فائزون|۲۸ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15362 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۱۰:۴۲

تاریخ شمسی

28 اسفند 1357

تاریخ قمری

20 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

19 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- تشدید درگیری در سنندج: تنگ‌تر شدن حلقه محاصره کمیته انقلاب اسلامی‌ صفدری و ادامه شدید درگیری از ساعت 2 تا 6 صبح و کشته و زخمی‌شدن عده‌‌ای از جمله شاطر محمد (معاون صفدری): تشکیل شورای موقت انقلاب و کمیته نظامی‌ شورای موقت انقلابی سنندج را عناصر وابسته به کومه‌له و سازمان چریک‌های فدایی که سلطه یافت‌اند، اعلام کردند. پخش پی در پی پیام‌های دعوت از افراد مسلح برای پیوستن به مهاجمان به پادگان لشکر 28 سنندج از رادیوی‌‌ این شهر. هجوم گروه‌های مسلح از شهرهای مهاباد، بوکان، سقز، مریوان، بانه، دیواندره، کامیاران و نقده برای کمک به مهاجمان در سنندج. پخش مکرر پیام سرهنگ صفری از رادیو سنندج خطاب به ارتشیان مستقر در پادگان لشکر 28 و امر به خودداری از مقاومت. انتشار اطلاعیه ستاد کل ارتش خطاب به پرسنل مستقر در پادگان لشکر 28 مبنی‌بر دفاع از پادگان و تسلیم نشدن، همچنین ضدانقلاب و فرصت‌طلب خواندن مهاجمان و تهدید آنان که به کیفر اعمال ضدانقلابی‌شان خواهند رسید. پرواز‌فانتوم‌ها بر‌فراز‌ شهر و اعزام نیروهای کمکی از کرمانشاه به سنندج به دستور سرلشکر قره‌نی. جنگ تبلیغاتی‌ میان‌ رادیوی‌ اشغال‌شده سنندج و شبکه‌ سراسری‌ رادیو‌‌ ایران که صدای‌ آن‌ در سنندج پخش‌ می‌شود.

- اقدام‌های سیاسی - تبلیغاتی گروه‌های مهاجم و مسلط بر شهر سنندج برای مشروعیت بخشیدن به اعمال جاری خود، جهت‌دادن به افکار عمومی، گرفتن زمان؛ از جمله: نامه سرگشاده شورای موقت انقلاب سنندج به امام‌خمینی و تشریح چگونگی واقعه سنندج به نحو "مطلوب".

- اقدام‌های سیاسی برای ختم درگیری سنندج و نتایج آن. آغاز مذاکره بین معاون استانداری کرمانشاه و شورای موقت انقلاب سنندج برای خاتمه دادن به مخاصمه. آتش‌بس را دو طرف پذیرفتند. انتشار اطلاعیه شماره 3 شورای موقت سنندج خطاب به افراد مسلح: «آتش‌بس مورد موافقت قرار گرفته، دست از تیراندازی بردارید.» نقض شدن موافقت‌نامه آتش‌بس به دست عناصر مهاجم و ادامه حمله و تیراندازی به پادگان لشکر 28 سنندج و سایر مراکز نظامی‌ و انتظامی‌ تا هنگام شب.

- اوضاع امنیتی کردستان در گزارش توجیه‌آمیز ژاندارمری کل کشور از مقاومت نکردن و سقوط فردی ژاندارمری در سنندج: در سنندج به هیچ‌وجه امنیت وجود ندارد و خانواده‌های اکثر افسران و درجه‌داران شهر را ترک می‌کنند.

- اعلام موضع سازمان چریک‌های فدایی خلق (یکی از طرف‌های درگیر در سنندج) دربارۀ عملکرد رادیو و تلویزیون در ماجرای درگیری سنندج. نامه دفتر هواداران سازمان چریک‌های فدایی خلق به مهندس بازرگان: «عوامل آلت‌دست مفتی‌زاده صفدری و قره‌نی مردم غیور سنندج را به درگیری مسلحانه کشاندند.» تحصن و اعتصاب غذای عناصر و هواداران‌‌ این سازمان در تبریز در دفاع از "حریم آزادی".

- گزارش جانبدارانه حزب دمکرات کردستان از درگیری سنندج و نیز انتقاد تلویحی از کومه‌له (رقیب محلی خود).

- موضع‌گیری محاسبه‌شده سازمان مجاهدین خلق در مورد درگیری سنندج به نحوی که نه دوستان مبارز سنندجی را برنجاند و نه افکار عمومی‌ را برضد خود تحریک کند.

- پیام امام‌خمینی درباره وقایع کردستان: عده‌‌ای وضع کردستان عزیز را مغشوش کرده‌اند … به ارتش که اکنون به سوی ملت مسلمان برگشته و از آن تبعیت می‌کند حمله می‌برند … هرگونه حمله به ارتش و ژاندارمری از نظر ما مردود است … اگر کسی به آنها حمله کند، از مردم مسلمان نیست، از عمال اجانب است.

- زمینه‌سازی تبلیغاتی حزب دمکرات درباره‌‌ ایجاد مزاحمت و ممانعت از نقل و انتقالات ارتش و محدود کردن حاکمیت دولت در کردستان در توجیه وقایع پادگان جلدیان ؛ خلیل گارانی (سخنگوی حزب): نقل و انتقال مشکوک نظامی، حمل اسلحه و پرواز هلی‌کوپترها در اطراف پادگان احساسات مردم را تحریم می‌کند. قاسملو: عده‌‌ای می‌خواهند با نقل و انتقال نظامی‌ و به راه‌انداختن تانک در منطقه و سنگربندی در کوه‌ها مردم را تحریک کنند.

- اعلام مواضع و خواسته‌های کانون فرهنگی - سیاسی خلق ترکمن.

- تحرک‌های قومی‌ در اهواز: راهپیمایی در اهواز در حمایت از تدریس زبان عربی در دوره ابتدایی؛ انتشار روزنامه به زبان عربی؛ شرکت در مجلس مؤسسان؛ پخش برنامه به زبان عربی از صدا و سیما؛ مشارکت مردم در سازمان‌های ملی و ارتش و …

- گزارش چگونگی برگزاری اولین‌ رژه نیروهای مسلح و اعلام همبستگی با انقلاب اسلامی‌ در سراسر کشور.

- دستورالعمل ستاد کل ارتش در مورد تحویل کلیه وسایل و ملزومات متعلق به ارتش که از سابق در دست پرسنل قرار دارد.

- تشریح وضعیت کمیته‌های انقلاب از زبان طلاچیان (دستیار آقای مهدوی‌کنی سرپرست کمیته‌های انقلاب اسلامی‌).

- تکذیب ادعای دولت افغانستان در زمینه دخالت‌‌ ایران در مسائل داخلی‌‌ این کشور.

ارسال نظر






captcha
ارسال