فائزون|۲۳ اسفند ۱۳۶۱

کدخبر : 15339 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۹|۱۸:۲۸

تاریخ شمسی

23 اسفند 1361

تاریخ قمری

28 جمادی‌الاول 1403

تاریخ میلادی

14 مارس 1983
 
خلاصه روز: 

- در جلسه امروز شورای عالی دفاع که با حضور 6 فرمانده ارشد سپاه و ارتش در تهران تشکیل شد، علل ناکامی عملیات والفجر مقدماتی، چشم‌انداز آینده جنگ و عملیات آینده مورد بحث قرار گرفت. تغییر آرایش دشمن بعد از عملیات بیت‌المقدس، دوربودن عقبه‌های نیروهای عراقی، مشکل دریافت اطلاعات از خطوط عراق و... از موضوعاتی بود که فرماندهان درباره آنها مطالبی بیان کردند. در ادامه این جلسه قرار شد فرماندهان نظامی متناسب با توان خودی عملیاتی را برای تصرف یک نقطه کلیدی تهیه و به شورای عالی دفاع ارائه کنند؛ مصاحبه آقای هاشمی رفسنجانی درخصوص مباحث مطرح‏شده جلسه شورای عالی دفاع، اوضاع اقتصادی عراق و کمک‌های دولت‌های عربی به این کشور، موضع ایران درباره اعزام کمیته جنبش عدم‏‌تعهد به ایران به‏‌منظور بررسی راه‌های پایان‏‌دادن به جنگ و پیروزی ایران در هفتمین اجلاس سران در دهلی‌نو.

- براثر حمله مجدد هواپیماهای عراقی به کشتی تجاری ایران که چند روز قبل در خور موسی هدف حمله‌ قرار گرفته و آسیب دیده بود این کشتی غرق شد؛ در این حمله یدک‌کشی که مسئولیت انتقال این کشتی را به عهده داشت هم آسیب دید و 7 تن از کارکنان آن زخمی شدند.

- پناهندگی 12 عراقی به ایران ظرف دیروز و امروز.

- دستگیری 17 نفر از افراد مسلح غیرقانونی در پاک‌سازی روستاهای خاتون‌باغ و شکم‌دریده در جنوب‏‌غربی بوکان؛ پاک‌سازی روستاهای مرانه و هندآباد در شمال‏‌شرقی سردشت و فرار دمکرات‌ها از این منطقه؛ شهادت یک بسیجی در درگیری نیروهای خودی با عناصر مسلح ضدانقلاب در روستای باغی در شمال سردشت؛ افراد مسلح غیرقانونی با پرتاب دو نارنجک به منزل یکی از طرف‌داران جمهوری اسلامی در روستای کوسه‌کهریز در شمال‏‌غربی مهاباد، وی و همسرش را زخمی کردند؛ یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب دمکرات در پیرانشهر درخواست امان‌نامه کرد.

- دستگیری 5 تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در سمنان به‏‌دست افراد سپاه؛ کشف یک خانه تیمی این سازمان در دامغان، کشته‏‌شدن 2 نفر و دستگیری یک نفر از اعضای این خانه.

- گفت‏‌وگوی غلامحسین تیزمغز دادستان انقلاب اسلامی خوزستان با خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره حساسیت استان خوزستان، علل فعالیت گروه‌های محارب و آخرین وضعیت این گروه‌ها در این استان.

- نخست‌وزیر در جمع مدیران اجرایی استان خراسان: در جمهوری اسلامی دولت با حفظ مردم در صحنه و با استعانت از انرژی بی‌پایان مردمی می‌تواند گشاینده راه‌ها، برنامه‌‌ریز و سازمان‌دهنده کارها باشد.

- آیت‌الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور، در گفت‏‌وگو با روزنامه کیهان دیدگاه‌های خود را درباره جنگ ایران و عراق، دستاوردهای جنگ و صلحی که رژیم عراق و مجامع بین‌المللی خواهان آن‌هستند، بیان کرد.

- اظهارات احمد سکوتوره رئیس کمیته حسن‏‌نیت اسلامی، درباره تلاش‌های این کمیته برای پایان‏‌دادن به جنگ ایران و عراق و آمادگی دو طرف برای ادامه این تلاش‌ها؛ رادیو بی‌بی‌سی در تفسیری که در آن نشانه‌هایی از برتری سیاسی ایران در اجلاس هفتم سران غیرمتعهد به چشم می‌خورد، عملکرد ایران در این اجلاس و نتایج به‏‌دست‏‌آمده را مورد بررسی قرار داد.

- روزنامه ژاپنی نیهون کیزایی: ایران به کمپانی‌های ژاپنی اطلاع داد که درخواست آنها برای افزایش واردات از ژاپن را نمی‌پذیرد. به نظر کمپانی‌های ژاپنی باتوجه‏‌به احتمال کاهش قیمت نفت اوپک، ایران نگران پایین‏‌آمدن درآمد ارزی نفت است؛ هیئت عراقی که قرار است در آینده برای مذاکره بر سر مسائل مالی با مقامات ژاپنی دیدار کند از دولت ژاپن خواست کمیته مشترکی از دو کشور تشکیل شود تا امکان استفاده عراق از 5/1 میلیارد دلار وام بانک دولتی صادرات و واردات ژاپن را بررسی کنند.

- گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از مشروح کمک‌های مردم سراسر کشور به جبهه‌ها.

ارسال نظر






captcha
ارسال