فائزون|۲۴ اسفند ۱۳۶۶

کدخبر : 15341 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۹|۱۸:۳۱

تاریخ شمسی

24 اسفند 1366

تاریخ قمری

25 رجب 1408

تاریخ میلادی

14 مارس 1988
 
خلاصه روز: 

- عملیات والفجر10 عمده‌ی تلاش‌ها برای تثبیت مواضع تصرف‌شده می‌باشد. در محور قرارگاه قدس، جاده‌سازی برای اتصال عقبه به منطقه‌ی عملیات ادامه دارد. در محور قرارگاه ثامن‌الائمه(ع)، احداث 3 پل نفر رو در حال انجام است.

در محور قرارگاه فتح نیز امکانات با استفاده از قایق و سطحه به منطقه‌ی عملیات منتقل می‌شود. از ورود رزمندگان به شهر حلبچه جلوگیری شد. با ورود هوانیروز به عرصه‌ی عملیات تدارک نیروها بهبود یافت. به لشکر10 سیدالشهدا(ع) و لشکر محمد رسول‌الله(ص) برای عملیات آماده‌ باش داده شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- امشب زمان اجرای مرحله‌ی دوم عملیات والفجر10 تعیین شد. مانور قرارگاه‌ها و یگان‌ها در این مرحله مرور شد: قرارگاه قدس مأموریت بستن تنگه‌ی 10 کیلومتری بین دریاچه‌ی دربندیخان و ارتفاعات شرق آن را عهده‌دار شد. قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) بایستی خود را به دروازه‌های شرقی حلبچه برساند. قرارگاه فتح نیز باید ضمن حضور در حاشیه‌ی دریاچه‌ی دربندیخان از سمت غرب، شهر حلبچه را محاصره کند. آقای هاشمی‌ رفسنجانی فرمانده عالی جنگ، از مریوان به قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در ارتفاع ملخور آمد و عملیات را از نزدیک پی‌گیری کرد.

- آغاز مرحله‌ی دوم عملیات والفجر10 از غروب امروز؛ یگان‌های قرارگاه قدس تا نیمه‌شب با دور زدن شهر خرمال، خود را به پل گردکو نزدیک کردند. قرارگاه فتح نیز مواضع دشمن را در قسمت‌هایی از ساحل دریاچه‌ی دربندیخان تصرف کرد.

- ابهام درباره‌ی چرایی واکنش ضعیف ارتش عراق در عملیات والفجر10 از سؤالات فرماندهان سپاه است. رفتار دشمن مشکوک تحلیل می‌شود.

- آغاز عملیات بیت‌المقدس3 در ارتفاع گوجار در ساعت یک بامداد. نیروهای قرارگاه نجف تا صبح قله‌ی اصلی گوجار و گرده هلکان را تصرف کردند، اما دشمن گرده هلکان را پس گرفت، در مجموع، 70 درصد اهداف عملیات تأمین شد. مشکل برف و یخ تدارک نیروها را با مشکل مواجه کرده است. 

- غیر ممکن شدن تدارک‌رسانی به رزمندگان و انتقال مجروحان به علت سرما و برف و یخ زیاد و نبود جاده در منطقه‌ی عملیاتی بیت‌المقدس3 سر باززدن هوانیروز از اجرای مأموریت به دلیل آماده نبودن بال‌گرد؛ با انتقال 2 بال‌گرد از بانه، 5 پرواز تدارکاتی به وسیله‌ی هوانیروز تا حدی از مشکل تدارک نیروها کم کرد؛ هدف قرار گرفتن یک بال‌گرد214 توسط دشمن شرایط را به وضعیت قبلی بازگرداند.

- تصمیم فرماندهان قرارگاه نجف مبنی‌بر تصرف اهداف تصرف‌نشده‌ی ارتفاع گوجار به‌ویژه قله‌ی گرده هلکان در امشب. مصادف شدن حرکت نیروهای تیپ امام حسن(ع) با آغاز ضد حمله‌ی دشمن. وارد عمل شدن لشکر5 نصر پس از نیمه‌شب.

