فائزون|۲۹ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15367 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۱۰:۵۴

تاریخ شمسی

29 اسفند 1357

تاریخ قمری

21 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

20 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- ادامه درگیری سنندج: ادامه تهاجم به پادگان؛ مماشات و مسالمت‌جویی مسؤولان رسمی‌شهر؛ ادامه جنگ روانی رادیو سنندج و سرهنگ صفری بر ضدمدافعان پادگان؛ افزایش لحظه به لحظه تعداد مهاجمان که از دیگر شهر‌ها و روستاها می‌رسند؛ تاکید ستاد ارتش بر مراجعت داوطلبان مردمی‌ هوادار انقلاب که عازم منطقه‌اند جهت جلوگیری از آشفتگی و افزایش تلفات؛ آمار تلفات به گزارش مطبوعات.

- پیام رادیو - تلویزیونی آیت‌الله طالقانی خطاب به مردم سنندج: در نظام جدید آرزوی ما بر‌‌این است که با حفظ تمامیت ارضی و وجودی، امت‌‌ ایرانی - اسلامی‌ در ‌‌این سرزمین در هر گوشۀ وطن ما با اختیارات واقعی منافع و مصالح خود را خودشان اداره کنند. اظهارات سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت سنندج: افراد ضدانقلاب در سنندج اختلال می‌کنند؛ استانداری و رادیو - تلویزیون را تصرف کردند؛ پادگان را محاصره کردند. دولت با کمال قدرت هر نوع حرکت ضدانقلابی را سرکوب خواهد کرد.

- پیام عزالدین حسینی خطاب به طرف‌های درگیر در سنندج: از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم آتش‌بس را رعایت کنند. ارتش تمام گروگان‌ها و زندانی‌ها را بدون قید و شرط آزاد کرد. حقوق ملی خلق کرد تنها در یک محیط سرشار از آرامش و امنیت به دست می‌آید.

- پیام رادیو تلویزیونی علامه احمد مفتی‌زاده خطاب به مردم سنندج در مورد دعوت به آرامش و پرهیز از تسلیم احساسات شدن. وی گفت: رد درخواست مقداری وسایل فنی از سوی لشکر 28 موجب ناراحتی برادران ما [در کمیته مفتی‌زاده] شده. ‌‌این چیزی نبود که ناراحتی داشته باشد.

- اطلاعیه مشترک عزالدین حسینی، احمد مفتی‌زاده، محمدصدیق کمانگر، مظفر محمدی (امام‌جمعه سقز) درباره واقع سنندج: دخالت یک نفر روحانی‌نمای غیربومی‌ به نام صفدری در امور دینی و سیاسی منطقه کردستان، فاجعه سنندج را به وجود آورد.

- گزارش تحلیلی سازمان چریک‌های فدایی‌ خلق از درگیری سنندج و اعلامیه شاخه کردستان‌‌این سازمان.

- درخواست جمعیت کردهای مرکز از نخست‌وزیر: دولت موقت یک هیأت بی‌طرف با عضویت صارم‌الدین وزیری (نماینده کردهای مقیم مرکز) برای تحقیق و رفع اختلاف‌ها به سنندج اعزام کند. دولت در مورد کردستان، انقلابی عمل کند و نگذارد عوامل ارتجاعی خواسته‌های بحق‌‌ این منطقه را به بهانه تجزیه‌طلبی سرکوب نمیاند.

- بیانیه جبهه دمکراتیک ملی دربارة مسائل کردستان: حق خودمختاری خلقهای‌‌ ایران در داخل محدوده جغرافیایی‌‌ ایران مورد شناسایی قرار گیرد؛ دولت بازرگان باید به شیوه انقلابی شناسایی حق خودمختاری خلق کرد را فیصله بخشد؛ رژیم سلطنتی برخوردی غیرملی و غیرمردمی‌ با مسأله کرد داشت؛ حکومت مبعوث انقلاب باید سیاستی درست در جهت مخالف‌‌ این سیاست غیرملی و خائنانه اتخاذ کند …

- مواضع حزب توده درباره درگیری سنندج: نیروهای صدیق انقلابی کرد‌‌این درگیری‌ها را‌‌ایجاد نمی‌کنند؛ دست‌هایی در پشت پرده در کار است تا انقلاب ضدامپریالیستی و دمکراتیک‌‌ ایران را تضعیف کند.

- گزارش مفصل تحلیلی - توصیفی کیهان از کردستان با جهت‌گیری موجه نشان دادن احساسات شدید قومی، در حالی که درگیری‌های سنندج افکار عمومی‌ را بر ضد گروه‌های آشوبگر در کردستان، بشدت تحریک کرده است.

