فائزون|۲۵ اسفند ۱۳۶۶

کدخبر : 15345 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۹|۱۸:۵۰

تاریخ شمسی

25 اسفند 1366

تاریخ قمری

26 رجب 1408

تاریخ میلادی

15 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- در اجرای مرحله‌ی دوم عملیات والفجر10 در محور قرارگاه قدس، رزمندگان با دور زدن شهر خرمال، تنگه‌ی بین دریاچه‌ی دربندیخان و ارتفاعات سورن را بستند و منطقه‌ی دشت زور را از سمت شمال محاصره کرده بر جاده‌ی بیاره ـ خرمال مسلط شدند. یگان‌های قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) نیز از سمت شرق شهر و قرارگاه فتح از سمت غرب، شهر حلبچه را محاصره کردند. فعالیت نیروی هوایی و هوانیروز چشمگیر بود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- نیروهای قرارگاه فتح، پادگان "بکراوه" را تا قبل از ظهر امروز تصرف و عمده نفرات دشمن را اسیر کردند. رزمندگان قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) نیز با سرازیر شدن از ارتفاع شیندروی و تصرف چند روستا در جنوب شهر حلبچه استقرار یافتند. عصر امروز هم نیروهایی از لشکر9 بدر و تیپ75 ظفر وارد حلبچه شدند و با تسلط نسبی رزمندگان بر دشت وسیع حلبچه الحاق رزمندگان قرارگاه‌های فتح، قدس و ثامن‌الائمه(ع) با یک‌دیگر در دستور کار و پی‌گیری فرماندهان قرار گرفت. محاصره‌ی دشت حلبچه سبب فروریختن سازمان دشمن شد. امروز 800 نفر از ارتش عراق اسیر شدند و 50 تانک و 50 قبضه توپ نیز به غنیمت درآمد. 
- ارتش عراق با هدف جلوگیری از پیشروی رزمندگان به سمت شهر سیدصادق با آوردن چند یگان جدید در شمال تنگه‌ی خرمال خط پدافندی تشکیل داد، اما نتوانست اقدام مؤثری برای باز کردن این تنگه انجام دهد. دشمن به طور محدود یگان‌هایی را از جبهه‌های جنوبی به طرف منطقه‌ی حلبچه منتقل کرد. 
- دست‌یابی سریع یگان‌ها به اهداف در عملیات والفجر10 سبب شد اجرای مرحله‌ی سوم مورد توجه قرار بگیرد. باز کردن جاده‌ی نوسود اولویتی است که بر عهده‌ی قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) گذاشته شده است. برای قرارگاه قدس دو مأموریت طراحی شده است: اول پیشروی به سوی شمال و تشکیل خط دفاعی در پشت رودخانه‌ی چم‌ریشن و دوم پیشروی به سمت شهر دوجیله و تصرف این شهر به کمک قرارگاه فتح.
- حرکت یگان‌ها برای اجرای مرحله‌ی سوم عملیات والفجر10 از غروب آفتاب شروع شد. در محور قرارگاه قدس یگان‌ها تا قبل از نیمه‌شب به سمت اهداف پیشروی کردند. در محور قرارگاه ثامن‌الائمه(ع)، یگان‌ها تا نیمه‌شب به شهر طویله رسیدند و تعدادی از عناصر دشمن و افراد حزب دمکرات را اسیر کردند و تجهیزات قابل توجهی به غنیمت گرفتند. در محور قرارگاه فتح؛ پاک‌سازی پادگان‌های تصرف‌شده در روز جاری ادامه یافت.
- در ادامه‌ی عملیات بیت‌المقدس3، لشکر5 نصر نتوانست قله‌ی گرده هلکان را تصرف کند و خط پدافندی این لشکر به تیپ امام حسن(ع) واگذار شد. در جلسه‌ی فرماندهان قرار شد لشکر نصر و لشکر عاشورا قسمت‌های تصرف‌نشده‌ی ارتفاع گوجار را به تصرف خود درآوردند. امشب نیروهای اطلاعات این دو یگان منطقه را شناسایی کردند. 