- درخواست سپاه پاسداران در ابلاغیه‌یی از فرماندهان مناطق و نواحی سپاه مبنی‌بر حفظ سقف آمار سازمانی نیروی انسانی یگان‌های رزم تابعه. ابلاغ فرمان تشکیل 2 تیپ پدافندی با مأموریت دفاع از مناطق مرزی از اشنویه تا جنوب غرب سنندج به قرارگاه حمزه(ع). 

- اجرای دو عملیات توسط حزب دمکرات کردستان عراق در جاده‌ی دهوک ـ زاخو علیه نظامیان عراقی.

- شلیک 7 موشک به تهران و حمله‌ی هواپیماهای عراقی به 7 نقطه‌ی کشور؛ 68 نفر شهید و 307 نفر مجروح شدند و خسارات مادی فراوانی به بار آمد. ایران نیز متقابلاً 2 موشک به سوی بغداد پرتاب کرد. 

- با شروع جنگ شهرها، تعطیلات نوروزی مدارس و ادارات دولتی زودتر از موعد مقرر هر سال شروع شد و در پی آن حجم تردد خودروها به خارج از تهران به‌ویژه به طرف شهرهای شمالی کشور افزایش یافت. 

- انعکاس ادامه‌ی حملات موشکی عراق به شهرها و بمب‌باران مناطق مسکونی ایران در رسانه‌های غربی. 

- نخست‌وزیر با صدور بیانیه‌یی درباره‌ی آغاز مجدد جنگ شهرها توسط عراق و گسترش دامنه‌ی جنگ به شهرها و خلیج‌فارس هشدار داد. سخن‌گوی تبلیغات جنگ نیز بر حمله‌ی تلافی‌جویانه ایران در برابر حملات موشکی عراق تأکید کرد.

- بی‌نتیجه ماندن جلسه‌ی محرمانه‌ی 5 عضو دائمی‌شورای امنیت برای یافتن راه‌ حل فوری جهت پایان دادن به جنگ شهرها که به درخواست شوروی برای بررسی ازسرگیری مجدد جنگ شهرها تشکیل شده بود. حمایت شورای امنیت از اقدامات دبیرکل برای گفت‌‌و‌گو با نمایندگان ایران و عراق. 

- نماینده‌ی ایران امروز 5 نامه درباره‌ی نقض حقوق بین‌المللی از سوی نظامیان امریکایی در خلیج‌فارس، حملات موشکی عراق به تهران و اصفهان و بمب‌باران یکی از روستاهای حومه‌ی باختران تسلیم این سازمان کرد. نماینده‌ی عراق نیز در نامه‌یی مدعی حمله‌ی توپ‌خانه‌یی ایران به مناطق مسکونی استان سلیمانیه و حمله‌ی موشکی به بغداد شد.

- در سفر هفته‌ی گذشته سفیر خارجه‌ی چین به امریکا، امریکایی‌ها از چین تضمین گرفتند که موشک‌های ساحل به دریای کرم ابریشم را به ایران نفروشد. متقابلاً امریکا نیز متعهد شد تحریم صادرات لوازم و کالاهای پیچیده‌ی الکترونیکی و کامپیوتری علیه چین را لغو کند. 

- منابع دیپلماتیک سازمان ملل اعلام کردند که پنج عضو دائمی‌ شورای امنیت درباره‌ی چگونگی اجرای قطع‌نامه‌ی598 اختلاف نظر دارند.

- یاسر عرفات اعلام کرد که در پیامی به بزرگان حوزه‌ی علمیه‌ی قم، آنان را برای به‌کارگیری کوشش به منظور متوقف کردن جنگ دعوت کرده است.

- هفته‌نامه‌ی میدل ایست اکونومیست سروی (بررسی اقتصادی خاورمیانه): ایران اخیراً مجبور شده است واردات فراورده‌های نفتی خود از جمله نفت و سوخت هواپیمای جت را افزایش دهد.

- سایر خبرهای امروز: گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از وقایع مربوط به جنگ در استان یزد در اسفند 1366.

ارسال نظر






captcha
ارسال