فائزون|۳۰ اسفند ۱۳۶۶

کدخبر : 15368 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۱۱:۰۶

تاریخ شمسی

30 اسفند 1366

تاریخ قمری

1 شعبان 1408

تاریخ میلادی

20 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- ضد حمله‌ی صبح امروز ارتش عراق که به تصرف نقطه‌یی بین تپه ریشن و یال میرسور در شهر سیدصادق انجامید، پس از 2 ساعت توسط رزمندگان لشکر فجر با کمک نیروهای لشکر علی بن ابی‌طالب(ع) دفع گردید و این مناطق نیز پس گرفته شد. رزمندگان یگان‌های شرکت‌کننده در عملیات بیت‌المقدس4 وارد منطقه‌ی عمومی حلبچه شدند. 
- جمع‌آوری و انتقال آخرین گروه‌ها از مردم حلبچه، همچنین تدفین جنازه‌ی شهدا و سامان‌دهی به اوضاع و اسکان مهاجرین کرد عراقی ادامه دارد. 
- فریب و غافل‌گیری؛ مانور احاطه‌یی؛ سرعت؛ وضعیت طبیعی منطقه‌یی؛ تلفات کم؛ ضربه به ضد انقلاب؛ اسرا و غنائم بسیار از ویژگی‌های بارز عملیات والفجر10 است. آمار اسرا و غنائم عملیات والفجر10 در گزارش آمده است. 
- نخست‌وزیر با حضور در حلبچه و پس از بازدید از منطقه در سنگر فرماندهی کل سپاه ضرورت حضور خبرنگاران رسانه‌های خارجی در حلبچه را یادآور شد. استاندار سابق باختران با کمک استاندار فعلی این استان و استاندار خراسان مأمور رسیدگی به وضعیت پناهندگان و مردم حلبچه شدند. امروز تعدادی خبرنگار و فیلم‌بردار خارجی از مناطق عملیاتی والفجر10 و تعدادی از مصدومان شیمیایی دیدن کردند. 
- پس از عملیات والفجر10 و بیت‌المقدس3، تعداد 3285 نفر نیرو به سپاه‌های غرب کشور و تعدادی نیرو نیز از مازندران و خوزستان به یگان‌های سازمانی این استان‌ها اعزام شدند. 
- فهرست اجناس اهدایی و وجوهات نقدی پرداخت‌شده در اسفندماه از سوی ستاد جذب و هدایت کمک‌های مردمی دزفول، اعلام شد. 
- فعالیت‌های ارتش عراق در جبهه‌های جنوب همچنان حکایت از تحرکات عادی دشمن در این مناطق و اعزام ستون‌های نیرو و تجهیزات به سمت منطقه‌ی عملیاتی والفجر10 دارد. 
- بر اثر اصابت یک فروند موشک به تهران و حمله‌ی هواپیماهای عراقی به شهرستان بروجرد، 27 نفر شهید و 56 نفر مجروح شدند. در عملیات مقابله به مثل نیز ایران دو موشک به سوی بغداد شلیک کرد. 
- روزنامه‌ی کویتی الانبا نوشت: جنگ شهرها توسط عراق ممکن است در آینده‌ی نزدیک به حملات شیمیایی علیه مناطق مسکونی کشیده شود. 
- در پی تهدید حکومت عراق مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مناطق مسکونی ایران ستادهای دفاع شیمیایی در استان‌ها تشکیل شد. 
- صدام حسین امروز با تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی عراق در بغداد دیدار و درباره‌ی آخرین وضعیت جبهه‌های جنگ با آنان گفت‌ و گو کرد.
- وزیر امور خارجه‌ی شوروی با اعلام موافقت اصولی این کشور با قطع‌نامه‌ی598، خواست ابتدا جنگ شهرها متوقف شود، سپس شورای امنیت به بررسی راه‌های اجرایی قطع‌نامه‌ی598 از جمله تحریم تسلیحاتی ایران اقدام کند.
- خبرگزاری جمهوری اسلامی به گوشه‌هایی از عملیات والفجر10، بمب‌باران شیمیایی حلبچه، حمله‌ی هواپیماهای عراقی به پایانه‌ی نفتی جزیره‌ی خارک و تفسیرهای مرتبط به جنگ شهرها به روایت رسانه‌های بین‌المللی پرداخته است.
- جایگاه چین در تأمین تسلیحات نظامی ایران و عراق موضوع گزارش خبرگزاری فرانسه است. چینی‌ها در سال گذشته یک میلیارد دلار تسلیحات به ایران صادر کرده‌اند. 
- جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت مردم ایران سه دلیل عمده‌ی آغاز حملات موشکی عراق به ایران را "اوضاع داخلی ایران"؛ "قیام مردم فلسطین" و "فعالیت شورای امنیت سازمان ملل متحد" اعلام کرد و نوشت: پرتاب موشک از هر طرف قتل و جنایت است.
- سایر خبرهای امروز: در عملیات واحدهایی از ارتش در منطقه‌ی عمومی قصرشیرین حدود 800 نفر نظامی عراقی کشته و 22 نفر اسیر شدند. حمله‌ی قایق‌های تندرو به یک نفت‌کش در بخش جنوبی خلیج فارس. گفت و گوی فرستاده‌ی شخصی رئیس‌جمهور امریکا با حسنی مبارک رئیس‌جمهور مصر درباره‌ی جنگ ایران و عراق. 

ارسال نظر






captcha
ارسال