- ارتش عراق با حمله به مواضع اتحادیه‌ی میهنی کردستان در برخی مناطق استان سلیمانیه چند روستا را تصرف کرد و مردم این مناطق را به سوی مرزهای ایران راند. شورای امنیت کشور برای پذیرش مهاجران کرد عراقی تمهیداتی اندیشید.
- عراق امروز 7 موشک به سوی تهران پرتاب کرد که 3 فروند آن به شهر اصابت کرد و 4 موشک در آسمان منفجر شد. حمله‌ی موشکی عراق 4 شهید و 15 مجروح به جا گذاشت. دولت طبقات زیرین ساختمان‌های مستحکم دولتی را به عنوان پناهگاه در اختیار مردم قرار داد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- هواپیماهای عراقی امروز 20 شهر ایران را هدف حملات گسترده‌ی خود قرار دادند که بر اثر آن حداقل 127 نفر از مردم غیر نظامی شهید و افزون بر 695 نفر مجروح شدند. هواپیماهای دشمن دیوار صوتی را بر فراز 10 شهر دیگر شکستند. 
- هواپیماهای عراقی به محدوده‌ی شرکت نفت فلات‌قاره در بهرگان و به یک نفت‌کش یونانی حمله کردند. یک مخزن بنزین و کشتی نفتکش دچار آتش‌سوزی شد. 
- نخست‌وزیر در مصاحبه با خبرگزاری ژاپنی کیودو پیش‌بینی کرد جنگ شهرها ادامه خواهد یافت، اما ایران تسلیم فشارهای بین‌المللی برای تحمیل آتش‌بس نخواهد شد. وی از حضور شرکت ژاپنی در بازسازی ایران پس از جنگ استقبال کرد. 
- پایان دادن به جنگ شهرها و تأکید بر هم‌کاری با دبیرکل سازمان ملل برای حل و فصل جنگ ایران و عراق از طریق اجرای قطع‌نامه‌ی598 از موضوعات مطرح‌شده در دیدار وزیران امور خارجه‌ی انگلیس و عراق در لندن است. این مهم در نامه‌ی وزارت امور خارجه‌ی اسپانیا به سازمان ملل نیز آمده است. 
- موضوع امکان خاتمه دادن به جنگ در دیدار قائم‌مقام وزارت خارجه‌ی ایران با نخست‌وزیر ترکیه مورد تأکید قرار گرفت.
- وزیران خارجه‌ی 6 کشور عضو شورای هم‌کاری خلیج‌فارس برای گفت‌‌و‌گو درباره‌ی سرعت بخشیدن به روند پایان جنگ ایران و عراق در ریاض عربستان گرد هم آمدند. رسانه‌های خارجی اعلام کردند این کشورها موضع خود علیه ایران را سخت کرده‌اند.
- چهار ماه مانده به مراسم حج امسال، چگونگی اجرای این مراسم؛ رابطه‌ی ایران و عربستان و پیوستگی آن با حمایت گسترده‌ی مالی و تسلیحاتی عربستان از عراق دست‌مایه‌ی گزارش روزنامه‌ی فرانسوی فیگارو است.
- انصراف کمپانی ژاپنی میتسوئی و شرکا از ادامه‌ی مشارکت با ایران در شرکت پتروشیمی ایران و ژاپن برای ادامه‌ی ساخت مجتمع در بندر امام‌خمینی.
- مطبوعات ایتالیایی: قاضی شهر ونیز 10 دانشجوی ایرانی را به جرم اقدام برای قاچاق اسلحه به دادگاه احضار کرد. 
- یک نشریه‌ی سوئدی نوشت: شرکت نیترو نوبل سازنده‌ی مواد منفجره، یک محموله‌ی مواد منفجره به ارزش 25 میلیون کرون به عراق فروخته است.
- انشعاب تعدادی از کادرهای عضو کمیته‌ی مرکزی و دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان ایران از این تشکیلات و پیوستن عده‌یی از اعضای حزب به آنان. 
- کشف یک انبار اسلحه و مهمات گروه خبات در روستایی از توابع بانه و بوکان. 
- سایر خبرهای امروز: یک‌ روزنامه‌ی ایتالیایی نوشت: سازمان مجاهدین خلق به‌زودی 200 اسیر ایرانی خود را آزاد خواهد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال