فائزون|۲۸ اسفند ۱۳۶۶

کدخبر : 15359 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۱۰:۳۶

تاریخ شمسی

28 اسفند 1366

تاریخ قمری

29 رجب 1408

تاریخ میلادی

18 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- در ششمین روز از عملیات والفجر10، تلاش اصلی عراق معطوف به جلوگیری از پیشروی رزمندگان به سمت شمال منطقه‌ی عملیات و شهر سیدصادق شده است. عراق امروز مواضع رزمندگان را در چناره بمب‌باران شیمیایی کرد. 
- قرارگاه قدس مأموریت یافت از نیمه‌شب با استفاده از 5 گردان تا یال میرسور و تپه ریشن پیشروی کند. مهندسی سپاه و جهاد سازندگی مأموریت یافتند با احداث خاکریز و جاده جبهه‌ی شمالی عملیات را تقویت کنند. عراق نیز مواضع خود را در این قسمت تقویت و چند نقطه را بمب‌باران شیمیایی کرد. 
- امروز جلسه‌ی بررسی طرح مانور عملیات در ارتفاعات شاخ سورمر، شاخ شمیران و برددکان در قرارگاه تاکتیکی نیروی زمینی تشکیل و در خصوص تعیین ارتفاعات شاخ سورمر، شاخ شمیران ـ برددکان، زیمناکوه و دشت تولبی به عنوان هدف عملیات توافق شد. زمان عملیات 1367/3/1 اعلام گردید.
- با گذشت 48 ساعت از بمب‌باران شمیایی حلبچه و روستاهای اطراف، انتقال مردم به مناطق امن و مداوای مصدومان ادامه دارد. آخرین اخبار منطقه به آقای هاشمی و سپس به آیت‌الله خامنه‌ای که قرار است نمازجمعه‌ی امروز تهران را اقامه کند رسانده شد. 
- دو روز پس از تصرف شهرهای حلبچه، دوجیله‌ و خرمال عراق ادعا کرد که در این منطقه نیروی نظامی نداشته و نیروهای ارتش این کشور قبل از حمله‌ی ایران منطقه را ترک کرده‌اند. 
- در ادامه‌ی عملیات بیت‌المقدس3 در ارتفاع گوجار، رزمندگان قرارگاه نجف ساعت یک بامداد عملیات خود را آغاز کردند و یال صخره‌یی و قله‌ی گرده هلکان تصرف شد. از صبح انتقال شهدا و مجروحان از خط و ارسال تجهیزات به گوجار آغاز شد. 
- امروز هواپیماهای عراقی به یک کشتی حامل گاز مایع در میانه‌ی راه جزیره‌ی لارک به جزیره‌ی خارک حمله کردند. چند ساعت بعد قایق‌های تندرو در 3 نوبت به 3 نفت‌کش نروژی، سنگاپوری و ژاپنی حمله کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- در حملات موشکی و هوایی امروز عراق به تهران و 13 شهر و روستای کشور حداقل 63 نفر از مردم شهید و 171 نفر مجروح شدند. 
- صدور نامه‌یی نخست‌وزیری با موضوع تمرکز بخشیدن به مدیریت امور اجرایی پدافند ش.م.ه. در استان‌های کشور.
- در پاسخ به حملات موشکی و هوایی عراق به نقاط مسکونی ایران، یگان موشکی سپاه پاسداران امروز 35 فروند موشک زمین به زمین به سوی مراکز نظامی و تأسیسات صنعتی شهرهای زبیر، الحارثه، شبیر، کرکوک عراق شلیک کرد. هواپیماهای ایران تأسیسات اربیل و موصل را بمب‌باران کردند. 
- آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های امروز نمازجمعه‌ی تهران با تشریح دستاوردهای عملیات والفجر10 در منطقه‌ی حلبچه، از شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل محکوم نکردن عراق به علت آغاز مجدد جنگ شهرها انتقاد و بر تسلیم نشدن مردم و مسئولان ایران در مقابل فشارهای امریکا و شوروی و ضرورت تنبیه متجاوز تأکید کرد.
- نماینده‌ی ایران در سازمان ملل امروز درباره‌ی اعزام کارشناس برای تحقیق و بررسی ابعاد حملات شیمیایی عراق؛ بمب‌باران شیمیایی روستاهای اطراف مریوان؛ حمله‌ی شیمیایی عراق به یک اردوگاه مهاجران کرد عراقی در حومه‌ی مریوان؛ حمله‌ی موشکی عراق به تهران در 7 اسفند 1366 و مطالب درج‌شده در نشریه‌ی نظامی جینز دیفنس درباره‌ی توانایی عراق در تولید تسلیحات شیمیایی 5 نامه تسلیم سازمان ملل کرد.
- صدام حسین در مصاحبه‌ با سردبیر روزنامه‌ی مصری الاهرام از امریکا و شوروی خواست تا در اجرای قطع‌نامه‌ی598 شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ عراق و ایران جدی باشند. وی مدعی شد برای توقف جنگ شهرها آمادگی دارد. 
- مجله‌ی الحوادث چاپ انگلستان نقش شوروی را در جنگ شهرها بررسی کرد و نوشت شوروی درصدد است منافع خود را در منطقه‌ی خلیج‌فارس محقق سازد.
-
وزارت خارجه‌ی ژاپن امروز سفیران ایران و عراق را فراخواند و از دو کشور خواست با دبیرکل سازمان ملل برای خاتمه‌ی جنگ هم‌کاری کنند و در اولین گام به جنگ شهرها خاتمه دهند. آلمان غربی نیز از تلاش‌های صلح بر مبنای قطع‌نامه‌ی598 حمایت کرد.
- پخش اخبار متعددی از رادیو امریکا در چند هفته‌ی اخیر درباره‌ی گردهمایی‌ها و تظاهرات ایرانیان مقیم کالیفرنیا که در آن خواستار پایان دادن به جنگ ایران و عراق شده‌اند.
- بخش فارسی رادیو مسکو در اخبار 14:30 خود در تفسیری با عنوان "ضرورت پایان دادن به جنگ ایران و عراق" به بررسی تلاش‌های صلح‌آمیز انجام‌شده در سال 1366 پرداخت و در آن نتیجه‌ی عملیات‌های نظامی ایران در سال جاری را "ایجاد بن‌بست در جنگ" عنوان کرد.
- روزنامه‌ی واشنگتن پست: مقامات چین و عربستان به امریکا اطمینان داده‌اند که موشک‌های میان‌برد چینی اس.اس.12 فروخته‌شده به عربستان سعودی علیه اهداف اتمی به کار گرفته نخواهند شد.

ارسال نظر






captcha
ارسال