فائزون|۲۹ اسفند ۱۳۶۶

کدخبر : 15363 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۱۰:۴۵

تاریخ شمسی

29 اسفند 1366

تاریخ قمری

30 رجب 1408

تاریخ میلادی

19 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- در مرحله‌ی چهارم عملیات والفجر10 یگان‌های قرارگاه قدس قبل از روشنایی هوا تپه ریشن و یال میرسور را تصرف کردند. ضد حمله‌ی دشمن با اجرای آتش توپ‌خانه شکست خورد. عراق برای اولین بار به از دست دادن حلبچه اعتراف کرد. 
- امروز دو استفتاء از امام‌خمینی و آیت‌الله منتظری درباره‌ی اقلام فاسدشدنی بدون صاحب در منطقه‌ی عمومی حلبچه و دفن زنان شهیده در حلبچه به فرماندهان اعلام شد. تا امروز حدود 5500 نفر از مردم حلبچه در اردوگاه‌های هرسین و سنقر اسکان یافته‌اند. 
- صبح امروز فرماندهان نیروی زمینی سپاه در جلسات جداگانه، نتایج عملیات بیت‌المقدس3 در ارتفاع گوجار؛ نتیجه‌ی مرحله‌ی چهارم عملیات والفجر10 و مستحکم کردن خطوط دفاعی در جناح شمالی عملیات و حاشیه‌ی شرقی و جنوبی دریاچه‌ی دربندیخان را بررسی کردند. 
- نورعلی شوشتری فرمانده قرارگاه نجف، با تشریح عملیات بیت‌المقدس3، عمده‌ترین مشکلات را نداشتن گردان‌های تازه‌نفس در خط دفاعی گوجار، وجود برف و یخ فراوان و سختی تدارکات نیروها عنوان کرد. 
- نیروی زمینی سپاه پاسداران در دو جلسه پیشرفت کار برای اجرای عملیات بیت‌المقدس4 را بررسی کرد. احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا که از جنوب به حلبچه آمده است، فرمانده این عملیات معرفی شد. همچنین برای بهره‌گیری مناسب‌تر از امکانات موجود، احمد کاظمی فرمانده قرارگاه فتح در عملیات والفجر10، به عنوان جانشین غلامپور تعیین شد. زمان اجرای عملیات غروب روز سه شنبه 1367/2/1 اعلام شد. 
- نیروهای تیپ65 هجرت قرارگاه رمضان با هم‌کاری گروه‌های معارض عراقی در 3 عملیات جداگانه در استان‌های اربیل، کردستان و دهوک تعدادی از نظامیان عراقی را کشته، عده‌یی را نیز اسیر کردند و مقادیری اسلحه و مهمات غنیمت گرفتند. 
- دشمن یگان‌هایی را از جنوب به سوی منطقه‌ی عملیاتی والفجر10 منتقل کرده و این امر عدم تحرک احتمالی عراق در مناطق عملیاتی جنوب تلقی شده است. 
- در نتیجه‌ی حمله‌ی 20 فروند جنگنده‌ی عراقی به پایانه‌ی نفتی خارک و سایت موشکی پایگاه هوایی بوشهر یک مخزن نفت و دو نفت‌کش ایرانی آوج و سنندج مورد اصابت قرار گرفته، دچار آتش‌سوزی وسیع شدند و بر اثر آن 2 ایرانی شهید و 45 نفر از کارکنان خارجی این دو نفت‌کش کشته شدند.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- رئیس شرکت نفت‌کش‌های کویت حضور ناوگان دریایی امریکا برای اسکورت نفت‌کش‌های این کشور در خلیج‌فارس را موفقیت‌آمیز خواند و خواهان ادامه‌ی اجرای آن شد. 
- امروز تهران مورد اصابت یک فروند موشک قرار گرفت و چهار شهر کشور نیز بمب‌باران شدند. بر اثر این حملات 5 نفر شهید و حداقل 31 نفر مجروح شدند.
- در پاسخ به حملات موشکی و هوایی عراق به مناطق مسکونی ایران، یگان موشکی سپاه یک موشک به بغداد و 12 فروند موشک به سوی ام‌القصر شلیک کرد. توپ‌خانه‌ی سپاه و ارتش مناطق نظامی و اقتصادی چند شهر عراق را گلوله‌باران کردند. 
- اهداف عراق از شروع مجدد جنگ شهرها و تأثیر این اقدام به‌ویژه بر مردم تهران و بغداد و استفاده‌ی وسیع عراق از سلاح‌های شیمیایی در منطقه‌ی حلبچه از موضوعاتی است که برخی رسانه‌های بین‌المللی به آن پرداخته‌اند. 
- حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی فرمانده عالی جنگ در مصاحبه‌یی دستاوردهای نظامی و سیاسی عملیات والفجر10 را تشریح کرد و به ادعاهای عراق درباره‌ی این که در زمان اجرای عملیات ایران نظامیان عراقی در حلبچه حضور نداشتند، پاسخ داد.
- ستاد ش.م.ه. استان لرستان امروز تشکیل شد و درباره‌ی ایجاد آمادگی برای مقابله با حملات شیمیایی احتمالی عراق برای اجرای 3 مانور در 10 روز آینده تصمیم گرفت. 
- امروز ایران یک نامه و عراق 4 نامه درباره‌ی موضوعات مربوط به جنگ تسلیم سازمان ملل متحد کردند. 
- نمایندگان ایران و عراق در جلسه‌یی مقدماتی که به منظور تنظیم دستور کار اجلاس وزیران خارجه‌ی سازمان کنفرانس اسلامی در پایتخت اردن تشکیل شد، شرکت کردند. 
- پس از صدور بیانیه‌ی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی ضرورت پایان دادن به موشک‌باران و بمب‌باران شهرها، وزیر امور خارجه‌ی عراق از برخی اعضای شورای امنیت به دلیل نوع برخورد با موضوع جنگ انتقاد کرد.
- جلال طالبانی در مصاحبه با روزنامه‌ی فرانسوی لوموند با رد هرگونه گفت‌‌و‌گو با حکومت عراق، خواستار خودمختاری در کردستان عراق شد. 
- شیرین ‌هانتر، تحلیل‌گر دانشگاه جورج تاون امریکا پیشنهاد کرد: برای پایان دادن به جنگ با تغییر در بندهای قطع‌نامه‌ی598 شورای امنیت سازمان ملل ممکن است بتوان ایران را قانع کرد که از طریق مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک تا حدودی حقوق خود را احقاق کند و جنگ را خاتمه بدهد.
- تعهد چین به دولت امریکا مبنی‌بر خودداری از تمدید قرارداد‌های جدید فروش موشک‌های ضد کشتی کرم ابریشم به ایران در روزنامه‌ی نیویورک تایمز و رادیو امریکا انعکاس یافت.
- یکی از مسئولان سازمان چریک‌های فدایی خلق (اکثریت) در یادداشتی روند خروج مردم از شهرها در جریان حملات هوایی و موشکی عراق را بررسی و ناخشنودی خود را درباره‌ی ناراضی نشدن مردم ابراز کرده است.
- یک روزنامه‌نگار با انتقاد از وابستگی مالی و سیاسی اپوزیسیون خارج از کشور به کشورهای بیگانه، موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر قطع‌نامه‌ی598 شورای امنیت سازمان ملل و مقاومت مردم را ستوده است. 

ارسال نظر






captcha
ارسال