فائزون|۱۱ مهر ۱۳۶۲

کدخبر : 15373 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۱۱:۱۹

تاریخ شمسی

11 مهر 1362

تاریخ قمری

25 ذی‌الحجه 1403

تاریخ میلادی

3 اکتبر
 
خلاصه روز: 

- درپی کاهش تضمین موفقیت عملیات والفجر5، فرماندهان ارشد سپاه و ارتش قرارگاه خاتم‎الانبیا(ص) جلساتی در قرارگاه مقدم نزاجا در غرب تشکیل دادند و راجع به نحوه اجرای عملیات بحث و گفت‌وگو کردند. در این جلسات پیشنهادهایی درمورد اجرای عملیات به‌صورت مرحله‌به‌مرحله یا محدود مطرح شد. مشکلات اساسی اجرای عملیات ازجمله نبود عقبه مناسب، حضور عناصر اطلاعاتی دشمن و ضدانقلاب، بعد مسافت عقبه تا خط مقدم، فقدان جاده و محدودیت شدید راهکارها از دیگر مباحث مهم این جلسات بود.

- اقدامات ارتش عراق برای جلوگیری از عملیات ایران در مناطق شیلر و دربندیخان: استقرار نیرو، افزایش اقدامات مهندسی، افزایش فعالیت‎های گشتی و شناسایی با استفاده از دیده‎بانی و عوامل مزدور داخلی، افزایش فعالیت توپخانه و عملیات هوایی و اعطای کمک مالی و تسلیحاتی به عناصر ضدانقلاب برای مین‎گذاری در مسیر تردد نیروهای ایرانی.

- بمباران اطراف دریاچه مریوان توسط یک هواپیمای عراقی، دیروز هم شهر مریوان دوباره هدف توپ‌های عراقی قرار گرفت. حملة هواپیماهای عراقی به سرپل ذهاب و اطراف دشت ذهاب.

- افراد ضدانقلاب در روستای هندآباد سردشت دو کارگر جهاد سازندگی را به گروگان گرفتند؛ پاک‌سازی روستای زمزیوان سردشت و روستاهای اطراف سنندج؛ حملات عناصر مسلح غیرقانونی به یک خودرو سپاه در جنوب مریوان، پایگاه سوته سقز و پایگاه دکل سرو؛ درگیری نیروهای خودی با عناصر ضدانقلاب در منطقه انجیران مریوان، اطراف سلماس و تکاب.

- تأکید دبیرکل اتحادیه عرب بر تلاش برای پایان‎دادن به جنگ ایران و عراق؛ درخواست وزیر امور خارجه کویت از جنبش عدم‌تعهد برای اتخاذ اقداماتی تازه درجهت خاتمه‌دادن به منازعه ایران و عراق؛ سفیر اتحادیه عرب در سازمان ملل از وجود اتفاق‌نظر در میان اعضای این اتحادیه درمورد اقدامات سازمان ملل و نهضت عدم‌تعهد برای پایان‎دادن به جنگ ایران و عراق خبر داد؛ سفر نخست‌وزیر الجزایر به کویت به‌منظور مذاکره درمورد پایان جنگ ایران و عراق با مقامات کویتی.

 

 

 

 

 

 

- دیدار وزرای امور خارجه سوریه و عراق در نیویورک و بررسی راه‌های کاهش شکاف میان دو کشور در این دیدار مقرر شد وزیران امور خارجه کویت و عربستان زمینه را برای دیدار رؤسای جمهور عراق و سوریه در اجلاس آتی سران عرب فراهم کنند؛ وزیر امور خارجه قطر پس از ترک بغداد به دمشق رفت و با رئیس‎جمهور سوریه دیدار و گفت‎وگو کرد.

- آغاز مانور نظامی مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سواحل امارات متحده عربی.

- درپی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز حکومت یمن جنوبی اعلام کرد با دولت عمان در جنوب تنگه هرمز روابط کامل سیاسی برقرار خواهد کرد، ابراز نگرانی عمان از برنامه‎های ایران در خلیج‌فارس؛ دیدار وزیران امور خارجه الجزایر و عمان با وزیر امور خارجه امریکا و گفت‎وگو درباره تهدیدهای اخیر ایران.

- تهدید ایران به بستن تنگه هرمز درصورت تحویل هواپیماهای سوپراتاندارد به عراق موضوعی بود که روزنامه الخلیج، رادیو اسرائیل، خبرگزاری فرانسه و مجله الشراع لبنان به آن پرداختند. تشدید نگرانی‎های منطقه‎ای و بین‎المللی درمورد امنیت خطوط کشتیرانی و دخالت ابرقدرت‎ها در منطقه از موضوعاتی است که مورد توجه رسانه‎ها قرار دارد.

- واکنش قائم‌مقام وزارت امور خارجه به سخنان روز گذشته وزیر جنگ امریکا راجع به تعهد امریکا به حفظ امنیت خلیج‎فارس؛ ضیاءالحق رئیس‎جمهور پاکستان و برخی مقامات کشورهای عربی هم به دخالت نظامی امریکا در منطقه واکنش نشان دادند.

- معاون نخست‌وزیر عراق در رأس هیئتی از وزرای بازرگانی و نفت به‎منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی و فنی و مذاکره راجع به اوضاع منطقه و جنگ ایران و عراق عازم اتریش و بریتانیا شد. دیدار طه یاسین رمضان با صدراعظم اتریش. وی پیش از ترک بغداد با وزیر تأسیسات کره جنوبی راجع به توسعه روابط دو کشور دیدار و گفت‎وگو کرد.

- پخش اولین میزگرد سران حزب توده با حضور نورالدین کیانوری، فرج‎الله میزانی و شلتوکی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. در این جلسه راجع به نامه سرگشاده به مقامات جمهوری اسلامی، تکذیب شکنجه زندانیان، وابستگی به شوروی، عملکرد حزب در وقایع امتیاز نفت شمال، ملی‌شدن نفت، کودتای 28 مرداد، جنگ ایران و عراق و بحران آذربایجان و کردستان مطالبی مطرح شد.

- با تصویب شورای‎ عالی بازسازی مناطق جنگ‎زده مقرر شد اعتبار طرح‎های بازسازی نیمه‎تمام توسط دستگاه‎های اجرایی برآورد تا بودجه آن منظور شود.

- مصاحبه سرپرست حجاج ایرانی درخصوص تشریح دستاوردهای مراسم عبادی - سیاسی حج امسال.

 - عده‎ای از دانشجویان عراقی عضو انجمن اسلامی دانشجویان با تظاهرات در مقابل سفارت یونان در لندن خواستار عدم استرداد سه مجاهد عراقی زندانی در یونان به دولت عراق شدند.

- روزنامه کویتی الوطن از تلاش وزیر امور خارجه اسبق امریکا برای تهیه طرح جدید صلح در منطقه غرب آسیا خبر داد.

- سوریه دفاتر الفتح را در دمشق بست و نیروهای زرهی خود را به‌سمت اردوگاه‌های الفتح در شمال لبنان روانه کرد؛ عده‌ای از اعضای جنبش الفتح به جنبش شورشی ابوصالح که به رهبری عرفات معترض هستند پیوستند؛ دولت لبنان اعلام حکومت مدنی موقت توسط ولید جنبلاط را اقدامی تجزیه‎طلبانه تلقی کرد؛ مک فارلین از تمرکز تلاش‌ها بر موضوع خروج نیروهای سوری، اسرائیلی و فلسطینی از لبنان خبر داد؛ مذاکرات رفیق حریری با مقامات لبنانی راجع به استقرار ناظران بی‎طرف در لبنان.

ارسال نظر






captcha
ارسال