخنگوی سازمان‌ملل: کورت والدهایم تلفنی با بنی‌صدر مذاکراتی انجام داد و چگونگی مذاکرات را به آگاهی شورای امنیت رسانید... امکان شرکت یک هیات ویژه دولت ایران در مذاکرات آینده‌ی شورای امنیت، در گفتگوهای تلفنی والدهایم و بنی‌صدر بررسی شد.

کورت والدهایم پس از این تماس گفت: درباره اعزام نماینده از ایران به شورای امنیت هیچ پاسخ مشخصی دریافت نکرده است.

ضیاءالحق، رئیس جمهوری پاکستان در سرراه خود از پاکستان به نیویورک، در لندن با تاچر و لردکارینگتون، وزیر خارجه‌ی بریتانیا گفتگو کرد. ادموند ماسکی گفت که درخواست عراق برای برقراری آتش‌بس از روی صداقت بوده، و واکنشی نسبت به توصیه‌های ضیاءالحق است... اقدامات سیاسی برای برقراری آتش‌بس میان ایران و عراق به ابتکار کنفرانس اسلامی شروع شده، ولی اقدامات سازمان‌ملل نیز در این مورد با فعالیت‌های کنفرانس اسلامی تضادی نخواهد داشت.

سخنگوی رسمی دولت آلمان غربی: آلمان‌غربی از تمام امکانات خود برای تحقق آتش‌بس میان ایران و عراق استفاده خواهد کرد.

وزیر دفاع عربستان: ایران بهتر است مانند عراق به قعطنامه شورای امنیت احترام بگذارد..چنانچه جنگ به کشورهای کوچک عربی بکشد، عربستان ساکت نخواهد نشست.

نماینده ایران در سازمان‌ملل: عراق قبل از هرچیز باید به تجاوز خود خاتمه دهد. این کشور باید به مواضعی که قبل از آغاز تجاوز داشت، عقب‌‌نشینی کند.... شورای امنیت رفتار مناسبی با ایران نداشته است. این شورا باید تجاوز عراق را محکوم کرده، از آن کشور بخواهد تا سربازان خود را از خاک ایران بیرون ببرد.

روزنامه گاردین: امتناع پیش‌بینی شده ایران از پذیرفتن آتش‌بس سازمان‌ملل متحد، صدام را در موقعیت سختی قرار داده است. این موقعیت تا وقتی ایران به فعالیت‌های نظامی که دور از انتظار عراق است ادامه دهد، سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد.

روزنامه رسمی حزب بعث عراق: رد آتش‌بس توسط ایران مبتنی‌بر اشتباه محاسبه بوده است.عراق هنوز قادر است صدمات شدیدی به ایران وارد کند. عراق با اتخاذ تصمیم در مورد یک آتش‌بس، بر وجهه بین‌المللی خود افزوده است.

مواضع و اقدامات کشورها جیمی کارتر پیرامون سیاست ایالات متحده در خلیج‌فارس و منطقه گفت: ایالات متحده از هر وسیله ممکن برای باز نگاه‌داشتن تنگه هرمز استفاده خواهد کرد. او گفت که آمریکا در بحران ایران و عراق دو هدف دارد. یکی این که دو کشور را وادار سازد پای میز مذاکره بنشینند و دیگری جلوگیری از دخالت روسیه در این دو کشور... ما درصدد هستیم از هر حادثه‌ای که باعث دخالت شوروی در ایران یاعراق شود، جلوگیری کنیم.

ادموند ماسکی، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به مقامات ایران تاکید کرد: اعزام چهار هواپیمای رادار هدایت شونده (آواکس) به عربستان سعودی صرفاً جنبه دفاعی داشته و قابلیت تهاجمی ندارند.

عضو فرماندهی حزب بعث سوریه: هدف از جنگ ایران و عراق پایان دادن به انقلاب ایران و ساختن این کشور به عنوان یک متحد برای امپریالیسم آمریکا و درآوردن رژیم عراق به صورت یک قدرت منطقه‌ای است که قادر باشد سوریه را محاصره کند و نیروهای انقلابی عرب را درهم بکوبد. یک سخنگوی دولت کویت این خبر را که کویت سلاح و مهمات به عراق داده، تکذیب کرد و افزود انتشار این اکاذیب برای ضربه‌زدن به کویت است. مقامات منامه، ابوظنی و کویت، استقرار هواپیماهای نظامی عراق را در پایگاه‌های این کشورها برای در امان ماندن از حمله‌ی هواپیماهای ایرانی تکذیب کردند.

محمود القاسمی یکی از رهبران امارات عربی متحده: انجام مذاکرات درباره سه جزیره‌ای که در تنگه هرمز در حال حاضر تحت تسلط ایران است‌، باید توسط امارات عربی متحده انجام گیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل (بگین): اخبار روزنامه‌های فرانسوی مبنی‌بر این که اسرائیل تأسیسات اتمی عراق را بمباران کرده، دروغ محض است.. نیروی هوایی ایران به این تاسیسات حمله کرده، زیرا چه کسی جز ایران می‌تواند این بمباران را با هواپیماهای فانتوم انجام دهد؟

مسائل خلیج‌فارس و اقتصاد بین‌الملل وزیر خارجه آمریکا: ایران طی چند روز اخیر در مدخل خلیج‌فارس از خود خویشنداری نشان داده و بدین ترتیب امکان استفاده از طرح‌های احتیاطی جهت باز نگه‌داشتن خطوط کشتیرانی در این منطقه کاهش یافته است...... از نیروهای آمریکایی اکنون دو ناو هواپیما‌بر در دریایی عربستان در بخش شمالی اقیانوس هندکه مدخل خلیج‌فارس را تشکیل می‌دهد، حضور دارند، حدود 15 کشتی فرانسوی در اقیانوس هند هستند که بخشی از نیروی دریایی فرانسه را در منطقه تشکیل می‌دهند. یک ناو هواپیما بر استرالیایی عازم اقیانوس‌هند و هدفش نمایش قدرت است. دو کشتی جنگی انگلیسی نیز از سنگاپور عازم اقیانوس هند هستند. یک ناو هواپیما‌ بر دیگر نیز به ناوگان نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس پیوست که ظرفیت 170هواپیمای جنگنده را دارد. علاوه بر این که کشتی عظیم جنگی، تعدادی ناو موشک‌انداز در خلیج‌فارس شناورند.

سخنگوی رسمی دولت آلمان‌غربی: بن خواهان کشتیرانی آزاد در خلیج‌فارس است که جنبه حیاتی برای جوامع بین‌المللی دارد. نیروی دریایی کوچک عمان در نتیجه جنگ ایران و عراق در قسمت شمالی خلیج‌فارس به حال آماده‌باش کامل درآمده و از تنگه بین ایران و عمان که عرض آن 24 مایل است، حفاظت می‌کند. دولت عربستان اعلام کرده که روزانه هفتصد هزار بشکه به تولید نفت خود افزوده است. براساس آمار رسمی مقامات سعودی اینک تولید نفت آن کشور ده میلیون و دویست هزار بشکه است. امّا مقامات جهانی نفت، تولید عربستان را بیش از 14 میلیون بشکه در روز می‌دانند.

روزنامه النهار چاپ لبنان: جنگ ایران و عراق به گردش پول کمک خواهد کرد و دو کشورمذکور برای تامین مخارج مرمت تاسیسات خود باید تولید را در سطح بالایی نگاهدارند و همین امر از افزایش بهای نفت جلوگیری می‌کند. پنج کشور صادر کننده نفت تصمیم گرفتند تولید نفت خود را افزایش دهند.

تحلیل‌ها و تفسیرها رادیو آمریکا:.. اینک نیروهای مسلح عراق علیه شبحی از ارتش ایران که در زیر ضربات انقلاب رو به زوال گذاشته است، به جنگ برخاسته‌اند که زمانی برتری آشکار بر آنان داشت. در زمان شاه شمار ارتش ایران از 400 هزار تن تجاوز می‌کرد و نیرومندترین قوای‌مسلح خلیج‌فارس به شمار می‌رفت، ولی اینک بنا‌ به گزارش موسسه مطالعات استراتژیک لندن 60% نفرات ارتش ایران ترک خدمت کرده‌اند، نیروی هوایی آن دچار مشکل گردیده و بیش از 400 هواپیمای جنگنده آن با کمبود لوازم یدکی روبرو هستند، از سوی دیگر، نقش نیروی زمینی ایران در مقابل نیروهای عراقی مجهز به جنگ‌افزارهاو تدارکات روسی، ضعف دیسیپلین و روحیه ایرانیان را آشکار ساخته است. نیروهای عراق موفق شدند طی کمی بیش از یک هفته در طول 700 و عمق 50 کیلومتری خاک ایران پیشروی کنند، طوری که نفرات و تانک‌های عراق به دزفول‌، اهواز‌، خرمشهر و آبادان و شهرهای بزرگ استان خوزستان رسیده‌اند.

رادیو آمریکا: تحلیل‌گران آمریکایی عقیده دارند جنگ ایران و عراق به یک نبرد دیرپا تبدیل می‌شود، زیرا عراق سرزمین‌های اشغالی را نگه خواهد داشت و مردم ایران بر اساس گرایش‌های ملی‌گرایانه مقاومت خواهند کرد.

خبرگزاری رویتر: دیپلمات‌های خارجی در تهران معتقدند هدف اعلام نشده عراق در جنگ، سقوط حکومت جمهوری‌اسلامی ایران و تصرف منطقه نفتی خوزستان بوده است. هدف درازمدت عراق، برقراری حاکمیت در خلیج‌فارس به دنبال برکناری دولت انقلابی ایران بوده است. امّا پس از دوازده روز جنگ و در گل ماندن ارتش عراق در خوزستان، ایلام و کرمانشاه، احتمال به دست آوردن این اهداف بعید به نظر می‌رسد..... رژیم ایران نه تنها ضعیف نشده، بلکه سیاستمداران اختلافات خود را کنار گذاشته‌اند و نیروهای مسلح، اکنون امکان نشان‌دادن استعدادهای خود را در جنگ پیدا کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از روزنامه گاردین: به نظر می‌رسد حمله عراق به ایران بر محاسبات غلط پایه‌گذاری شده است. یک مبارزه کوتاه و شدید می‌توانست بخشی از مشکلات عراق را فوراً حل کند، ولی درگیری طولانی مشکلات این کشور را بیش از پیش برملا خواهد کرد. شکست عراق در دستیابی به پیروزی‌های عظیم در این جنگ، خطر تجدید حیات اسلام را که موجب انقلاب ایران شد، به دنبال دارد.

رادیو کلن: با اطمینان می‌توان ادعا کرد که نیروهای عراقی، برخلاف ادعاهای خود، قادر به تسخیر هیچیک از شهرهای ایران نشده‌اند. طبق گزارش خبرگزاری‌های جهان به طور کلی در صحنه‌های جنگ موفقیت با ایرانیان بوده و نیروهای زرهی ایران موفق شده‌اند ضربات سختی به ارتش عراق واردآوردند.

رادیو لندن: حدود دو هفته پیش وقتی نیروهای عراق از مرز ایران گذشتند، به نظر می‌رسید صدام از پیروزی‌های سریع عراق اظهار اطمینان می‌کند، ولی با گذشت زمان و جریان به جنگ به نظر می‌رسد وقایع به آن صورت که عراقی‌ها تصور می‌کردند، پیش نرفته است و خسارات شدیدی به تاسیسات نفتی عراق وارد آمده و پیشنهاد صلح از طرف ایرانیان رد شده است. اکنون ارتش عراق از موضع تهاجمی خود فرو افتاده و سعی دارد مواضع خود را در خاک ایران تحکیم کند. اشتباه عراقی‌ها این بوده که قدرت ایرانی‌ها را دست‌کم گرفته‌اند. نیروهای مسلح ایران نسبت به قبل از انقلاب وضع بدتری داشتند، با این همه آنها دست به مقاومت سرسختانه‌ای زده‌اند. بنابراین، نتیجه جنگ تاکنون این بوده که صدام را از پیروزی سریعی که می‌توانست شخصیت وی را درجهان عرب بهبود بخشد، محروم ساخته است.

ارسال نظر






captcha
ارسال