فائزون|۲۶ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15352 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۳۰|۰۸:۰۱

تاریخ شمسی

26 اسفند 1357

تاریخ قمری

18 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

17 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- جرقه درگیری سنندج: علامه احمد مفتی‌زاده از فرمانده لشکر 28 سنندج درخواست سلاح و فشنگ می‌کند و فرماندة لشکر به دستور حجت‌الاسلام صفدری پاسخ منفی به وی می‌دهد.

- حدود خودمختاری کردستان و راه‌های کسب آن از نظر شیخ جلال‌الدین حسینی (امام‌جمعه بانه): ارتش ما با دولت مرکزی مشترک [باشد] ؛ اقتصاد ما به نسبت جمعیت مشترک [باشد] و نیز سیاست خارجی ما مشترک باید باشد. ما نباید از ترس خونریزی حق خود را طلب نکنیم.

- گسترش تشکیلاتی پر سروصدای حزب دمکرات در کردستان: میتینگ حزب دمکرات در سقز برای افتتاح دفتر حزب با شرکت هزاران‌نفر از شهرهای بانه، مریوان، پاوه، میاندوآب، بوکان، سردشت و سنندج.

- وضعیت مبهم و ادامه حمله‌های مشکوک به پادگان جلدیان و اظهار نظرهای ضد و نقیض در‌‌این‌باره ؛ فرمانده پادگان: سه شب متوالی از کوه‌های اطراف پادگان به سوی ما تیراندازی می‌کنند. اردلان (نمایندة اعزامی‌ دولت به کردستان): حمله‌کنندگان به پادگان وابسته به هیچ گروه سیاسی نیستند.

- سیاست مماشات دولت موقت در برابر گسترش نفوذ گروه‌های تجزیه‌طلب در کردستان: دیدار اردلان (نماینده دولت در منطقه) با شیخ‌عزالدین حسینی و درخواست از وی که فردی را برای فرمانداری شهر برگزیند و نیز بررسی امکان تشکیل فرمانداری کل مهاباد. اطلاعات:‌‌ این نخستین حرکت دولت بازرگان در مقابل خواستهای هشتگانه کردهای‌‌ ایران برای خودمختاری کردستان است.

- گزارش حجت‌الاسلام امید از گسترش تحریک‌های مسلحانه در ترکمن‌صحرا.

- تشکیل " کانون فرهنگی خلق عرب " در ساختمان سازمان زنان سابق خرمشهر و شهرهای اهواز، آبادان، دشت آزادگان، سوسنگرد و اعلام برنامه متکی بر قومی‌گرایی ؛ از سوی دیگر تهیه و انتشار طومار چهل‌متری از اعراب‌‌ ایرانی طرفدار انقلاب اسلامی‌ در رد هرگونه تجزیه‌طلبی.

- ادامه تحرک حزب جمهوری خلق مسلمان با حمایت از آیت‌الله شریعتمداری در تبریز.

- اظهارنظر آیت‌الله طالقانی درباره نقش و سهم مجاهدین و فداییان خلق در دولت و انقلاب ؛ قانون اساسی جدید ؛ اسلامیت جمهوری اسلامی، غرب‌زدگی و شرق‌زدگی جوان‌ها و …

- سخنرانی جلال‌الدین فارسی در دانشگاه صنعتی شریف با عنوان " ضدانقلاب در دولت ".

- درخواست کورت والدهایم (دبیرکل سازمان ملل) از امام‌خمینی مبنی‌بر خاتمه دادن به اعدام‌ها.

- عاقبت پیمان سنتو ؛ دبیرکل سنتو: با اعلام کناره‌گیری ترکیه از سنتو، در حال حاضر تنها عضو باقی‌مانده در سنتو انگلستان است که ‌‌این کشور نیز به احتمال زیاد کناره‌گیری می‌کند و پیمان منحل می‌شود.

- دولت آمریکا چگونگی ذخیرة نفت را بررسی می‌کند.

- اعلامیه وزارت خارجه انگلیس درباره لزوم تامین امنیت منطقه خلیج‌فارس توسط کشورهای منطقه و ذکر‌‌ این مطلب که آمریکا و انگلستان در مورد مسائل سیاسی - نظامی‌ منطقه مشورت‌های منظم و نزدیکی داشته و دارند.

- پیش‌بینی آینده انقلاب اسلامی‌ و اعلام مواضع سعدون حمادی (وزیرخارجه عراق): احتمال دارد راستگراهای افراطی قدرت را در‌‌ایران به دست بگیرند و ابرقدرت‌ها در‌‌این کشور مداخله کنند. عراق به ثبات‌‌ ایران و پیشرفت‌‌ این کشور در جهت سیاست عدم تعهد و برقراری روابط حسنه و همکاری علاقه‌مند است به شرطی که‌‌ ایران در امور داخلی عراق مداخله نکند و از سیاست برتری‌طلبی در خلیج (فارس) اجتناب کند.

ارسال نظر






captcha
ارسال