- بازتاب درگیری سنندج و تحلیل آن در بخش فارسی رادیو کلن: کردها نقشه یک کردستان یکپارچه، متشکل از کردهای‌‌ ایران، عراق، سوریه را در سر می‌پرورانند. هرگاه فرصت مناسب یافته‌اند به شورش تجزیه‌طلبانه دست زدند، اما در حال حاضر‌‌ این هدف را تحت شعار خودمختاری مخفی می‌کنند.

- گزارش "خیلی محرمانه" سفارت آمریکا در تهران با عنوان "قیام کُردها در سنندج" دربارۀ چگونگی و علل وقوع درگیری سنندج: 1- حاکمیت دولت در منطقه دوردستی مانند کردستان بسیار ضعیف است. 2- سنی‌های‌‌ ایران کمتر شیفته‌‌ این انقلاب اصولاً شیعی در‌‌ ایران هستند. مخالفت قابل توجه در مناطق دیگر هم وجود داشته است.

- دستور ژاندارمری کل کشور به یگان‌های خود پس از ماجرای سقوط فوری ژاندارمری سنندج: کلیه واحدهای ژاندارمری کل کشور که در معرض تهدید و خلع سلاح می‌باشند از پادگان‌ها و پرسنل مربوطه قویا دفاع نموده، متعرضین را سرکوب نمایند.

- اخبار امروز ترکمن‌صحرا: راهپیمایی عناصر کانون فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن در بندر ترکمن و تهدید به نبرد مسلحانه برای نیل به خواسته‌های خود. هشدار اعضای کمیته انقلاب اسلامی‌ترکمن صحرا که مراکزشان را نیروهای موسوم به "خلق ترکمن" اشغال کرده‌اند: وضعیت منطقه رو به انفجار است. نامه گروهی از ترکمن‌ها به امام‌خمینی: هیأت‌های اعزامی‌ از تهران بی‌طرف نیستند و به خلق ترکمن اتهامات ناروا می‌زنند.

- قدرت‌نمایی جریان‌های قومی‌ در خوزستان و انعطاف دولت موقت. گزارش سفر مهندس بازرگان (نخست‌وزیر دولت موقت) به خوزستان و ملاقات با شیخ شبیرخاقانی در خرمشهر. شبیرخاقانی خطاب به بازرگان: حکومت اسلامی‌ ایران لازم است هرچه زودتر به تمام ملت‌‌ ایران در مورد حقوق شرعی و قانونی اطمینان بدهد. بازرگان: حاضرم خواستهای عرب‌زبانان‌‌ ایران را دریافت کنم. گزارش مطبوعات از چگونگی به هم خوردن جلسه سخنرانی مهندس بازرگان در مسجد امام‌صادق خرمشهر بر اثر ازدحام و تیراندازی افراد مسلح عرب. اظهار نظر بازرگان در فرودگاه آبادان: آیت‌الله شبیرخاقانی از شیوع دانشمند و عالی‌قدر ملی و استقلال‌طلب‌‌ایران هستند و از ابتدا که آیت‌الله خمینی‌‌ این قیام را شروع کردند، ‌‌ایشان هم هم‌فکر و هم‌قدم با آیت‌الله بودند.

- درخواست کمیته مرکزی حزب توده از دولت موقت در مورد صدور دستور لازم به سفارتخانه‌ها برای صدور گذرنامه رسمی‌ جهت بازگشت اعضای حزب توده‌‌ ایران و خانواده‌هایشان که در مبارزه با رژیم شاه ناگزیر به اقامت در خارج شده‌اند.

- امام‌خمینی در ملاقات با اعضای هیت دولت در آخرین روز سال بر اهمیت ارتش و لزوم حمایت از آن و نیز لزوم دقت در انتصاب فرماندهان تأکید کردند.

- گزارش خیلی محرمانه سفارت آمریکا در تهران به وزارت خارجه‌‌این کشور از ملاقات سفیر با مهندس بازرگان و گفتگو دربارۀ رفراندوم آتی.

- گزارش‌های سری و جداگانه ژنرال گاست (رئیس هیأت مستشاری آمریکا) و سفارت آن کشور در تهران درباره روابط نظامی‌ ایران و آمریکا و بخصوص آینده هیأت مستشاری در ‌‌ایران، با استفاده از گفتگوهایی که آمریکاییان در‌‌این‌باره با مهندس بازرگان (نخست‌وزیر)، امیر‌انتظام (معاون نخست‌وزیر) و دکتر مدنی (وزیر دفاع) انجام داده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- اعلام حمایت دولت مصر از عضویت ‌‌ایران در جنبش عدم تعهد.

- انتقاد شدید عراق از پیمان صلح کمپ دیوید. صدام‌حسین: رییس‌جمهور مصر نیز به سرنوشت شاه دچار خواهد شد. امضای‌‌این پیمان سوریه و عراق را بر آن خواهد داشت که میان خود و حدت کامل به وجود آورند تا در برابر اسرائیل‌‌ ایستادگی کنند.

ارسال نظر






captcha
ارسال