فائزون|۲۳ اسفند ۱۳۵۷

کدخبر : 15340 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۹|۱۸:۲۹

تاریخ شمسی

23 اسفند 1357

تاریخ قمری

15 ربیع‌الثانی 1399

تاریخ میلادی

14 مارس 1979
 
خلاصه روز: 

- مطبوعات: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ بزودی توسط دکتر یزدی اعلام موجودیت می‌کند. توضیح دکتر افروز دربارة سازماندهی و نحوه ارتباط تشکیلاتی کمیته‌های محلی و ستادهای پانزده‌گانه و ستاد فرماندهی مستقر در سلطنت‌آباد.

- ابلاغیه ستاد کل ارتش: به منظور رفع نابرابری و اجرای شریعت اسلام، کلیه پرسنل ارتش در هر رده و درجه از یک نوع جیره غذایی استفاده خواهند کرد.

- اعلام دیدگاه‌ها و برنامه‌ها و اهداف حزب دمکرات کردستان از زبان عبدالرحمن قاسملو (دبیرکل حزب): هدف ما ‌‌ایجاد جامعه سوسیالیستی است. ما خواهان تشکیل دولتی فدراتیو هستیم و همه خلق‌های‌‌ایران باید حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند. خودمختاری کردستان در چارچوب سرزمین‌‌ایران هدف ماست. از جنبش کردستان عراق و ترکیه حمایت می‌کنیم. انقلاب ایران در تیول هیچ گروهی نیست. رهبری آیت‌الله خمینی را قبول داریم.

- دستگیری 170 تن از افراد پلیس سنندج به دست کمیته انقلاب سنندج به هنگام مراجعه برای دریافت حقوق از بانک ملی، به اتهام مشارکت و کشتار مردم در روز ششم بهمن 1357.

- تحصن در کرمانشاه در اعتراض به تعطیلی برنامه‌های کردی رادیو کرمانشاه و قصرشیرین و صدور قطعنامه جامعه کردهای کرمانشاه توسط حجت‌الاسلام ربیعی (امام‌جمعه اهل تسنن در کرمانشاه) در شش ماده از جمله تاکید بر همبستگی کردها برای تحقق آرمان دیرینه‌‌این ملت که همانا خودمختاری در چارچوب جمهوری اسلامی‌ ایران است.

- ابراز حساسیت نیروهای انقلابی درباره قاچاق اسلحه از عراق در خوزستان.

- گزارش سفیر آمریکا در تهران به وزارت امور‌خارجه آن کشور درباره اوضاع امنیتی و سیاسی‌‌ ایران: موقعیت دولت موقت (ناتوانی حتی در فراهم آوردن مقدمات رفراندوم)؛ کشمکش بر سر قدرت بین رقبای بالقوه که خود را برای درگیری مسلحانه آماده می‌کنند؛ مقدور نبودن اجرای یک برنامه سیاسی در این وضعیت؛ مسلح و آماده‌شدن رقابت دو سازمان مجاهدین خلق و مارکسیستی فدایی خلق بر سر قدرت؛ نقش آتی نیروهای مسلح؛ تجزیه کمیته‌ها؛ ادامه وضعیت "فلج" در مرکز؛ مشکلات اقتصادی اقلیت‌های نژادی و …

- تماس تلفنی وزارت خارجه آمریکا (دیوید نیوسام) با دیوید راکفلر (دوست صمیمی‌ شاه‌‌ ایران) که به نوعی به شاه تفهیم کند به دلیل احتمال اشغال سفارت آمریکا در تهران، صلاح نیست شاه در‌‌این زمان به آمریکا بیاید و پاسخ منفی راکفلر.

- مناسبات‌‌ ایران و شوروی: سخنان بازرگان در مصاحبه با رادیو تلویزیون شوروی دربارة حسن تفاهم و علاقمندی بیشتر بین‌‌ایران و شوروی.

- اعلام خروج ترکیه از سنتو و توقف کامل فعالیت‌‌ این سازمان.

- ایران و غیرمتعهدها: سخنان وزیر خارجه کوبا دربارة کناره‌گیری‌‌ ایران از سنتو و به وجود آمدن شرایط ورود آن به نهضت غیرمتعهدها.

- اعلام حمایت عراق از خروج‌‌ ایران از سنتو و پیوستن آن به غیرمتعهدها از زبان سعدون حمادی (وزیرخارجه عراق).

- گزارش روزنامه کیهان به نقل از سران جنبش سوسیالیست‌های کردستان عراق درباره اعدام سلیمان یوسف (عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق) و دیگر کادرهای کمونیست و فشارهای مختلف بر کمونیست‌های عراق در حالی که هنوز حزب کمونیست رسماً در دولت عراق شرکت دارد. خط مشی عراق در برخورد با مناطق کردنشین و نیز رابطه با غرب.

- گزارش آسوشیتدپرس از موانع امضای پیمان صلح کمپ دیوید و تحلیل روزنامه الجزایر (چاپ سعودی) از اهداف اسرائیل در انعقاد پیمان صلح با مصر.

ارسال نظر






captcha
ارسال